Logga in

”När kunden saknar ritning eller manual ringer de mig”

Publicerad
1 jun 2023, 06:00

Manfred Johansson arbetar med AC-sidan av solcellsanläggningar. På Elinstallapodden live om fel i solcellsanläggningar var han en i publiken som kände igen sig i problemen med brister i dokumentation.

Serviceelektrikern Manfred Johansson i Borås hjälpte några kolleger som tagit åt sig för mycket jobb. Och vips var han inne på solcellsmarknaden. 

– Jag tror att alla ser vart solcellsmarknaden tar vägen. Vart man än åker ser man solceller på hustaken och där kommer också grannarna att vilja ha. 

Han har precis tagit sin auktorisation och arbetar som egenföretagare. När solcellerna breder ut sig i samhället förändras också förutsättningar för det dagliga arbetet. 

– Vi elektriker kommer få vänja oss vid matning från två håll, att varje fastighet är en egen produktionsanläggning. Jag tyckte att det var lika bra att lära mig mer om det.

Mer från Elfack 2023:
Vanlig missuppfattning: ”att batterier och solceller hör ihop”

Solcellsexperterna:
Nästan alla gör fel med solceller: ”I 80 procent saknas slutdokumentation”

Manfred Johansson var en av många i publiken som lyssnade på Länsförsäkringars Per Ångman och IN:s Cecilia Axelsson som gästade Elinstallapodden Live på Elfack. Han var också en av dem som passade på att ställa en fråga till experterna. Som ny elinstallatör på den omogna solcellsmarknaden saknas inte utmaningar. 

– Det svåra med standarden är att den inte anger varför det ska vara på ettt visst sätt. Därtill är varje anläggning unik, det finns kundönskemål att ta hänsyn till och dessutom ska anläggningen hålla i 30 år. Det är mycket att tänka på. Till exempel kabeldimensionering, jordfelsbrytare, överspänningsskydd och sammanlagringseffekten. 

Varför tror du att det blir så som rubriken för samtalet var, att det blir fel i fyra av fem anläggningar?

– Många kan inte alls de här sakerna utan är bara i branschen för att det går att tjäna pengar. De funderar nog inte alls på hur de här sakerna ska lösas utan tänker att det får bära eller brista. 

Egenkontroll:
Svea Solar: ”Vi har brustit i de här enskilda fallen”

Vad tänker du om det som experterna tog upp, att många missar dokumentationen?

– Ur mitt perspektiv är det ett jätteproblem. Det är inte jag som säljer anläggningen, jag gör bara AC-delen. Men det är ofta jag som går igenom anläggningen och förklarar för kunder hur den handhas. Därför ringer de alltid mig när det blir problem. I det läget finns det ofta varken ritningar eller dokumentation.