Så blev Bålsta Elteknik ett Superföretag

17 februari 2020  |  Text: Lars-Göran Hedin

– Styr personalen med lätta tyglar. Ge dem digitala verktyg som förenklar att genomföra uppdrag under eget ansvar. Så utvecklades Bålsta Elteknik till ”superföretag” på bara fem år.

Ett och annat ögonbryn höjdes säkert när Elteknikgruppen i Mälardalen dök upp som ett av namnen på Veckans Affärers lista över svenska ”superföretag”. Det här är ett företag som bara funnits i fem år och som är praktiskt taget osynligt. 

Företaget har 15 anställda, varav 12 montörer. Framgångarna vilar på montörerna och vd:n och ägaren Dan Hallman är övertygad om att hans filosofi kring hur företagets uppdrag ska genomföras ligger bakom utnämningen till Superföretag.

Läs också: Elfirman tog 4 000 kronor för 2 minuter – fick rätt

– Här försöker vi hantera våra montörer som om de vore en firma i firman. Inte alla fixar det, men de som har förmågan att klara uppdragen på egen hand får göra det. Nyanställda här brukar bli lite ställda över hur stort eget ansvar de erbjuds att ta, berättar Dan Hallman.

FAKTA

Dan ­Hallmans framgångskoncept

• Låt montörerna ansvara för sina egna kunder.
• Digitalisera arbets­rutinerna så lång möjligt.
• Outsourca delar av administrationen så att kontoret blir så liten del av företaget som möjligt.
Ta hjälp av andra företag när du får uppdrag utanför ditt eget område.

Montörerna hos Bålsta Elteknik äger själva sin arbetsdag. De har mandat att lägga upp jobben själva, göra inköp, sköta klarrapportering och liknande. Kontoret kommer inte in i bilden förrän det är dags att fakturera:

– Vi har outsourcat lönehanteringen till ett redovisningsföretag som sköter allt det där åt oss, resten av det ekonomiska gör vi själva. Vi försöker att hålla nere personalstyrkan på kontoret och koncentrera oss på de mer operativa uppgifterna där, säger Dan Hallman.

Läs också: Två jourelektriker, två feta räkningar – och två olika utslag i ARN

”Jag ser den digitala tekniken som ett krav för att kunna växa i dag och som ytterligare en viktig pusselbit när det gäller att krympa företagets administrativa överrock.”

Idén är att montörerna så långt möjligt blir knutna mot ”sina” kunder och får sköta dem själva så länge tillkommande uppdrag inte överstiger 100 000 kronor.

– Det är i och för sig ingen uttalad gräns, men ungefär där brukar vi på kontoret vilja ha ett ord med i laget, förklarar Dan Hallman.

Ett annat företag med framgång: Clas Fixare får konkurrens – av elektriker

Den digitala tekniken har varit en annan framgångsfaktor för Bålsta Elteknik. Redan från starten såg Dan Hallman till att utnyttja de digitala verktyg som finns för att administrera en elektrikers vardag.

FAKTA

Kriterier för ett Superföretag

För att utses till ­Superföretag av Veckans Affärer gäller det att ha riktigt god koll på företagets verksamhet. Det räcker inte att ha vuxit starkt under de senaste två åren, företaget måste ligga i topp inom sex olika områden:

• Tillväxt
• Vinst
• Avkastning
• Effektivitet
• Kapitalstruktur
• Finansiering

2019 var det 717 företag som platsade på Super­företagslistan, något färre
än 2018. Av de här företagen fanns de flesta i ­storstadsområdena och
14 av dem återfanns i elteknikbranschen.

– Jag ser det som ett krav för att kunna växa i dag och som ytterligare en viktig pusselbit när det gäller att krympa företagets administrativa överrock.

Dan Hallman förklarar att i entreprenadprojekten är det i regel han själv eller kollegan Johan Björk på kontoret som lägger upp projekten i affärssystemet. Johan handlägger också de flesta servicejobb innan han lägger ut dem på någon av montörerna. De beställer tillkommande material, skriver tid och avrapporterar projekten innan färdigställandet.

Kedjan tar småjobben du inte vill ha ... eller?

