Logga in

Fick vänta ett halvår på elavläsning

Publicerad
25 jun 2020, 08:40

Under nästan sex månader efter solcellsinstallationen stod elavläsningen på noll. Sedan kom en saftig faktura från Vattenfall. ”Man blir ju besviken att inte systemet fungerar och att ett stort företag kan hantera sina kunder så här illa” säger villaägaren Martin Svärd.

Efter ett erbjudande från Ikea och Svea Solar installerade Martin Svärd solceller på sitt villatak. Installationen var klar i slutet av november förra året och efter det skedde överlämningen till elnätsföretaget Vattenfall, med byte av elmätare, den 2 januari.

– Sedan trodde jag att allt var klart, och installationen fungerade, men det kom aldrig upp några siffror över min elanvändning på ”Mina sidor”. Det stod bara noll, berättar Martin Svärd.

”Man blir ju besviken att inte systemet fungerar och att ett stort företag kan hantera sina kunder så här illa utan att riskera något. Om det varit ett företag i någon annan bransch hade det nog inte överlevt så länge.”

Martin Svärd, villaägare.

 

Robert kör ödrift med Ferroamp: ”Min elräkning är på minus 6 500 kronor”

Viktigt välja rätt installatör: Elsäkerhetsexperten: ”Massor av solcellsanläggningar installeras felaktigt”

Integrerade solceller: Dina gamla takpannor kan kläs in i solceller – och 6 andra solceller som ser ut som vanliga tak

Martin Svärd var angelägen om att få kontroll över sin elkonsumtion av flera skäl: Han var nyfiken på hur bra den nya installationen av solceller var, värmepumpen hade gått sönder och huset var helt eluppvärmt under vintern så han ville få kontroll över sina kostnader. Han hade dessutom köpt vindkraftsandelar och ville kunna planera om han köpt lagom mycket till sin förnybara mix.

Sedan i januari har han ringt cirka 20 samtal till Vattenfalls kundtjänst för att försöka få en förklaring till problemet. Ingen har kunnat ge någon förklaring och hans elavläsning har fortsatt att vara noll under nästan sex månader.

– Alla jag pratat med har varit jättetrevliga, men svaren har mest varit i stil med ”vi beklagar, det är inget att göra åt, du får vänta”, säger Martin Svärd.

Till slut fick han veta att Vattenfalls installatör av elmätaren i januari glömt att avsluta ärendet. Det skulle göras genom att fotografera och skicka in en bild på mätaren.

I mitten av juni började plötsligt avläsningen att fungera. Då damp det även ner en saftig faktura från Vattenfall i brevlådan.

– Man blir ju besviken att inte systemet fungerar och att ett stort företag kan hantera sina kunder så här illa utan att riskera något. Om det varit ett företag i någon annan bransch hade det nog inte överlevt så länge, säger Martin Svärd.

Mycket på gång just nu: ”Trängselskatt” i näten ska frigöra effekt

Vattenfall Eldistribution beklagar via sin pressavdelning att kunden fått vänta så länge på sin första faktura. Att kunden inte har fått mätvärden beror på längre handläggningstid för att registrera byten av elmätare i kund- och faktureringssystemet.

– Tyvärr har vi långa ledtider för anslutning till elnätet i stora delar av landet. Det är många kunder som vill ansluta solceller just nu, vilket vi tycker är positivt. Dessvärre har vi inte klarat av att möta efterfrågan. Just nu tar vi krafttag för att komma till rätta med problematiken och hoppas snart vara tillbaka på mer normala anslutningstider, säger Agneta Molinder, pressekreterare hos Vattenfall Eldistribution.