Logga in

”Med vår teknik ser man direkt var man ska sektionera”

Publicerad
11 apr 2023, 05:45
| Uppdaterad
13 apr 2023

För två år sedan skrev vi om den lilla lådan som ger strömmen tillbaka på halva tiden vid ett strömavbrott. Men vad har hänt sedan dess?

För två år sedan rapporterade Elinstallatören om Luleåföretaget Exeri och deras system SGS (Smart Grid Surveillance). Företaget, som grundades av tre tidigare Ericssonanställda, hade då utvecklat sin systemlösning sedan 2015 och börjat få ut tekniken hos elnätbolagen.

– Sen 2021 har hårdvarulösningen på komponentnivå inte förändrats nämnvärt, det är samma certifierade lösning då som nu, men vi har förbättrat våra algoritmer framförallt för att kunna detektera intermittenta fel för förebyggande underhåll, säger Marcus Ek, produktchef på Exeri.

Läs också:
Lilla lådan ger strömmen tillbaka på halva tiden

Läs också:
”Det flög porslinsbitar runt om i ställverket”

De sju elnätsbolag man hade som kunder 2021 har enligt Exeri blivit fler och de befintliga har samtidigt skalat upp. För ännu så länge är Exeri förhållandevis ensamma om att leverera den här typen av system.

– Det traditionella sättet vid strömavbrott är att man testar sig fram genom att sektionera och slår på för att se om det håller. Och gör så till dess att man isolerat felet. Men det tar tid och sliter på utrustningen. Med vår teknik ser man direkt var du ska sektionera och på så sätt kan man snabbt få tillbaka strömmen till så många kunder som möjligt. 

En stor uppsida enligt Marcus Ek är att systemet ger elnätbolagen ett bra alternativ till att markförlägga utsatta delar av sitt nät. 

– Det vi hör är att kunder med hjälp av vårt system tillsammans med fjärrstyrd frånavskiljning kan förlänga livslängden på deras luftledningsnät. Det innebär att man kan undvika att gräva ned kabel vilket är ett dyrare alternativ och dessutom kan ge negativ miljöpåverkan.

Så vad har man då utvecklat under de senaste åren utöver att förbättra algoritmer i hårdvaran?

– Vi har byggt hårdvaran framtidssäkrad, för att den över tid ska kunna samla information som vi kan analysera och bygga ny funktionalitet kring. Vi har sett att vi kan öka funktionaliteten och utvecklar tekniken för att hitta avvikande trender i elnätet. Först samlas data in via hårdvaran, därefter kan vi identifiera avvikelser manuellt och nu jobbar vi med att automatisera processen.

Och just detta, att få till teknik som minimerar strömavbrott och minskar underhållskostnader är hett efterfrågat av både elnätbolag och deras kunder menar Exeris produktchef. Men hur ser marknaden ut, finns det många konkurrenter?

– Absolut finns det konkurrenter, men ingen som vi känner till har samma koncept som oss. Många av våra konkurrenter säljer sensorer där kunden själv förväntas dra slutsatser av data. 

Läs också:
Brist på linje- och stationsmontörer

Vi ser tydligt att många elnätsbolag vill digitalisera men största hindret är att man inte har tid och resurser. Vi har därför jobbat jättemycket på att få en sann nyckelfärdig lösning där kunden inte behöver göra något annat än att börja använda och dra nytta av systemet.

Hur ser det då ut på sikt, var kommer Exeris teknik befinna sig om två till fem år?

– Sverige är vår huvudsakliga marknad. Vi har elva elnätbolag som kunder i dag, men det finns 170 företag totalt sett så marknaden är stor i Sverige. Vi kommer arbeta vidare med etablering i Europa, där vi redan har en mindre installation i Spanien.

– Det finns många elnätsbolag runt om i världen som har samma utmaningar som vi i Sverige och Europa. Luftledningsnäten i USA och Australien täcker enorma avstånd, bara för att nämna två intressanta marknader. Så världen ligger framför oss, säger Marcus Ek.