Donald Andersson kopplar en strömtång kring PEN-ledaren för att kolla övertonshalten, THD. Ronny Karlsson håller i nätanalysatorn. Foto Charlotta von Schultz

”Jag fick kritik när jag sa att elfordon sprider störningar på elnätet”

Elkvalitetsexperten Donald Andersson fick mothugg när han pekade ut elfordon som störningsspridare. Nu säger han att problemen ökar –  och inte enbart från elfordon.

”De flesta elfordon borde inte få anslutas på nätet” sa elkvalitetsexperten Donald Andersson på Swegy Norden i en intervju i Elinstallatörer våren 2017. Vi slog en signal för att höra  hur han ser på elfordonens roll när det gäller störningar på elnätet idag. 

Vad har hänt sedan artikeln publicerades för närmare tre år sedan?
– Jag fick en del kritik för att jag sa att elfordon sprider störningar på elnätet. Jag håller med om att jag inte ser hela bilden, för jag blir ju bara kontaktad av folk som har problem. Men jag tycker absolut att störningsproblemen eskalerar. Övertoner sprids inte bara från elbilar utan även från dåliga led-drivers, solcellsanläggningar och värmepumpar. Sedan adderas övertonerna i elanläggningen, säger Donald Andersson.

Testa dig själv i vår quiz: Stör dina frekvensomriktare?

Några färska exempel?
– Under hösten har jag haft två uppdrag där det hade uppstått nollfel på PEN-ledaren och höll på att ta eld. Bidragande orsaker var övertoner från elfordon, en solcellsanläggning och en värmepump. En av elanläggningarna var från 60-talet, och på den tiden var PEN-ledarna inte så kraftiga som idag. Då kan det bli problem eftersom klenare kablar är känsligare för övertoner. Den andra anläggningen är ganska ny men har mycket led-belysning, elektronik och ett elfordon med 100 kWh-batteri, säger Donald Andersson.

Fler uppföljningar: Installeras fortfarande 7 av 10 frekvensomriktare fel?

Har du stött på fler intressanta elproblem de senaste två åren?
– Vi har haft ett 20-tal uppdrag där det blivit varmgång i kopplingsdosor och annat när fordon har laddat i vanliga schukouttag. Såna uttag klarar inte hög last under lång tid, och problemet förvärras av övertoner från bilens inbyggda laddare. Det är en kapacitiv last, till skillnad från motorvärmare som är en resistiv last. Men det är jättestor skillnad på olika bilfabrikat, somliga sprider betydligt mer skräp på nätet än andra, säger Donald Andersson.

Läs mer om Elsäkerhetsverket plan: Så ska hemmapularna stoppas

Fler nyheter