Logga in

Easee – historien från marknadsledande till säljstopp

Publicerad
24 apr 2023, 08:15
| Uppdaterad
17 aug 2023

De fullständigt dominerade den svenska laddboxmarknaden. Nyligen ställde Easee in betalningarna. ”Drömmen vore en lösning som bara går att klicka i, men det känns allt mer som en utopi”, säger Jonas Aspegren vars firma installerat 400 Easeeboxar.  

Text

Det bubblar av rykten på elbilsmässan i Kista i början av februari. Norska Easee har hamnat i trubbel i Elsäkerhetsverkets granskning av laddboxar. Andra aktörer visar glatt upp stora laddare med DIN-skenemonterade jordfelsbrytare. Easee representerar något helt annat. Boxarna Home och Charge har sålt 140 000 exemplar i Sverige. De är mycket nätta i jämförelse med många andra boxar och packade med smart teknik. Det finns en positiv buzz kring varumärket. I Sverige står Easee för 60 procent av den växande laddboxmarknaden och förespråkarna är talrika. Easee har ingen egen monter men det är fullsmetat med folk hos deras svenska återförsäljare Efuel och Skårebo. Samtidigt är många på mässan medvetna om ryktena. Och om dementin.

Bara en dag innan mässan skickar Skårebo ut en ”Dementi av marknadsrykten”. I den förnekas att Easees laddbox skulle vara säljstoppad i Sverige. Mejlet tar upp Elsäkerhetsverkets granskning som påbörjades i mars 2022. Skårebo skriver att ”detta inte har någon påverkan avseende produkternas fortsatta försäljning på den svenska marknaden”. Informationen i dementin ska vara sann i en dryg månad. Den 14 mars kommunicerar Elsäkerhetsverket sitt beslut om omedelbart säljstopp. Det skakar i marknaden, intresset är enormt. För Efuels laddboxaffär står Easee för 70 procent av försäljningen.

– Det är ju en desperation i marknaden att få tag på boxar nu, men vi har Wallbox så vi har en kanon att skjuta med. Att Wallbox haft en lägre andel tidigare har berott på att Easee varit så populär i marknaden, men om installatören nu inte har Easeeboxen så måste han ju fortsätta leva och kunden måste fortsätta ladda sitt fordon. 

Uttalandet fångar in mycket av situationen. Det kommer från Robert Rosenzweig, vd för Dist it, Efuels ägarbolag och han säger det i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt som publiceras dagen efter Elsäkerhetsverkets beslut.

Läs också:
9 svar om Easee-gate: ”Åk inte ut och sätt till en extra jordfelsbrytare”

Läs också:
”Därför har vi vår stora feta brytare vi kan isolera med”

Vi började med Easee för att de helt enkelt sålde så ofantligt bra och att alla pratade om dem. I våra butiker kom kunder in och frågade om Easee hela tiden och de mer eller mindre vände i dörren om vi sa att vi inte hade dem

Lars Eliasson, teknikchef på Eways

Dementin från Skårebo i början av februari kom inte i ett vakuum. Easeefansen var högljudda i sin kritik av Elsäkerhetsverket. Fram till säljstoppet var det få som såg det komma. En av dem var Installatörsföretagens elsäkerhetsexpert Fredrik Byström Sjödin, som i Elinstallatören den 16 februari sade att säljstopp var enda möjliga utfall av granskningen. 

