Sök jobb - 122 Jobb / 163 tjänster just nu

Sök

I samarbete med oxojob.com

Clas Fixare får konkurrens – av elektriker

28 januari 2020  |  Text: Marie Granmar

Nystartade elenkelt.se ger Clas Fixare och andra installationstjänster en match. Största skillnaden är fullt fokus på elinstallationer, och möjligheten att snabbt utöka från en liten installation till ett stort projekt.

En tidigare butikslokal i Råsunda norr om Stockholm, med stora fönster och mysiga kuddfåtöljer, är hemvist för nystartade bolaget Elenkelt. Bredvid en stor tv-skärm på en av väggarna i det lilla mötesrummet tar far och son Gumse, båda elektriker, emot besökare.

Mer i samma ämne: Elektrikern Peter blev Clas Fixare – bangar inga småjobb

Sedan ett år tillbaka erbjuder de tjänsten elenkelt.se där kunder kan boka auktoriserade elinstallationsföretag till både små och stora eljobb. Isak Gumse visar på tv-skärmen hur en bokning kan gå till. De vanligaste tjänsterna finns valbara i en lista – allt från installation av vägguttag till golvvärme, elbilsladdare eller ett helt smart hem.

Beställningen görs till fast pris direkt på webben och läggs i varukorgen, som på vilken e-handelssajt som helst. Vid utcheckning beräknas rot-avdraget automatiskt. Det går också bra att ringa in sin förfrågan.

Så funkar Clas Fixare: Kedjan tar småjobben du inte vill ha ... eller?

– Vi vill ge den service som kunden vill ha. Under de senaste sex åren då vi arbetat tillsammans har Isak iakttagit och listat ut de vanligaste kundbehoven, säger Mikael Gumse, som drivit företaget Gumse El sedan 1990-talet.

”För de elektriker som väljer att ansluta till oss finns också fördelar. Skillnaden mot tjänster som Offerta och Servicefinder är att vi har färdiga uppdrag.”

Mikael Gumse

Resultatet finns nu alltså i en egenutvecklad sajt och app som förenklar för både kunder och elektriker. Många av de uppdrag som bokas tar Gumse El hand om. Men Elenkelt har också byggt upp ett nätverk av elfirmor som tar uppdrag via tjänsten. I nuläget är sex firmor i Stockholm anslutna.

– För närvarande drar tjänsten in runt 300 jobb per månad. Det har ökat snabbt sedan vi drog i gång. I början av 2020 ska vi även expandera tjänsten till Göteborg, säger Isak Gumse.

Krönika: Därför anlitade jag Clas Fixare

Kraven på en elinstallationsfirma som vill ansluta sig är att den är auktoriserad, och att de anställda har flera års arbetslivserfarenhet och ger mycket god service. Provisionen som Elenkelt tar på affären beror på hur nöjd kunden blivit och varierar mellan 15 och 25 procent.

– Vi har ett betygssystem där kunden får ett sms med möjlighet att betygssätta jobbet. Om betyget blir högt håller vi procenten nere, om betyget blir sämre höjer vi vår procentandel, säger Isak Gumse.

De senaste tre åren har han lagt större delen av sin tid på att utveckla sajten och appen tillsammans med en professionell apputvecklare, Pelle Johansson hos Aplexa. Numera arbetar Isak Gumse heltid i kundtjänst. Det är viktigt att kunderna får ett bra bemötande och vägledning när de ringer, menar han.

De här 14 elinstallatörerna är superföretag

Företaget har också som policy att alltid kontakta kunden inom 24 timmar efter bokningstillfället. Därefter påbörjas jobbet ofta inom två veckor.

– Det är många som upplever detta som jättepositivt. Många har dåliga erfarenheter från tidigare kontakter med hantverkare och tror inte att de ska höra något. De blir väldigt glada att någon hör av sig, säger Mikael Gumse.

”Det mesta sker automatiskt, bland annat finns en kalender i appen där elektrikern fyller i när han/hon kan göra jobbet, exempelvis 29 januari mellan klockan 9 och 15.”

Anslutna elektriker ställer in inom vilka områden de vill ta uppdrag. Appen kan också känna av postnummer och skicka notiser till elektriker inom exempelvis fem kilometer. När en kund gör en beställning syns den i appen och elektrikerna i nätverket får notiser om att det finns ett nytt jobb i närheten. Om flera elfirmor är aktuella för jobbet är det först till kvarn som gäller.

Har du koll på EU-regeln som hemmafixare missar när solceller kopplas in?

– Det mesta sker automatiskt, bland annat finns en kalender i appen där elektrikern fyller i när han/hon kan göra jobbet, exempelvis 29 januari mellan klockan 9 och 15. Om tiden inte passar kunden klickar den bara på länken och föreslår en ny tid, säger Isak Gumse.

FAKTA

Så fungerar elenkelt.se

För kunder:
De vanligaste tjänsterna finns valbara i en lista på hemsidan, den mobilanpassade sajten eller appen — allt från installation av vägguttag till golvvärme, elbilsladdare eller ett helt smart hem.

