Fyra tjänster som kunderna köper av elektriker i elkrisen

Publicerad 21 nov 2022, 09:27 | Uppdaterad 22 nov 2022

Rusning och tvärbroms. Solceller har under hösten fått ett stort uppsving. Här är andra tjänster som kunderna vill ha – och dissar – i elkrisen, berättar firmorna.

Rusning efter solceller

– Det är en jätterusch efter solceller som kom direkt när medierna började skriva om elprischocken. Innan dess var det bara extremt intresserade som ville ha solceller men nu vill alla ha det, när de börjar se över sina anläggningar. Vi har dock en leveranstid på sex månader eftersom det saknas halvledare, något som gäller alla i branschen,  säger Lars Zacharoff, vd på Alf Erikssons Elektriska i Lerum.

Anays:
”Kalkylen för solceller har ändrats dramatiskt i Sydsverige”

Skattereduktion:
Det vet vi om det nya solcellsbidraget

Efterfrågan är extremt stor på många håll landet men i Lidingö strax utanför Stockholm har solceller inte fått genomslag än, säger Christina Sevebo Riis, vd på Lidingö Elektriska.
– Vi ska göra en pilotinstallation på ett radhus för att se om det är något vi ska ge oss in på, säger hon.

Energisnålare belysning

Utbyte till ledarmaturer och andra belysningstjänster väntas också öka.

– På de senaste veckorna har vi fått många förfrågningar från bostadsrättsföreningar som vill ha hjälp med belysningen i trappuppgångarna som står och lyser hela dagarna i onödan. Det kanske sammanfaller med utfasningen av lysrör,  säger Christina Sevebo Riis, vd på Lidingö Elektriska.

Mäta och identifiera elanvändningen

– Privatpersoner får en chock när elräkningen kommer men har ingen koll på vad det är som drar el. Vi hjälper företag att mäta och identifiera och få det på papper men bland privatkunder finns ingen efterfrågan än, säger Lars Zacharoff, vd på Alf Erikssons Elektriska i Lerum.

På Västerviks Elektriska är den vanligaste frågan från privatkunder hur de ska minska användningen, berättar Feda Hasanbegovic,  projektledare och arbetsledare.

– Byta till ledarmaturer är en del såklart, men det som betyder mest är ju enkla saker som att inte köra halvfulla tvätt-och diskmaskiner och byta ut gamla frysar och kylar. Folk har väldigt dålig koll på hur de ska göra , säger han.

Christina Sevebo Riis på Lidingö Elektriska  lyfter också fram användningen som en kärnfråga, till exempel att sänka innetemperaturen.

– Det gäller även företag. Vi hjälpte ett mindre textiltryckeri att få ner energianvändningen med ny belysning i lokalerna som ledde till att deras elförbrukning minskar med 70 procent. Det gör det lätt att sälja in, säger hon.

Laddstolpar

Den stora efterfrågan på laddstolpar kom långt före elkrisens tid, men efterfrågan är fortfarande stor hos Alf Erikssons Elektriska i Lerum.
– Vi hade stor efterfrågan i våras men den har minskat, säger Christina Sevebo Riis på Lidingö Elektriska.


Tvärbroms för renoveringar av kök och badrum

På Västerviks Elektriska  har 50 procent av de inplanerade badrums- och köksrenoveringarna bokats av, berättar Feda Hasanbegovic, projekt- och arbetsledare:

– Det är panik nu hos privatkunder men som kanske släpper om några månader, säger han.

Lars  Zacharoff, vd på Alf Erikssons Elektriska i Lerum,märker också en kraftig inbromsning på renoveringar av kök och badrum. 

– Det är en stor försiktighet bland privatkunderna, säger han.

Stopp för ”nice-to have“

Lyxlivet med installationer av pooler och spabad har svalnat.

– Vi har ingen efterfrågan på “nice-to-have-grjejerna” nu. Tidigare har vi haft ganska många privatkunder som önskat allt från dimrar till byte av armature men där har det skett en inbromsning, Christina Sevebo Riis på Lidingö Elektriska och tillägger:

Expertkommentar:
Solceller: Kan det bli hur många slutbesiktningar som helst?

– Jag tror att elkrisen påverkar vår bransch positivt. Det kanske är kaxigt att säga men det  finns jobb för oss som är mindre och jobbar med service, även om det  kommer att bli andra jobb än de vanliga. Samtidigt kan konkurrensen öka  om de stora företagen ger sig in på vår marknad, säger hon.