Logga in

”De krånglade till besiktningsprocessen för att slippa betala”

Publicerad
14 nov 2022, 05:45

Elektrikern installerade solceller åt Vansbro kommun 2019. Trots att anläggningen producerat drygt 130 000 kWh har solcellsföretaget inte fått en krona betalt. Men vem bär skuld i ärendet? ”Det här är bland de sämre anläggningar jag sett” säger kommunens besiktningsman.

Det började som ett helt vanligt uppdrag. Företaget Solarenergy Scandinavia vann upphandlingen i Vansbro kommun om att installera solceller på två tak – på ett LSS-boende och en äldre lada.

Men uppdraget slutade i en mardröm: Inget betalt och krav från en advokatbyrå. Familjeföretaget har lagt hundratals arbetstimmar på uppdraget, som de inte fått en krona för, och haft kostnader på över 550 000 kronor för material och underleverantörer. Hur kunde det gå så illa?

“Kommunen väntar nog på att vi ska stämma den. Men en sådan process tar flera år och kostar mycket pengar. Vi har inte samma muskler som en kommun. Det blir som Davids kamp mot Goliat”

Erik Katus, vd SOlarenergy Scandinavia

Så säger experten:
Solceller: Kan det bli hur många slutbesiktningar som helst?

Mer om besiktning:
19 av 23 fel var installatörens – vägrar erkänna besiktningen

Erik Katus. Foto Evelina Carborn

– Vi har driftsatt anläggningen och fått godkänd föranmälan och kan se i webbportalen att solcellerna levererat minst 132 000 kilowattimmar sedan 2019. Trots det har vi inte fått något betalt av kommunen, säger Erik Katus, vd hos Solarenergy Scandinavia.

Varför blev det så? Svaret beror på vem man frågar. Erik Katus berättar om en omständlig besiktningsprocess. Den av kommunen utsedda besiktningsmannen var aldrig nöjd. Det blev slutbesiktning på slutbesiktning. När listan på fel åtgärdats kom en ny lista med nya anmärkningar.

– När jag frågade besiktningsmannen varför han gjorde så fick jag till svar att ”jag kan besiktiga hur många gånger jag vill”, säger Mark Abrahamsson, eltekniker hos Billies El i Södertälje som gjorde elinstallationerna på uppdrag av Solarenergy Scandinavia.

Han menar att de konsulter som anlitades av kommunen var oseriösa. En av dem slet och drog i kablarna så de gick sönder. Saker som påpekades i tredje och fjärde slutbesiktningen borde ha kunnat upptäckas redan vid första genomgången.

– Vi missade att sätta upp huvudbrytaren till undercentralen, vilket vi åtgärdade. I övrigt var det bara petitesser. Inga fackmannamässiga fel, säger Mark Abrahamsson.

Han har gjort över 20 solcellsinstallationer, bland annat hos bostadsrättsföreningar, och aldrig tidigare upplevt en så omständlig besiktningsprocess. Det vanligaste är att det görs en besiktning, därefter åtgärder, slutbesiktning och så är det klart.

– Mitt intryck var att de medvetet krånglade till besiktningsprocessen i Vansbro, för att de inte ville betala Solarenergy Scandinavia, säger Mark Abrahamsson.

Under det senaste året har han läst till besiktningsman och har aktuella kunskaper i hur en besiktning ska gå till. Under utbildningen fick han bekräftelse på att besiktningsprocessen i Vansbro var utöver det vanliga.

– Det är väldigt tydligt i ABT04 och ABT06 vad som gäller, och i Vansbro fanns många brister, säger han.

Besiktningsmannen i Vansbro, Mats Jonsson, menar att om solcellsföretaget gjort justeringarna enligt protokollen hade den nuvarande situationen inte uppstått. Men de kom aldrig fram till godkänd anläggning.

– Det här är bland de sämre anläggningar jag sett, säger han. 

När frågetecknen hopade sig för Solarenergy Scandinavia föreslog de för kommunen att ta in en oberoende besiktningsman. Men de fick inget svar, berättar Erik Katus.

– Vi kunde inte se någon osaklighet hos besiktningsmannen, så varför då ta in någon annan? säger Olle Wiking, sektorchef service och beställare hos Vansbro kommun som fått statligt bidrag för solcellsanläggningen om cirka 200 000 kronor.

Han säger också att kommunen fick plocka ner och göra om infästningarna på en av anläggningarna. Till det anlitades en annan entreprenör, vilket kostade lika mycket som hela den ursprungliga installationen.

– Efter det hade vi inga pengar över för att betala den första entreprenören, säger Olle Wiking.

Viktigt med besiktning:
”Det kommer bli en stor reklamationsvåg när folk inser att de inte fått vad de lovats”

Erik Katus menar att de följt rambeskrivningen som en anställd hos kommunen gjort. Efter att förgäves har sökt kontakt med kommunen och besiktningsmannen under ett halvår fick han i april 2020 ett brev från advokatbyrån Glimstedt Dalarna.

Brevet meddelade hävning av avtalet mellan Solarenergy Scandinavia och Vansbro kommun. Några skäl som uppgavs var att systemet inte startade, att anläggningen inte slutprovats av entreprenören och att entreprenaden försenats.

– Men det stämmer inte. Anläggningen blev slutprovad korrekt enligt Elsäkerhetsverkets föreskrifter, vår egenkontrollplan och elektriker. Systemet har startats upp och driftstatus för optimerare och produktion via webb har fungerat, vilket vi även visat vid besiktningstillfällen, säger Erik Katus. 

Han är uppgiven. För familjeföretaget med fem anställda har det misslyckade projektet i Vansbro varit tungt.

– Kommunen väntar nog på att vi ska stämma den. Men en sådan process tar flera år och kostar mycket pengar. Vi har inte samma muskler som en kommun. Det blir som Davids kamp mot Goliat, säger Erik Katus.