Hans uttalanden om det ännu osäkra utfallet fick både Easee och den svenska återförsäljaren Skårebo att gå i taket. Skårebos vd Nils Fredin mejlade att det som står i artikeln är ”skandal” och ”förtal”. Easees pressfolk ringde upp från Norge och ville ha en rättelse. I artikeln hade vi skrivit att laddboxen inte byggde på galvanisk frånskiljning. I en uppföljande intervju vi gjorde med Knut Arve Johnsen, VP Hardware på Easee svarade han på direkt fråga att den galvaniska frånskiljningen har ett lika stort brytgap mellan polerna som i en traditionell jordfelsbrytare. Det var ett uttalande som skulle ifrågasättas när Elsäkerhetsverkets beslut kom den 14 mars. Men Fredrik Byström Sjödin var inte den enda skeptikern i Easeekyrkan. Innan Elsäkerhetsverkets förbud den 14 mars fattade den snabbväxande laddoperatören Eways ett eget beslut om säljstopp. Lars Eliasson, teknikchef, hade långt tidigare plockat isär en Easee-box och sett problemen i horisonten. 

Lars Eliasson, teknikchef Eways.

Det var i september i fjol som Eways började sälja Easee. Man var ”tvungen” att ta in de populära boxarna. 

– Vi började med Easee för att de helt enkelt sålde så ofantligt bra och att alla pratade om dem. I våra butiker kom kunder in och frågade om Easee hela tiden och de mer eller mindre vände i dörren om vi sa att vi inte hade dem, säger Lars Eliasson, teknikchef på Eways.

Men även om kunderna skrek efter Easee, fick Lars Eliasson på omvägar höra att Elsäkerhetsverket synade boxarna – och att allt kanske inte stod rätt till.

– Då monterade jag isär en box för att kolla vad den bestod av för komponenter. Jag mätte inte avstånd eller sånt, men jag såg att reläet inte uppfyllde kraven. När kritiken sedan kom var det som en bekräftelse på det jag hade föraningar om. Jag hade en stark känsla att det skulle bli så här.

Elsäkerhetsverkets kritik räckte för att man på Eways skulle ta beslutet att stoppa fortsatta Easeeinstallationer.

– Vi såg allvaret direkt och var först ut på marknaden med ett säljstopp redan när första anmodan kom. Vi avbröt till och med mitt i en installation och stod på oss redan då att vi inte skulle installera fler, säger Lars Eliasson.

– Flera återförsäljare och Easee själva dementerade riskerna kring försäljningsförbud, men för mig var det uppenbart att det skulle komma och vad andra trodde påverkade inte oss. 

I knappa fem månader sålde Eways laddboxar från Easee. Vilket innebär att det ”bara” blev runt 600 installationer innan företaget drog i handbromsen. Och några fler tror teknikchefen inte att det blir.

– Personligen tror jag inte de kan lösa problemet. Det handlar ju inte bara om jordfelsbrytare, och om de fakta som finns i dag stämmer går det inte att rätta till. Det har ju framkommit att boxarna inte klarar överspänningsprovet och det kan slå över spänning i Control Pilot (CP). Easees svar har ju varit att om det händer handlar det inte om personfara – eftersom det inte går att komma åt CP-stiftet. Och det stämmer, men däremot kan bilen ta skada. Det gör att jag kan tänka mig att biltillverkarna och/eller försäkringsbolag agerar och motsäger att man ska få ladda elbilar med Easeeboxar. Jag är förvånad över att ingen lyft detta än.

Lars Eliasson säger att de har reklamerat samtliga laddboxar, vilket utöver de installerade – även gäller runt de 400 man har i lager. Nu väntar de på vad återförsäljaren och Easee ska göra. 

– Min förhoppning är att Easee reser sig och tar fram en ny elsäker laddbox. I värsta fall kommer Easee och några distributörer som har haft Easee som sin enda produkt att gå omkull. Med det kommer även Easee Portal att läggas ned och laddstationen blir i princip obrukbar, säger han.

Om boxarna dras tillbaka

Så här resonerar Eways om Elsäkerhetsverket återkallar Easees laddstationer.