• Beställningen görs till fast pris direkt på webben och läggs i varukorgen, som på vilken e-handelssajt som helst.

• Vid utcheckning beräknas ROT-avdraget automatiskt. Det går också bra att ringa in sin förfrågan. Tilläggsbeställningar görs i samråd med elektrikern direkt på sajten.

För elektriker:
Anslutna elektriker ställer in inom vilka områden de vill ta uppdrag. När en kund gör en beställning syns den i appen och elektrikerna i nätverket får notiser om att det finns ett nytt jobb i närheten.

• Egenkontrollen görs direkt då arbetat avslutats och uppgifterna skrivs in
i appen. Om exempelvis en elcentral har bytts går det att lägga in en ny gruppförteckning, kabeldimensioner och Ampere.

• När uppdraget rapporterats skickas underlagen till kundens mejladress och till Elenkelt, allt enligt reglerna.

Automatiseringen är avgörande för att kunna erbjuda den goda servicen och fixa även mindre uppdrag. Alla verktyg som elektrikern behöver finns inbyggda i appen, vilket minimerar mängden efterarbete.

Egenkontrollen görs direkt då arbetet har avslutats och uppgifterna skrivs in i appen. Om exempelvis en elcentral har bytts går det att lägga in en ny gruppförteckning, kabeldimensioner och Ampere. När uppdraget rapporterats skickas underlagen till kundens mejladress och till Elenkelt, allt enligt reglerna.

– Man måste inte åka fram och tillbaka till kunden för att fylla i gruppförteckningar, utan det görs direkt på plats vilket sparar tid. Det är viktigt. Ofta är det därför elfirmor inte vill ta småjobb, eftersom de tar för mycket tid, säger Isak Gumse.

När problem uppstår: Tvist om materialpåslag – elfirman fick rätt

”Det här är ett väldigt bra komplement till andra jobb och hjälper mig att lägga så lite tid som möjligt på administration. Till exempel är allt prissatt inne i appen, vilket är bra för mig som relativt ny i branschen.”

Stefan Lundqvist

Tidsbesparingen och hjälpen med administration är uppskattad av en av de anslutna elfirmorna som Elinstallatören pratar med. Stefan Lundqvist har en enskild firma och tar mellan 10 och 15 uppdrag via elenkelt.se varje månad. Mestadels mindre uppdrag som att montera eluttag eller dimrar.

– Det här är ett väldigt bra komplement till andra jobb och hjälper mig att lägga så lite tid som möjligt på administration. Till exempel är allt prissatt inne i appen, vilket är bra för mig som relativt ny i branschen, säger Stefan Lundqvist.

Elinstallationsmarknaden fortsätter backa – men här finns affärerna

Annat som förenklats i och med den nya tjänsten är utökningen av uppdrag. Enligt Isak och Mikael Gumse blir 70 procent av uppdragen mer omfattande än vad som ursprungligen beställdes. För att undvika missförstånd med kunden finns därför möjlighet att direkt lämna offert och boka tilläggstjänster i appen eller den mobilanpassade sajten. Där går även att söka på grossisters produkter och visa kunden vad de kostar.

Exempel på uppdrag som expanderat rejält finns i två villor på Lidingö. I det ena huset började det med en beställning av en elbilsladdare och handlar nu om installation av ett helt smart hem. Ett tidigare KNX-system har bytts ut mot Wise-styrning av belysning och fönsterjalusier. Gamla halogenspotar i trevåningsvillan har bytts mot LED, och så beställdes eldragningar till en nyinredd vind.

”Det här är hur bra som helst – väldigt bra uppföljning och återkoppling. Elenkelt hör alltid av sig enligt plan och det är lätt att tilläggsboka via hemsidan.”

Carl Zetterqvist, kund

Även hos grannen började det med en elbilsladdare och utökades sedan med bland annat trädgårdsbelysning och installation av LED-belysning. Husägaren Carl Zetterqvist är mycket nöjd.

– Det här är hur bra som helst – väldigt bra uppföljning och återkoppling. Elenkelt hör alltid av sig enligt plan och det är lätt att tilläggsboka via hemsidan. Dessutom är det bra kvalitet på jobben, säger Carl Zetterqvist.

Hur gick det sedan? ”Jag fick kritik när jag sa att elfordon sprider störningar på elnätet”

Att familjen Zetterqvist valde just elenkelt.se berodde till stor del på att det var lätt att hitta på Google. Den som söker på ”elektriker Stockholm” hittar direkt en annons för elenkelt.se bredvid elektriker.se, servicefinder.se och offerta.se. Elenkelt hamnar också högt i söklistan tack vare sökordsoptimering.

Det har dykt upp flera aktörer på marknaden på senare tid som erbjuder installationstjänster. Isak och Mikael Gumse är dock inte oroliga för konkurrensen.

– Behovet av elektriker är stort och vi kan garantera trygga elinstallationer. För de elektriker som väljer att ansluta till oss finns också fördelar. Skillnaden mot tjänster som Offerta och Servicefinder är att vi har färdiga uppdrag. Företag slipper lägga tid på att skicka offerter på jobb som de sedan inte får, säger Mikael Gumse.

Fler nyheter