– Våra servicejobb åt det kommunala hanterar Anna Hörnebro här på kontoret. Hon är vår ”servicedesk” och tar emot servicejobb via mail eller telefon och styr ut på våra servicemontörer, berättar Dan Hallman. Bålsta Elteknik har många uppdrag hos lokala näringsidkare och fastighetsägare och har dessutom ramavtal med Håbo Kommun här i Bålsta och med Järfälla kommun.

”Det går bra för konferensanläggningarna nu, flera har utbyggnadsplaner. För oss innebär det här också uppdrag med service, renoveringar och liknande.”

Dan Hallman tar själv hand om de lite större entreprenaderna medan Johan Björk sköter jobben i Bålsta med omnejd. De större projekten handlar om anpassningar eller nyinstallation i kommersiella fastigheter och fortfarande mycket om bostäder – lite stick i stäv med den allmänna nedgången på den fronten.

Elektrikern Peter blev Clas Fixare – bangar inga småjobb

– Det verkar som om flera av de bostadsutvecklare som dragit öronen åt sig i Stockholms innerstad nu har lyft blicken och tittar mer på kranskommunerna, menar Dan Hallman.

Hans företag är inblandat i flera pågående eller planerade bostadsprojekt, primärt BoKlok, inte bara i Bålsta utan också i kringliggande kommuner där det råder en ökande efterfrågan på hyreslägenheter.

– Nu byggs hyreslägenheter till ganska rimliga priser här, 5 000–6 000 kronor i månaden för en tvåa är ju inte helt fel, tycker Dan Hallman.

Vid sidan om bostadsbyggandet är -Bålstatraktens konferensanläggningar viktiga kunder hos Bålsta Elteknik. Här ligger några av de större konferensanläggningarna kring Stockholm – Tammsvik, Krägga och Villa Aske, bland andra.

”Jag vill att vi ska bli ännu bredare, ha fler ben att stå på men framför allt vill jag se ett företag med mycket kraft hos de anställda.”

– Det går bra för konferensanläggningarna nu, flera har utbyggnadsplaner. För oss innebär det här också uppdrag med service, renoveringar och liknande, säger Dan Hallman.

Så här jobbar Mattz för att trivas: ”Max två timmar per kund”

Vid sidan om rena elinstallationer och servicearbeten har Bålsta Elteknik en bred palett av olika tjänster i sitt utbud. Företaget gör bland annat energikartläggningar, arbetar med automation och gör butiksanpassningar åt olika butikskedjor.

– För ungefär fem år sedan startade vi ett samarbete med Kabona, numera Nordomatic, där vi utför automationsarbeten. Vi har varit inblandade i styrinstallationer på Eons nya kretsloppsanläggning i Upplands-Bro. Nu under våren gör vi styrinstallationer på ett äldreboende i Jordbro tillsammans med Nordomatic.

En annan styrka är medlemsskapet i Elkedjan som ger Bålsta Elteknik lite större muskler
i verkligheten än vad de ser ut att ha på pappret.

Läs också: ”En allt-i-allo-firma blir inte bra på något”

– När vi arbetar för nationellt etablerade kunder kan vi ta hjälp med installationerna av andra Elkedjanmedlemmar runtom i Sverige, säger Dan Hallman.

Just nu är utbildning högt på företagets agenda. Dan Hallmans vision om företagets framtid går ut på att göra Bålsta Elteknik till ett riktigt kompetensföretag.

– Jag vill att vi ska bli ännu bredare, ha fler ben att stå på men framför allt vill jag se ett företag med mycket kraft hos de anställda. Det är ett koncept som har gett oss god skjuts så här långt och som jag tror ska hålla bra fart på oss många år framåt i tiden.

FAKTA

Bålsta Elteknik

• 20,4 miljoner kronor var omsättningen per den 30 juni 2019.
• Antal anställda: 15.
• Vinstmarginal: 18,8 procent.

Bålsta Elteknik är inte bara Superföretag 2019 utan har också fått Dagens Industris utmärkelse Gasellföretag 2018 och 2019 och de blev även Årets företag i Håbo 2016.

Fler nyheter