Logga in

4,1 MWh batterikraft på båttaket

Publicerad
24 okt 2022, 06:20
| Uppdaterad
12 dec 2022

Bildspecial: Här är tekniken som får världens största batterifärja, Aurora, att ta sig över sundet mellan Helsingborg och Helsingör på batterikraft.

Bilfärjan konverterades från diesel till batteridrift 2018 och var då den första i sitt slag. Utveckling pågår kontinuerligt för att göra färjan så energieffektiv som möjligt. 

Fartygselektrikern André Navgren:
“Att få bygga om en färja till batteridrift är fantastiskt spännande”

Video
Så fungerar de nya elanslutningarna i Värtahamnen – och så har de löst jordningen

1. Robotar

Laddningsrobotarna jobbar snabbt och precist. Foto Emil Malmborg

Färjan laddas med hjälp av fyra industrirobotar från ABB Marin – två  på den svenska och två på den danska sidan. Med hjälp av en kamera och ett prisma kan rorbotarmen rikta de två kablarna i exakt position. Laddningen tar runt fem minuter. Elen är “grön el”  från Öresundskraft.

2. 640 batterier

André Navgren. Foto Emil Malmborg

De 640 vattenkylda batterierna med en total lagringskapacitet på 4,1 MWh är installerade i fyra jättecontainrar på taket. Båten fick konstrueras om för att klara viktökningen på 280 ton. Varje slinga består av åtta batterier. Räckvidden uppskattas till cirka tre resor över sunden ((20 minuter per resa) men färjan laddas efter varje enkel resa för att batteriernas lagringsnivå ska ligga rätt.

Batterierna är tillverkade i Kanada och har en uppskattad livslängd på 5-6 år. För att inte slita på dem i onödan hålls de på en laddningsnivå mellan 40 och 66 procent.

Drar 1,7 MW per styck:
Superkranarna i Stockholms nya hamn måste lyfta och släppa i synk

3. Om laddningen strular

Foto Emil Malmborg

Det gamla dieselsystemet finns kvar som backup, om det skulle uppstå problem med laddningssystemet, till exempel på grund av hårt väder. Kaptenen har möjlighet att växla system med en knapptryckning.

4. Högspänningsomvandling

Foto Emil Malmborg

Högspänningen från land är 10,7 kV som omvandlas ombord till 750 V med en högspänningstransformator. Under laddningen hålls alla riskområden på båten låsta. Strömmen leds via högspänningsledningar i massiv koppar.

5. Propellerdriften

Christian Andersson och André Navgren. Foto Emil Malmborg

Sjöingenjören Christian Andersson och fartygselektrikern  André Navgren är drivande i utvecklingsarbetet ombord. Den hydrauliska styrningen av propellerns vridning ska exempelvis konverteras till eldrift inom kort.

Propellermotorn i bakgrunden väger fem ton. Foto Emil Malmborg

Olycka
Träffade 10 kV-kabel med spett – på 30 cm djup

6. Strikta underhållsrutiner

André Navgren servar generatorn. Foto Emil Malmborg

I fjol drevs färjan med 97 procent el och tre procent diesel. Även om dieselsystemet används sällan måste det vara i toppform. André Navgren har som rutin att se över genarator- kontaktorerna en gång i veckan.