Logga in

Rektorn: ”Fått höra att våra elever kan mer än färdiga elektriker”

Publicerad
11 apr 2024, 05:59
| Uppdaterad
10 apr 2024

En bra kommunikation med näringslivet – och en verklighetsanpassad läromiljö för eleverna. Praktiska gymnasiet i Bromma satsar stort på att maximera möjligheterna för sina blivande elektriker.

När elfirmorna söker personal efterfrågar de kunniga, erfarna elektriker med yrkesvana. En kravspecifikation som är svår att fylla när man kommer direkt från skolan. Det här är ett problem som branschen tampas med och Samir Sandberg, rektor på Praktiska gymnasiet, är en av dem som väldigt konkret har det här på sitt bord.

Läs också:
”Bila, spåra och dra el med gubbarna är det bästa”

Läs också:
“Företagen tycker att de är som ettårsmontörer direkt”

– Som skola måste vi skapa broar med näringslivet och rätt förutsättningar för ungdomarna. Det är lätt hänt att tro att skolelever inte kan något, men det är helt fel, säger han när Elinstallatören är på besök.

Men hur gör man det här brobyggandet? Att säga att det finns en dialog med näringslivet är en sak – hur ser det ut i verkligheten? 

– Vi är väldigt noga med vår dialog och vi försöker i samarbetet komma till botten med hur företagen tänker och hur vi tänker. Vi utgår ju från centrala krav, följer betygskriterier och innehåll  men sedan är det ett givande och tagande med näringslivet för att få ett lyckat slutresultat, förklarar rektorn.

En viktig del i dialogen är att dels bjuda in företagen till skolan, men även att lärarna på APL-besöken verkligen pratar med elfirmorna – inte bara bockar av att eleverna har det bra.

– När vi bjuder hit företagen blir de imponerade över vår verkstad och vad vi har på plats. Men när lärarna är ute på besök och pratar med dem kan de även berätta om det är något de tycker eleverna behöver öva mer på – och då kan vi satsa på det. Ibland har vi även fått material att öva på, så det finns verkligen ett bra utbyte, säger Samir Sandberg. 

Just detta ser rektorn som en framgångsfaktor. Att man är mer lättrörliga och inlyssnande kring vad elfirmor verkligen vill ha.

– Jag har inte hört att andra skolor gör på samma sätt. Vår strategi är att ständigt vara med i utvecklingen, ha ett dynamiskt tankesätt som samspelar med näringslivet samt att skifta från det gamla till det som kommer. Vi vill vara ledande på att bygga innehåll tillsammans med näringslivet och på flera sätt ser vi att vi lyckas. När företag kommer hit så ser de att eleverna är en tillgång och vi har fått höra att våra elever i vissa avseenden kan mer än vissa elektriker, säger han.

På Praktiska gymnasiet i Bromma har man sedan en tid tillbaka verkligen satsat på den praktiska biten av utbildningen. I verkstaden finns det tio övningsbås och utöver att det finns rätt fysiska förhållanden – är man även väldigt noga med de andra bitarna av elektrikeryrket.

– Vi har varit jättenoga som skola med att göra eleverna medvetna om vad som förväntas av dem. Som att man måste komma i tid, vara beredd på att börja tidigt, vara engagerad och städa rent efter sig. Men vi lär dem även vikten av att kunna diskutera och även fråga om allt, så att man inte missar något. Här är vi nog unika i avseendet att rektor, lärare och elever jobbar nära varandra. Alla kan fråga alla om allt.

Läs också:
”Jag tycker det vore bättre att jobba på lördagarna också”

Och på lite sikt. Vad hoppas rektor Sandberg, som tog förordnandet för 1,5 år sedan, ha uppnått om fem år?

– Var sak har sin tid, men det jag vill är att vår skola ska vara en högpresterande skola med hög kvalitet som skapar yrkesskickliga elever. Jag vill även att skolan ska ses som en hållbar skola som näringslivet alltid kan räkna med. Här har vi redan gjort stora framsteg och det som skolan var för tre år sedan och det vi har i dag – det är två helt olika saker, säger Samir Sandberg.