Genrebild Foto Istock

Byggare ville inte kännas vid fulelen han gett offert på när ARN dömde ut den

23 september 2019  |  Text: Henrik Sannesson

Friskt vågat hälften brunnet har kanske aldrig stämt så väl som i det här ARN-fallet. Byggföretaget gav offert på eldragningar men när det började lukta bränt hade han inte gjort dem.

Ett byggföretag i Södertälje slöt i mars 2017 avtal om arbeten i en lägenhet i Solna. Kunden skulle betala 129 000 kronor för totalrenoveringen av framförallt lägenhetens kök där också nya vitvaror skulle installeras och 3-fas skulle dras in från hallen. Arbetet slutfördes i maj samma år men redan under byggtiden uppmärksammade lägenhetsinnehavaren att byggföretaget – som uppgett att de gjorde allt – inte kunde måla, bredspackla eller visste hur man slipar ett golv. När kunden påpekade deras bristfälliga kunskaper hävdade byggledaren hela tiden att det var lägenheten som var felbyggd medan hans personal var både utbildad och behörig.

Unik myndighetsräd: Kolla in elfelen som fick Elsäkerhetsverket att klippa strömmen

När arbetet var klart upptäckte kunden snabb att strömmen gick och att det började lukta bränt när kyl, frys och ugn kopplade in. Byggaren fick komma tillbaka och åtgärda felet och vitvarorna fungerade delvis men så fort familjen lagade mat gick överbelastningskyddet. 

Eftersom alla vitvaror i köket var splitternya och 3-fas precis dragits in kontaktade kunden åter byggaren som då berättade att det inte fanns någon 3-fas indraget i huset alls! 

Riskfyllt hack: Letade metmask med elkabel – avled

Lägenhetsinnehavaren tog då dit en bekant som jobbat som elektriker. Denne konstaterade att alla skyddsjordledningar i köket var avklippta. Vid en check med Kolla elföretaget visade det sig att byggaren i motsats till vad han uppgett inte var auktoriserad elinstallatör. 

Vid nästa kontakt med byggföretaget frågade kunden vem som hade elbehörighet på firman? Svaret var: Ingen, men att de heller inte kopplat något utan att felen som fanns hade funnits där från början. 

Fulel deluxe: Här är hela listan på elfelen i Nybrovillan

Till Allmänna reklammationsnämnden uppger kunden att han efter byggarens framtfart tagit en elfirma till lägenheten som kunnat konstatera att byggaren gjort elarbeten felaktigt och olaglig. Den firman kunde också se att fastigheten har 3-fas men att byggaren inte vetat hur den skulle dras fram. Kunden kräver 8 000–9 000 av byggaren, det vill säga det som elföretaget sagt att det skulle kosta att åtgärda felen. 

Byggaren motsätter sig kundens krav. Han hävdar att företaget inte är ansvarigt eftersom de inte gjort några elarbeten hemma hos kunden. De hävdar att de saknar elcertifikat och att det var något de informerade kunden om från början. 

Ganska farligt: Försäkringsbolag varnar för felaktiga installationer av solceller

Allmänna reklammationsnämnden köper inte det svaret från byggaren utan går på kundens linje. I nämndens beslut kan man läsa att det framgår av ingiven offert att det i arbetet ingick byte och anslutning av el. Nämnden anser vidare att det framgår av utredningen att det arbete som utförts avseende el inte är fackmässigt gjort. ARN rekommenderar byggföretaget att ersätta kunden med 9 000 kronor.

Större fel: Ljusbågen sänkte sjukhusets ställverk – men reservkraften gick inte igång

Fler nyheter