Elektrikern Peter blev Clas Fixare – bangar inga småjobb

– Min tidigare elfirma skulle inte ha åkt ut till kund för att installera ett vägguttag, säger Fixaren Peter Bühler som tycker det är himla skoj med jobb hos privatpersoner.

Elmopeden har Clas Fixare-logga och en modifierad cykelkärra därbak, lastad med trappstege och verktygsväska. Ekipaget väcker viss uppmärksamhet när det kommer rullande
i centrala Stockholm.

Läs mer om Clas Fixare: Kedjan tar jobben du inte vill ha ... eller?

– Som elektriker är jag van vid att ha firmabil, men nu älskar jag elmoppen. Det går smidigt att ta sig fram, jag kan åka på cykel-banan och parkera utanför kundens port, säger Peter Bühler.

För ett år sedan var han fortfarande anställd på en ”vanlig” elfirma, som både installerade på byggen och gjorde service i hemmen. Men det blev allt fler långa uppdrag på stora byggen, något Peter Bühler aldrig riktigt har trivts med.

Läs tidigare artiklar i ämnet: Clas Ohlsons elektriker överbokades direkt

– Jag åker mycket hellre på jobb hos privatpersoner. En del elektriker ser det som lite besvärligt, men jag har alltid tyckt att det är himla kul, säger han. 

Därför hajade han till när han fick syn på annonsen förra sommaren. Hemmafixarjätten Clas Ohlson skulle starta en ny tjänst för småfix i hemmet, däribland mindre el- och vvs-jobb. Peter Bühler sökte direkt.

Lokala elfirman: ”Inte rädd för konkurrens från Clas Ohlson”

– På tidigare jobb har jag träffat chefen över en kopp kaffe, och sedan har jag börjat nästa dag. Här var det både intervjuer och personlighetstester för att kolla att mina värderingar matchade företagets.

Rekryteringsprocessen som följde beskriver han som oerhört seriös.

– På tidigare jobb har jag träffat chefen över en kopp kaffe, och sedan har jag börjat nästa dag. Här var det både intervjuer och personlighetstester för att kolla att mina värderingar matchade företagets, säger han.

Clas Fixare kör el-moppe men hur slår skatten mot tjänstebilar?

Och det gjorde de uppenbarligen, för i november blev Peter Bühler en av Clas Ohlsons första fixarelektriker. 

En vanlig arbetsdag klarar han av mellan två och fyra eljobb hemma hos olika kunder.
Den första kanske vill ha ett extra vägguttag, nästa vill ha nya armaturer installerade medan den tredje behöver byta en gammal dimmer som inte klarar led-lampor.

Kunderna får välja vilken tidpunkt jobbet ska utföras på när de gör beställningen. Och de får ett fast prisförslag.

– Kunderna uppskattar att få veta priset i förväg, konstaterar Peter Bühler.  

Beställningarna kan göras via telefon eller mail, i butik eller direkt i en app, som har vunnit designpriser.

– Här får jag höra ”vad bra du är”. Och om ett uppdrag inte går bra så är det ingen som skäller ut en.

När Peter Bühler inte är ute på uppdrag jobbar han i Clas -Ohlsons flaggskeppsbutik på Drottninggatan i Stockholm.

Bra grej för alla elektriker: Skruvfri dragavlastning blev Bästa Elnyhet 2019

Oftast står han i el- och belysningsavdelningen, ibland i någon annan avdelning.

Att gå utanför sitt specialområde är ett villkor för att bli fixare. Även hemma hos kund.

– Mitt huvudfokus är elinstallationer, men ibland gör jag annat småfix som att sätta upp tavlor eller gardinskenor när jag ändå är på plats. En gång monterade jag exempelvis ett skötbord till ett par som snart skulle ha barn, när jag var där för att montera ett badrumsskåp med belysning, berättar han.

Ibland upptäcker han även att kunden kan ha glädje av fler eltjänster än vad som har beställts. Då ger han tips och förslag. Vad sägs om att installera en jordfelsbrytare som en billig livförsäkring? Eller att byta ut en vanlig strömbrytare mot en dimmer?

– Några blev nyfikna och tyckte att det lät kul. Andra hade funderingar och undrade om konceptet kunde fungera.

Har du efterfrågat en sådan här? Ny betydligt mindre toppklämma tar större ledare

Vissa jobb är väldigt snabbt avklarade. Som när Peter Bühler åkte hem till en kund för att byta batteri i en brandvarnare. 

– För mig är inget jobb är för litet, säger han.

Peter Bühler hann jobba på både mindre och medelstora företag i elbranschen innan han blev fixare i fjol. Reaktionerna på karriärbytet blev lite blandade från de forna kollegerna. 

– Några blev nyfikna och tyckte att det lät kul. Andra hade funderingar och undrade om konceptet kunde fungera, säger han.

Nytt kabelgodis: Nya FQ Xtra håller ihop efter skalning och har 50 procent lägre friktion

Vad kändes mest ovant i början?

– Dels elmoppen, dels att jobben var så små. Min tidigare elfirma skulle inte ha åkt ut till kund för att installera ett vägguttag, säger Peter Bühler.

Något mer som skiljer sig från din tid i elbranschen?

– Här får jag höra ”vad bra du är”. Och om ett uppdrag inte går bra så är det ingen som skäller ut en, som jag har varit med om på ett bygge. Nu älskar jag att gå till jobbet.

Fler nyheter