Kedjan tar småjobben du inte vill ha ... eller?

Clas Ohlson är en av fler nya aktörer erbjuder installations­tjänster. Är de konkurrenter till traditionella elinstallatörer? Eller nyvunna kolleger som hjälper de kunder elfirmorna ratar?

Clas Ohlson sjösatte sin fixartjänst i tre Stockholmskommuner i november i fjol. I dag täcks större delen av Stockholmsområdet. Företaget har totalt 20 fixare, varav sju är serviceelektriker och fyra är vvs-montörer. Företagets elektriker överbokades direkt. Samtliga fixare är anställda av Fixarpartner AB, ett fristående företag som samägs av Clas Ohlson och investmentbolaget Pegital, som även har Homemaid och Veteranpoolen i portföljen.

Elektrikern Peter blev Clas Fixare

Hans Nyblom.– Kunderna vill ha enkelhet, tillgänglighet och de vill veta vad det kostar. Det handlar till stor del om paketering, säger Hans Nyblom, som är expert på affärsutveckling på Installatörsföretagen.

På försommaren presenterade han Omvärld i förändring, en trendspaning för installationsbranschen. En av trenderna är att ”en rad nya aktörer från andra branscher skapar värde med nya typer av erbjudanden”. 

Förutom ett ökat sug efter tillgänglighet och enkelhet drivs trenden på av att många kunder föredrar att ha en enda leverantör i stället för flera olika. Gärna en aktör med ett starkt varumärke som de redan har en relation till. Många kunder har dessutom vant sig vid att boka andra tjänster online till fastpris, exempelvis hos frisören och tandläkaren. Nu vill de kunna boka eljobben lika smidigt.

– De nya aktörerna kan fungera som isbrytare gentemot kunderna, och det kan ge incitament till elinstallatörer att också förbättra sin paketering av tjänster.

Hans Nyblom, expert på affärsutveckling på Installatörsföretagen

Lokala elfirman: ”Jag är inte rädd för konkurrens från Clas Ohlson”

Men Hans Nyblom vill inte kalla Clas Ohlson för en ny konkurrent till traditionella elfirmor.

– Nej, de är nyvunna branschkolleger som visar hur installationstjänster kan erbjudas på ett mer lättillgängligt sätt. Mindre hantverksfirmor är inte alltid så lätta att nå fram till, de ger inte alltid så säkra tidsangivelser och priset är inte alltid känt i förväg. De nya aktörerna kan fungera som isbrytare gentemot kunderna, och det kan ge incitament till elinstallatörer att också förbättra sin paketering av tjänster, säger Hans Nyblom.

När det gäller arbetskraften kan det däremot innebära att konkurrensen ökar. 

– Antalet montörer är begränsat, och det blir fler som slåss om samma personer.

Inspireras av elfirman Elinzity: ”Våga anställa nyanlända – vi har bara goda erfarenheter” 

Fixarpartner är registrerat hos Elsäkerhetsverket för flera verksamhetsområden, däribland lågspänning i bostäder. Företaget har en anställd elinstallatör för regelefterlevnad, medan de sju fixarelektrikerna har ECY-certifikat. Och företaget blev medlem i Installatörsföretagen i november i fjol.

– Clas Ohlson var redan från början noga med att vara en del av branschen, kommenterar Hans Nyblom.

– Ett vägguttag hos en privatkund hamnar inte överst på prioriteringslistan. Vi tar in sådana jobb i mån av tid.

Anders Strömgren, Rönninge Elkonstruktion, Reko

Fixarna installerar inte enbart elprylar ur Clas Ohlsons sortiment utan även produkter från några andra utvalda fabrikat. Kunden kanske har ett visst favoritmärke eller har köpt hem en armatur i en annan butik. Ibland tycker elektrikern att något av de andra utvalda fabrikaten är bättre lämpat för installationen, och ibland saknas produkten i Clas Ohlsons sortiment. Då svänger de förbi en elgrossist.

Här är elektriker ett bristyrke – och här är det det inte

Clas Ohlson har pekat på att det råder en enorm brist på elektriker och vvs-montörer, och att många installatörsföretag kanske inte lockas av att ta småjobb på några timmar. En lucka på marknaden som konsumentjätten vill fylla.

Men stämmer det att elfirmor inte vill ta småjobb som att installera ett vägguttag? Vi ställde frågan till tre elinstallationsföretag – och alla såg svårigheter i att få lönsamhet på småjobb. 

– Ett vägguttag hos en privatkund hamnar inte överst på prioriteringslistan. Vi tar in sådana jobb i mån av tid, säger Anders Strömgren, på Rönninge Elkonstruktion, Reko.

Företaget har drygt tio elektriker och tar uppdrag i hela Stockholmsområdet. De försöker att hinna hjälpa återkommande kunder även med mindre uppdrag, och de kommer därför lite högre på prioriteringslistan. 

Reko har testat både löpande och fasta priser, och för att få lönsamhet i småjobben försöker företaget ha en minimidebitering på två timmar. För dyrt, tycker kunden emellanåt.

– Det slutar ofta med diskussioner om priset, säger Anders Strömgren.

– Vill man vara elfirman nummer ett på orten kan mn inte sitta och välja bort jobb.

Magnus Sandström, vd, Sandströms elfirma 

Elektropartner International har sex elektriker som tar uppdrag runt om i Stockholmsområdet. Även mindre jobb.

Bengt Wallberg.– Men småjobb som ett vägguttag är för tidsödande att räkna på, säger vd Bengt Wallberg. 

Problemet är att ett uttag kan ta allt från 30 minuter till fyra timmar att installera, beroende på hur det ska användas och hur den befintliga elanläggningen ser ut. Att först åka och kontrollera är inte kostnadseffektivt. Bengt Wallberg brukar be kunden att skicka bilder.

– Det händer även att vi tackar nej till mindre jobb när vi har för mycket att göra, säger han.

Bengt Wallberg överväger att införa fler fasta priser på olika uppdrag. Ett steg i den riktningen togs i september när företagets webbplats uppdaterades, bland annat med prisexempel på installationskontroll.

Angående brist på komptens: Skicka cv ”för jobbigt”

Sandströms elfirma i Sigtuna kommun har 17 elektriker.

Magnus Sandström.– Vi gör väldigt många små jobb hos privatpersoner. Att få lönsamhet är inte det lättaste alla gånger, men det värmer i hjärtat att kunna hjälpa en kund. Och vill man vara elfirman nummer ett på orten kan man inte sitta och välja bort jobb, säger vd Magnus Sandström.

Han har därför en montör som enbart åker på jobb som tar mellan 0,5 och 4 timmar. 

En annan montör är vikt för jobb på mellan 4 och 16 timmar.

Clas Ohlsons elektrikertjänster gör Magnus Sandström bekymrad. Han drar paralleller till installationer av solceller och laddinfrastruktur, två andra marknader där företag utanför installationsbranschen växer på bekostnad av elinstallatörerna.

– Jag förstår att Clas Ohlson ser det här affärsområdet. Marknaden är överhettad och många kolleger väljer bort tidsödande småjobb. Men jag tycker det är illa av vår bransch att inte ta hand om de här jobben. Den här marknadsluckan borde aldrig ha uppstått, säger han.

Fler nyheter