  • En ersättningsprodukt kommer att erbjudas kunden för fortsatt säker laddning. 
  • Kostnaden för ett sådant byte ska i första hand tas av Easee. 
  • Om Easee går i konkurs får Eways distributör bära kostnaden. 
  • Om distributören går i konkurs blir det Eways ansvar som då driver ärendet mot sitt försäkringsbolag.
  • Om Elsäkerhetsverket inte återkallar produkten men att Easee ändå går i konkurs tappar produkten väsentliga funktioner och vem som då ansvarar för skadan är betydligt svårare att utröna. 
  • Eways kommer oavsett utfall att erbjuda en ersättningslösning till slutkund, men den behöver inte nödvändigtvis vara kostnadsneutral då den i många fall är en bättre lösning.

Precis som Easee uppgav har boxarnas jordfelslösning galvanisk frånskiljning. Men avståndet mellan polerna är inte lika stort som i en traditionell jordfelsbrytare, vilket Easee uppgett i en intervju med Elinstallatören. I stället för ett brytavstånd mellan reläkontakter om 3 millimeter, om man följer jordfelsbrytarstandarden EN 61008-1, respektive 4 millimeter i IEC 62955, använder Easees laddare 2,3 millimeters brytgap. Uppgiften kommer direkt från relätillverkarens datablad och är en av myndighetens allvarliga invändningar. 

Joel Lee Antman, Elsäkerhetsverket.

– Den funktion som bryter strömmen vid ett jordfel ska enligt harmoniserad standard bygga på mekaniskt sammankopplade reläer. Easee använder elektriskt sammankopplade reläer.

Det säger Joel Lee Antman, inspektör på Elsäkerhetsverket som lett myndighetens granskning.

Tre dagar efter Elsäkerhetsverkets beslut lämnar Easee, via en namnkunnig advokatbyrå, in en överklagan till förvaltningrätten i Karlstad. Skrivet i rött, högst upp i den 35-sidiga inlagan, finns begäran om skyndsam handläggning. Bolaget konstaterar att det kommer att lida irreparabel skada av säljstoppet, även om det i slutändan skulle vinna i rätten. Först och främst vill bolaget ha inhibition av beslutet. Det är rättssvenska och betyder att Easee vill att Elsäkerhetsverkets säljstopp inte ska gälla medan rättsprocessen pågår. Förvaltningsrätten skriver att rättspraxis för inhibition säger att det krävs en mycket hög sannolikhet att beslutet ska ändras i sak. Skälen för inhibition räcker inte, meddelar rätten i samband med sitt avslag. 

Läs också:
Tre skäl bakom försäljningsstoppet mot Easee

Jonas Aspegren på Anderssons Elektriska som skruvat upp 400 Easeeboxar. Foto: Daniel Roos.

– Vi kunde aldrig tänka oss in i en situation som den här, säger Jonas Aspegren.

Talesättet om att inte lägga alla ägg i en korg passar väldigt bra på Anderssons Elektriska i Nacka där vd och delägare Jonas Aspegren känner en hel del olust inför situationen han sitter i, med väldigt många ”ägg” i Easees laddbox-korg. 

För två år sedan gick hans firma över till att snudd på enbart installera det norska företagets laddboxar. 

– Vi märkte av att allt fler av de installationer vi inte fick tappade vi för att kunderna ville ha Easee. För kunden var kopplingen mot Tibber och den smarta mjukvarulösningen det som drev på, men vi såg även fördelar i att kunden själv kunde byta laddningsrobot om något skulle hända. Det var ett stort plus, säger han.

Sedan dess har Jonas Aspegren med kollegor installerat närmare 400 laddboxar. Och fram till informationen om att brister i produkten uppdagats anade han inte oråd.

– Vi tog reda på installationskrav och det som gällde för boxen. I övrigt tänkte vi inte så mycket på vad som fanns innanför det stängda skalet. Jag litade på att produkten var det som sades, säger han.

När information om att Elsäkerhetsverket efter granskning av Easees laddbox Home mynnat ut i en del kritik tog Jonas Aspegren kontakt med sin återförsäljare för att fråga vad det handlade om. Där fick han lugnande besked.

