Fakturerade 50 000 extra: ”Det har tillkommit tilläggsarbeten, såsom uppdatering av el”
Naturligt att debitera för merjobbet tyckte företaget och skickade fakturan. Det fick kunden att gå i taket, parterna att bli oense – och ärendet hamnade hos ARN.
Läs också:
Använde flexirör i badrummet – kunden vill ha tillbaka pengarna
Läs också:
Åtta slangar in i dosan – nytt rekord…?
Det började som ett enkelt jobb där en kund anlitade ett byggbolag för renovering av ett badrum. Uppgiften var att utöka ytan, med allt vad det innebar samt att det skulle installeras ett nytt elskåp. Parterna kom muntligen överens om att kunden skulle göra viss rivning själv och totalt skulle hela jobbet landa på 112 000 kronor.
Men när allt var gjort och företaget skickade den sista fakturan var summan uppe på 171 041 kronor – något som kunden inte alls var beredd på. Därför begärde hen in dagböcker och verifikat för att kunna se vad företaget gjort och hur priset kunnat öka så – och anmälde ärendet till Allmänna reklamationsnämnden.
Företaget menar att det tillkommit tilläggsarbeten, såsom uppdatering av el, och därför har kostnaden ökat. Att de inte skrivits separata ÄTA beträffande detta är enligt dem för att de ansåg att de hade den löpande dialogen med kunden – och att hen förstod att priset därmed skulle frångå det ursprungligen avtalade.
När det gäller dagböcker har dessa skickats med vid faktureringen.
I sitt beslut skriver ARN att det framgår att företaget offererat ett pris och att det med vissa tillkommande kostnader som kunden medgett innebär ett pris på renoveringen på 123 839 kronor. Efter att ha kontrollerat ingivna fakturor kommer nämnden fram till att företaget inte påvisat vad som är offererat arbete och vad som skulle vara tilläggsarbete. Därför har man inte bevisat att det utförts något tilläggsarbete som företaget har rätt att debitera kunden för.
Resultatet är därför enligt ARN att kunden har rätt och att företaget ska återbetala 28 027 kronor samt riva den kvarvarande fakturan på 19 175 kronor.
Läs också:
Kunden kräver prisavdrag: ”Det var mycket stå och hänga och prata vid bilen”
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen