Elsäkerhetsverket granskar elfirmans Koppla själv-app

Publicerad 1 feb 2021, 08:20

Elinspektören: ”Ser inga jätteproblem att kunniga yrkespersoner ger distanssupport till privatpersoner som utför elarbeten som är tillåtna.”

I mitten av januari fick Elsäkerhetsverket in en anonym anmälan av elinstallationsföretaget Alavaara El i Gällivare. Företaget har lanserat appen Koppla själv där elektriker ger livesupport via chat, video och telefon till privatpersoner som exempelvis byter vägguttag eller tvättmaskiner. Här kan du läsa mer deras intiativ: Elfirman bakom Koppla själv-appen: ”Såg ett behov av en sån här tjänst”.

Elsäkerhetsverket har startat en tillsyn, och elinspektören Tomas Åberg handlägger ärendet.
– Jag har inte sett någon liknande tjänst tidigare, men jag ser inga jätteproblem med att kunniga yrkespersoner ger distanssupport till privatpersoner som vill utföra elarbeten som är tillåtna. Att byta ett befintligt eluttag eller att ansluta en tvättmaskin eller spisfläkt genom att sticka in en stickpropp i ett uttag är till exempelvis tillåtet. Att däremot supporta privatpersoner som vill utföra elinstallationsarbeten som är otillåtna för dem – som att flytta eller dra fram fast förlagda ledningar, att lossa eller återansluta en tvättmaskin, paxfläkt, elradiator eller motsvarande fast ansluten elprodukt – ja, det är inte rätt och därför något vi som tillsynsmyndighet vill veta mer om, säger han.

När Koppla själv-appen lanserades stod det att kunderna kunde få hjälp att installera en rad saker som privatpersoner inte får installera, exempelvis tvätt- och diskmaskiner. Efter en första kontakt med Elsäkerhetsverket ändrade Alavaara El i förra veckan formuleringen ”installera” till ”ansluta”.  Här förklarar grundarna varför fel ord användes i den första versionen av appen. 

Elsäkerhetsverkets granskning går vidare och i veckan ska parterna ha ett första videomöte. Myndigeten vill säkerställa att det varken finns fel i de tjänster som erbjuds eller de budskap som sprids när det gäller vilka eljobb som är tillåtna för lekmän att göra själva.

Privatpersoner måste ha erforderlig kunskap även för att få byta vägguttag och strömbrytare. Kan en sådan här app vara ett sätt att säkerställa den kunskapen?
– Att vara allmänt händig och ha en grundkunskap om el underlättar kraftigt om man ska vara mottaglig för support på distans. Är de förutsättningarna uppfyllda och den digitala supporten ges av tillräckligt yrkeskunniga personer så kan metoden vara ett steg i rätt riktning, så länge man inte hamnar utanför det tillåtna. Att personer som har den erforderliga kunskapen kan få en bekräftelse på att de tänkt och gjort rätt är betydligt elsäkrare än att bara köra på och chansa, säger Tomas Åberg.