Logga in

9 svar om Easee-gate: ”Åk inte ut och sätt till en extra jordfelsbrytare”

Publicerad
23 mar 2023, 07:53
| Uppdaterad
24 mar 2023

Elsäkerhetsexperten Fredrik Byström Sjödin besvarar nio frågor i spåren efter försäljningsförbudet mot Easee.

Easee har fått försäljningsförbud för sina laddboxar, men tvingas även återta laddare – vad innebär det?

– Försäljningsförbud med återkallelse är sällsynt, särskilt för produkter som är installerade. I praktiken innebär det att det gäller återförsäljare. Ännu så länge handlar det inte om återkallelse från slutkund, vilket då påverkar installatörsföretag som då måste skruva ned boxarna hos sina kunder.

Läs också:
Easee försäljningsstoppas: ”Finns en risk att jordfelsbrytaren inte alltid löser ut”

Läs också:
Easee om jordfelsbrytaren: ”Ingen standard tar höjd för vår teknik”

Så hur ska elföretag som installerat Easees laddboxar agera?

– För det första ska man inte installera flera. Det andra är att man ska reklamera alla boxar man köpt från Easee. Det gäller både de som ligger på hyllan och de som är installerade ute hos kund. Det här ska man göra omedelbart.

Omedelbart, hur viktigt är det att man snabbt reklamerar?

– Det här är tidskänsligt. Enligt vissa avtalsvillkor ska reklamation ske inom tio dagar. Reklamera därför så snart som möjligt, annars finns risk att återförsäljaren inte godkänner reklamationen.

Det innebär att man alltså måste ha god koll på hur många man satt upp?

– Ja, vi predikar för våra medlemmar att om de inte har koll så hamnar man på pottkanten – det här är ett tydligt exempel. Gå igenom alla underlag och skaffa dig koll är mitt råd.

Reklamera snabbt, hur är det med retur av laddboxar?

– Det viktiga nu är att göra en formell reklamation. Returneringsförfarandet är återförsäljarens affär och deras rutiner gäller. Där ser jag det snarare som olämpligt om installatörsföretag går handlingen i förväg och gör något eget. Vänta på återförsäljarens information.

Var har man för ansvar som företag om man installerat Easee-laddboxar. Hur ska man agera mot sina kunder nu?

– Ha is i magen. Var tydlig med att säga att ni som företag avvaktar vad som händer i sakfrågan. Ta absolut emot eventuella konsumentreklamationer, men avvakta. Easee ska ju återkomma med en åtgärdsplan för hur de ska göra inom 90 dagar, hänvisa kunder till detta.

Det finns viss oro i branschen att det här kan bli kostsamt och att installatörsföretag måste ta en del av smällen. Finns det grund för detta?

– Återigen avvakta. Försök inte att hitta någon egen teknisk lösning. Åk inte ut och sätt till en extra jordfelsbrytare, det avråder vi ifrån. Risken finns att det kommer ett beslut som gör gällande att det inte räcker – och då har man kastat pengar i sjön som inte löser problemet. Elsäkerhetsverket har bekräftat att det inte finns någon omedelbara fara, så sitt still. Det här fallet visar explicit hur bra det är att vara med i en branschorganisation. Vi kan hjälpa till i processen, men företag som inte är anslutna kommer istället få vända sig till en advokatfirma som får driva deras sak.

Läs också:
Easee om laddboxen: ”En av världens säkraste”

Elsäkerhetsverket har beslutat om försäljningsförbudet, gäller det bara i Sverige?

– Det här är viktigt att trycka på. Elsäkerhetsverkets förbud utgår från radioutrustningsdirektivet och att Easee inte uppfyllt kraven där. Det innebär att förbudet gäller i hela EU/EES så en firma i Malmö som har 30 boxar på hyllan kan inte köra över bron och sälja dem i Danmark.

Vad händer nu, hur länge kommer ovissheten bestå?

– Var vi står är att Easee-laddboxarna fått försäljningsförbud, inte användningsförbud. Jag tror att Easee kommer att spjärna emot så länge det går. Inhiberingsbeslutet (Easee har ansökt om att försäljningsförbudet inte ska gäll förrän överklagan behandlats) , kommer inom kort, men ett överklagande kan ta månader. Easee har inte visat några tecken på att mjukna i sin hållning och jag tror att det först i slutet av de 90 dagarna kommer att ske.