Logga in

Hellre elbilskluster än laddplatsbingo

Publicerad
24 jun 2021, 09:29

Med 16 laddplatser samlade i ett soldrivet ”elbilskluster” vill framsynta bostadsbolaget Öbo i Örebro ge sina hyresgäster möjlighet att ladda elbilar i det egna bostadsområdet. Den första anläggningen står nu klar – och den producerar mycket av sin el själv.

Bostadsbolaget Öbo har alltid legat långt framme med ny teknik, inte minst när det handlar om -energibesparande investeringar i fastighetsbeståndet. När det stod klart för ett par år sedan att det inom några år kommer att vara en stor andel av Öbos hyresgäster i Stjärnhusen i stadsdelen Rosta som skaffat sig elbil, startade diskussionen om vad de kunde göra för att möta en framtida efterfrågan på laddplatser.

Läs också: Varning för elfel
Elsäkerhetsverket: Hög risk för fler bränder vid elbilsladdning

Läs också: Affärsmöjlighet för elinstallatörer
8 tips till dig som vill installera laddboxar

– Vi var ganska snabbt på det klara med att det inte var någon bra idé att inrätta laddplatser lite här och där bland husen, utan att det av många skäl vore smartare att koncentrera dem på olika lämpliga platser i våra bostadsområden, säger Göran Lindroos, projektledare på Öbo.

Bilar på laddning
Under de 141 solpanelerna från Soltech, 320 W, har åtta Defa Erange duo laddboxar med två uttag vardera installerats.

Han berättar att det inte är helt enkelt att hitta mark för sådana här anläggningar, särskilt som de helst bör kunna inrättas med en helt egen elservis från energibolaget, som i Örebros fall är Eon.

– Här i Rosta har vi därför en egen anslutning på 63 Ampere från Eon som inte stör eller på något vis påverkar elförsörjningen till de intilliggande husen, säger Göran Lindroos.

”Ovanligt fria händer”

Öbo har delvis byggt det här elbilsklustret för att lära sig mer om solpaneler, optimerare, invertrar, batterilager, laddstationer och annat som påverkar elkvaliteten.

Därför har de kompletterat med så kallad Fastighets-EKG, data från ett mer högupplöst multiinstrument, en Bender PEM375 med en samplingsfrekvens på 25,6 kHz. Med den kan Öbo mäta också transienter, övertoner och andra elkvalitetsvärden. Samma mätteknik används på fler håll i fastighetsbeståndet.

– Vi har haft ovanligt fria händer i arbetet med den här satsningen. Eftersom den handlar så mycket om elteknik är det för en gångs skull vi på elavdelningen som fått styra det mesta, i vanliga fall är det bygg som styr, konstaterar Bishar Gouriye från elavdelningen som tillsammans med Göran Lindroos fört projektet i hamn.

Göran Lindroos
Göran Lindroos är stolt över kommunikationscentralen som elavdelningen byggt själva.

De 141 solpanelerna på totalt 45 kWp är av glas-glas typ, alltså delvis genomskinliga. Detta bland annat för att det inte ska bli så mörkt under taken. Eftersom elbilar gärna laddas på natten räknar Öbo med att solpanelerna kommer att ge ett rejält överskott av el på dagtid. Därför inrättades batterilagret på 28 kWh.

– Helst skulle vi se att det blev tillåtet att leda likström från klustret till de intilliggande husen och deras tvättstugor, men det tillåter inte lagen ännu, suckar Göran Lindroos. Han, och många med honom, hoppas det blir en ändring på den här punkten.

Till dess tröstar han sig med att batterilagret ändå gör det möjligt att hålla nere toppeffekterna i anläggningen när många vill ladda samtidigt och att det gör det möjligt att ladda batterierna med solel eller köpa in el under lågtaxa för att sedan förbruka den när folk kommer  hem från jobbet på eftermiddagen och sätter elbilen på laddning.

’’ Helst skulle vi se att det blev tillåtet att leda likström till de intilliggande husen och deras tvättstugor, men det tillåter inte lagen ännu.’’
Göran Lindroos

Åtta av klustrets sexton laddplatser är reserverade för Öbos hyresgäster. De kan hyra en plats som blir deras egen och får sedan betala för den el som förbrukas via sin elräkning. Resterande platser är publika så att också gästande elbilsägare eller andra som letar efter en ledig laddare kan få hjälp här.

– Vi har begränsat laddeffekten till 3,7 kW för att klara effektbehoven också om alla platser skulle vara upptagna, säger Göran Lindroos. Det är ju fullt tillräckligt för den som vill ladda fullt över natten eller fylla på i bilen medan man gör några ärenden på sta´n.

Läs också: Samarbete över gränserna
Norsk-svensk allians om elbilsladdning

De sex Ferroamp 16 kW SSO-erna har placerats väderskyddat under teknikhusets tak­utsprång.

Förberett för framtida teknik

I slutet av april blir det invigning med vederbörlig pompa och ståt. Sedan ska anläggningen analyseras i ett halvår innan Öbo bestämmer hur bostadsbolaget ska gå vidare med nya elbilskluster på andra håll i Örebro.

– Men vi vill fortsätta att gå i bräschen för ny teknik så vi har förberett den här anläggningen för V2Grid, alltså för att kunna använda också framtida elbilar som energilager, berättar Bishar Gouriye. Teknikspanarna på Öbo håller koll på utvecklingen också inom det här området, men än ser det ut att dröja ett par år innan det finns elbilar och laddstationer om klarar den tekniken.