– Jag blev ju orolig först. Vår försäljningspartner lugnade mig och sa att det inte var något att oroa sig för. De sa att det här var något av ett standardförfarande som skulle lösa sig. Och tyvärr, jag var lite för blåögd som trodde på vad de sa.

När det sedan började komma uppgifter om att laddboxarna kunde säljstoppas fick Jonas Aspegren meddelande om att det inte stämde. Först dementerades ryktet och sedan kom information som menade att det här var en utredning som konkurrenterna till Easee valt att ”taktiskt blåsa upp”.

– Det här gjorde att vi hann göra några till installationer eftersom jag gick på deras linje. De var ju så säkra på att inget skulle hända och jag hade inget annat att gå på. Det här ångrar jag nu, säger han.

Men så kom Elsäkerhetsverkets beslut den 14 mars och försäljningsstoppet var ett faktum. Det kom chockartat och var inte alls något elfirman var förberedd på. Vilka åtgärder har man därefter tagit på Anderssons Elektriska? 

– För det första var det ju tvärstopp på att skruva upp fler. Sedan reklamerade vi boxarna direkt. Vi har försökt samla på oss all information som finns och varit noggranna med att svara alla våra kunder så gott det går om läget. Men ett stort problem nu är att om en laddbox pajar får vi inga reservdelar att laga dem med. Vi kan alltså inte göra garantiåtgärder alls, vilket är jobbigt. 

Situationen framöver är just det Jonas Aspegren oroar sig för. Ständigt närvarande är den olustiga tanken på att själv hamna med Svarte Petter. De få boxar han har i väntan på att returnera är en liten sak i jämförelse med de som företaget redan skruvat upp. Hundratals kunder ser Anderssons Elektriska som den part man ska gå till om boxarna återkallas helt.

– Jag hoppas att det verkligen kommer en åtgärd som Easee kan genomföra. Att de kommer med en lösning där de uppfyller sina åtaganden. Drömmen vore en lösning som bara går att klicka i, men det känns allt mer som en utopi, säger Jonas Aspegren.

Än så länge har försäljningsförbudet inte spillt över Sveriges gränser. I Tyskland har Easee ett dotterbolag på vars sajt man kan se ett finmaskigt nät av återförsäljare. Hur märks det svenska säljstoppet av där?

– Inte alls skulle jag säga. En vän driver en nätbutik som säljer laddboxar och han berättade att de varken sett någon ökning eller minskning av försäljningen av Easeeboxar.

Det säger chefredaktör Sebastian Henßler på telefon från Neckargemünd söder om Frankfurt där han driver tidningen Elektroauto-News som bevakat turerna i storyn om Easee. 

Nyheten tycks hittills mest ha fångats upp av mindre specialtidningar. På Easees tyska sajt kan man läsa att förbudet enbart gäller i Sverige. Men stämmer det?

Det är mot överensstämmelse med radioutrustningslagen som Elsäkerhetsverket prövar laddboxarna. I beslutet kan man läsa under rubriken Skyldigheter i övriga medlemsländer: 

”Om radioutrustningen utgör en risk ska tillverkaren dessutom omedelbart underrätta de behöriga myndigheterna i de medlemsstater på vilkas marknad de har tillhandahållit utrustningen. Detta innebär att om ni tillhandahåller denna utrustning i andra länder inom EU/EES är ni skyldiga att vidta åtgärder även i dessa länder.” 

Så vad händer i EU/EES?

– Vi har pratat med våra nordiska grannländers marknadskontrollmyndigheter där vi översiktligt förklarat vad vi tittat på. Vi har ingen kännedom om det pågår några processer i andra länder, skriver Joel-Lee Antman på Elsäkerhetsverket.

Den 14 juni ska Elsäkerhetsverket svara på vilka åtgärder bolaget tänker vidta för att eliminiera elsäkerhetsbristerna. Tidigast 9 månader och senast 12 månader efter beslutet ska Easee redovisa hur riskerna har eliminerats.