Logga in

Glöm snabbladdning – så får elbåtar lång räckvidd

Publicerad
15 sep 2023, 09:59
| Uppdaterad
16 okt 2023

Det kommer vara glest mellan snabbladdarna i Stockholms skärgård. Men det hindrar inte elbåtarna som kommer starkt. Här är sex saker du behöver veta om laddning och elbåtar.

1. Få snabbladdare i Stockholms skärgård

– Stockholms skärgård är världens mest utmanande plats för DC-laddning av elbåtar, säger Thomas Ålund, vd för Goelectric som säljer elbåtarna Candela, Strana, Rand och Say.

Snabbladdare för mellan 50 och 250 kW blir svåra att installera på många öar i skärgården, menar han. Kraftmatningen dit är helt enkelt för klen.

– Alla elbåtar som behöver ny infrastruktur för sin laddning har svårt att hitta kunder i Stockholms skärgård. Det är skillnad mot franska Rivieran där det sätts upp snabbladdstolpar överallt, eftersom det finns tillräcklig matning i hamnarna, säger han.

Thomas Ålund, Goelectric, och Louise Gillholm, Candela. Foto Marie Granmar

Elbåten Candela C-8, som Goelectric marknadsför, använder elbilen Polestars batteripaket och system för snabbladdning.

Runt Stockholm finns möjlighet att bygga snabbladdare främst i landbaserade hamnar som Dyviks marina, Vaxholm och Nynäshamn, enligt Goelectric.

”Landström finns i alla gästhamnar i dag, men det handlar också om kapacitet. Alla kan inte ladda fullt och snabbt samtidigt.”

Marcus Jungell, X Shore

Elfordon:
Vilka krav gäller för laddstationer?

Läs också:
Är det ok att skarva på befintlig matning när jag installerar laddbox?

Karl Brodin, vd för svenska elbåtsföretaget Mantaray Hydrofoil Craft, tror också att utbredd snabbladdning kommer att dröja. Eventuell utbyggnad blir troligen först på platser som Sandhamn, Stavsnäs och i Gustavsberg med många året runt-boende.

2. Bärplan ger snabbhet och lång räckvidd

– Candela har löst det med hjälp av bärplan. Det gör båten strömsnål med lång räckvidd – 60 sjömil vid 22 knops fart, säger Thomas Ålund hos Goelectric.

Den nya elbåten M24 som Mantaray lanserade tidigare i år har också bärplan och batteri med kapacitet 50 eller 70 kWh. Med det går att köra minst 50 sjömil, beroende på hastigheten.

3. Åka långsamt ger lång räckvidd

En annan variant är att åka långsamt. Alla båtar som drivs med 48- eller 96-voltsystem åker långsamt med lång räckvidd, säger Thomas Ålund hos Goelectric.

Under båtmässan Allt på sjön i Gustavsberg i början av september visades även en elbåt från X Shore. Den har inga bärplan, utan fungerar mer som en vanlig båt med elmotor och propeller.

X Shore på tur i Stockholms norra skärgård. Foto Marie Granmar

– Vi vill gärna ha snabbladdning. Det är bra eftersom det förlänger räckvidden. Men den mesta laddningen kommer nog ändå att ske vid egen brygga där båtarna ligger över natten, säger Marcus Jungell, X Shores försäljningschef norra Europa.

Landström

På bryggan i Gustavsberg ligger ett rött 3-fasuttag med lock för landström. Det fungerar för att ladda X Shores båt.

– Landström finns i alla gästhamnar i dag, men det handlar också om kapacitet. Alla kan inte ladda fullt och snabbt samtidigt, säger Marcus Jungell.

4. Trefasladdning med 16 A blir det vanliga

– På mindre ställen blir det mer sparsamt med snabbladdning. Då får laddningen ske med ett vanligt 3-fas uttag för 16 ampere som finns i alla hus i skärgården. Det tar fyra till sex timmar. Om det finns 25 eller 32 ampere blir det bättre kapacitet, säger Karl Brodin hos Mantaray.

– Om batteriet är fulladdat på morgonen räcker det bra under en dag. Långsam laddning behöver inte vara ett jätteproblem på sjön, för privatpersoner, tillägger han.

5. Men snabbladdning kommer 

Karl Brodin berättar att bland annat företaget Aqua Superpower ligger i startgroparna med att bygga laddstationer i skärgården, huvudsakligen på båtmackar. Tre snabbladdstationer finns redan på Västkusten – i Fiskebäckskil, Kungshamn och Hamburgsund.

– Då blir det ny infrastruktur med stora ledningar, kablage och säkringar, säger han.

Karl Brodin i en båt från Mantaray. Foto Marie Granmar

Finansieringen sker ofta genom så kallad revenue sharing, berättar Karl Brodin. Företaget som bygger infrastrukturen står för kostnaden och har avtal med ägaren av bryggan eller marken under en viss tid, så att satsningen återbetalar sig.

6. Retrofit kan laddas hemma

Den vita batteridelen lyfts av och laddas hemma. Foto Marie Granmar

Intresset för eldrivna båtar ökar. Det upplever samtliga på bryggan i Gustavsberg. Att byta ut gamla bensin- och dieselmotorer mot elmotor och batterier är ett alternativ.

Det går utmärkt i segelbåtar och snipor, menar återförsäljaren för E-propulsion och Sea Drive som har eldrivna inom- och utombordare i olika storlekar. Några batterier går att koppla loss och ladda hemma i schukouttag.

Läs också:
Den farliga laddningen

– Folk köper det här nu och det är kul. Hur lång tid det tar innan korken går ur beror på politik och ekonomi. Det tog lång tid på bilsidan men vände till slut. Vi tror det blir likadant med elbåtarna, säger Jonas Hallgren hos Sjöbris Marin.