Logga in

Dödliga elolyckan på Stena Germanica hade kunnat undvikas

Publicerad
2 maj 2024, 10:30

Skiftade kablar och flera andra fel ledde till att en läckande pump blev livsfarlig. Den dödliga elolyckan hade kanske kunnat undvikas, anser en expert som är besviken efter haveriutredningen. ”Konstigt att man inte kommer längre.”

Dödsolyckan på färjan Stena Germanica i juni 2022 hade kunnat undvikas. Bättre märkning vid elinstallationerna, tydlig information om uppdateringar och åtgärder, hade gjort skillnad. Det är Johan Lundell på företaget Nodd i Uppsala övertygad om.

”Det är konstigt att man inte kommer längre. Skyltar med uppdaterad information efter revisioner och reparationer borde finnas, liknande dem som finns i hissar. Det måste vara lätt att göra rätt!”

Johan Lundell, expert grafiska symbolspråk

Detta hände:
Fyra elfel bakom dödsolyckan på Stena Germanica

Läs också:
Regler: Det här gäller för el till sjöss

– Om det funnits till exempel tydliga dekaler bredvid de utbytta komponenterna hade personen haft större chans att förstå risken, säger Johan Lundell som arbetar med att utveckla grafiska symbolspråk, så kallade notationer, för industrin och elkraftsbranschen.

Den stormiga junikvällen gick fartygsingenjören till pannrummet för att kolla en barlastpump som läckte vatten. Han drabbades av strömgenomgång och trots upplivningsförsök med hjärtstartare gick hans liv inte att rädda.

Flera elfel tillsammans orsakade den livsfarliga situationen, visar Statens haverikommissions rapport. Bland annat saknades packningen i en magnetventil – troligen hade den fallit bort vid en tidigare reparation. De inkommande kablarna hade skiftats. Det medförde att magnetventilen var spänningssatt hela tiden när pumpen var i drift. Dessutom saknade barlastpumpen skyddsjord.

Johan Lundell

– ”Om alla gör rätt och följer instruktionerna går det bra” är en vanlig kommentar i sådana här fall. Men verkligheten är en annan. Det är svårt att göra rätt om man saknar viktig information, säger Johan Lundell.

Han är lite besviken över rapportens rekommendation till Transportstyrelsen, som ska: ”Inom ramen för sin tillsyn uppmärksamma riskerna med felaktigt utförda elarbeten ombord på fartyg. Till exempel genom att i dialog med rederierna betona vikten av att endast personer med erforderliga kunskaper inom el och fartygs särskilda elsystem utför elarbeten ombord.”

– Det är konstigt att man inte kommer längre. Skyltar med uppdaterad information efter revisioner och reparationer borde finnas, liknande dem som finns i hissar. Det måste vara lätt att göra rätt! säger Johan Lundell.

Läs också:
”Borde vara självklart där man jobbar med livet som insats”

Märkning av komponenter är dock inget krav i det regelverk som styr elsäkerheten på fartyg. 

– Sjöfarten är en världsindustri där samma regelverk gäller i alla länder. Om något inte är ett krav görs det inte, säger Patrik Jönsson, haverikoordinator hos Transportstyrelsen.