Logga in

Två jourelektriker, två feta räkningar – och två olika utslag i ARN

Publicerad
6 feb 2020, 09:31
| Uppdaterad
29 apr 2021

Några minuters jobb men räkningen går på flera tusen. Varför kan jourfirmorna ta så mycket betalt? Här reder vi ut vad som gäller för jourelektriker.

Enligt Johan Kaiser, chef hos Jourab i Stockholm, är kunderna oftast tacksamma över att få hjälp när hela husets el gått, eller det sprutar vatten ur ett rör mitt i natten. De flesta har också förståelse för att det kan bli dyrt. Men ibland blir det missförstånd.

– Problemet vi jourfirmor har är att kunden ofta är i stor stress när hen ringer. Vi säger priset, men det glöms bort. Om vi föreslår att skicka ett sms för bekräftelse kan vi få höra ”då ringer vi någon annan”, säger Johan Kaiser, chef hos Jourab i Stockholm.

Kunden tyckte det blev för dyrt:
Debiterade 6 500 kronor för en kvart

Av de mellan tre och fyra tusen jourutryckningar per år som företaget gör har hittills endast en blivit ett fall för Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Den gången fick kunden rätt av ARN som menade att uppgifterna om priset var oklara. Sedan dess har informationen på företagets hemsida uppdaterats.

”Det som chockar en del är jouravgiften, som ofta ligger på några tusen kronor. Sedan tillkommer timdebiteringen som kan vara runt 1 400 kronor. Det blir dyrt eftersom vi har regler för jourpeng att följa.”

Johan Kaiser, chef hos Jourab i Stockholm.

Annorlunda gick det för elfirman i Sydsverige som en söndag i juli ryckte ut till en kund som fått problem med värmepanna, diskmaskin, kyl- och frys. Elektrikern körde dit, konstaterade att en huvudsäkring var trasig, bytte den och körde hem igen. Arbetet på plats tog cirka två minuter, enligt kunden som fick en faktura på 4 000 kronor efter rotavdrag.

SÅ MYCKET KAN DET KOSTA:
Elfirman tog 4 000 kronor för 2 minuter – fick rätt

Kunden gjorde en anmälan till ARN och begärde prisavdrag på 2 000 kronor. I detta fall gav dock ARN elfirman rätt. Enligt företaget hade kunden fått all information om kostnaderna per telefon och priset var skäligt enligt gängse jourtaxa.

– Det som chockar en del är jouravgiften, som ofta ligger på några tusen kronor. Sedan tillkommer timdebiteringen som kan vara runt 1 400 kronor. Det blir dyrt eftersom vi har regler för jourpeng att följa – alltså fackets regler för OB när vi har någon på jour, säger Johan Kaiser.

Han berättar att de gärna hjälper kunden med enkel felsökning per telefon först. Men det är inte mycket som privatpersoner får göra. Egentligen bara kolla proppar, dra ur brödrosten eller stänga av vattnet. Annan rådgivning kan inte Jourab ta ansvar för.

– Med de allra flesta blir det ingen diskussion. De säger ”Ja, ja, bara ni kommer. Vi måste ha el till imorgon”, säger Johan Kaiser.

PRISSÄTTNING ENGAGERAR:
Svanströms kritik: ”Upphandlarna kunde varit öppna med att lägsta pris gällde”

För att så långt som möjligt undvika missförstånd har Jourab prövat olika tekniska lösningar. Sms fungerar ibland medan appar för att skicka och ta emot ordrar inte har varit framgångsrikt.

– Alla har olika plattformar i sina mobiler och det kostar för mycket att ta fram system som passar alla. Många kunder är också för stressade för att orka läsa och bekräfta meddelanden exempelvis mitt i natten, säger Johan Kaiser.