Logga in

Mät rätt – och fyra andra laddbox-råd

Publicerad
6 mar 2023, 06:00
| Uppdaterad
2 mar 2023

Bra förarbete, noggranna mätningar och genomtänkt tillvägagångssätt. Här är fem saker att tänka på inför laddboxinstallationen.

Året 2022 fick Sverige 98 975 nya elbilar – en rekordsiffra som innebar att snudd på var tredje ny bil i landet var eldriven. Utöver dessa tillfördes även 66 600 laddhybrider. Med alla dessa laddbara bilar kommer även behovet av infrastruktur och laddboxar.

Läs också:
Är det ok att skarva på befintlig matning när jag installerar laddbox?

Läs också:
8 tips till dig som vill installera laddboxar

Mät strömmar

Hur ser då en bra installation ut i verkligheten. Elinstallatören var på plats när Pernolds elektriska installerade elva laddboxar för en bostadsrättsförening i Solna. En installation som om inte utmanande dock kräver en hel del och där det är beräknat som 0 helveckasjobb för två man plus lärling.

– Det första jag gjorde innan vi började med själva installationen var att vara här för att mäta och logga strömmar. Visst kan man klara det mesta med lastbalansering, men det är ju skönt om det finns tillräckligt med ström säger Tommy Elfsö.

Kontrollera gruppcentral, mätarskåp

Vid första besöket på plats gäller det även att göra en grundlig genomgång av gruppcentralen och dess skick samt mätarskåpet. Finns det utrymme för extragrupp och lastbalanseringsutrustning. Finns det någon risk för varmgång? Det här förarbetet är sedan det som hela beräkning för jobbet bygger på och när uträkningen är gjord drar själva installationen igång. 

– Efter att vi kontrollerat allt och beräkningarna är gjorda. Beställer vi material och sen kommer vi hit och börjar jobba, säger Rasmus Sköld.

Hur ser kabelvägar ut – vad kan försvåra mellan gruppcentral och laddbox

Vilka problem stöter man då på när det ska sättas upp laddbox, för allt kan ju inte vara oproblematiskt? I fallet med Solna-jobbet är installationen i sig väldigt rak och snudd på alla parametrar är kända.

– Vi hade några hållpunkter, som vilka av platserna boxarna skulle upp på samt att vi inte fick göra genomföringar i tätskiktet. Men annars var det inget speciellt och jag kan inte säga att vi stött på några problem. Som elektriker är man ju ändå någon som hela tiden måste vara problemlösare, det ingår i jobbet och är något som kunderna förväntar sig, säger Tommy Elfsö.

I det här fallet, när det är flertalet laddboxar som installeras, används 16 kvadratskabel och det hela är uppdelat i två grupper säkrat till 63 ampere. Själva boxarna kommer från Nässjöbaserade Eldon. 

– Vi har haft erfarenhet av massa olika märken och nu testar vi Eldon. Det är rejäla boxar med mycket metall och som känns robusta. Små boxar kan ju vara lite krångliga att jobba med och få in kabel i, säger Rasmus Sköld.

– Vi körde Garo förut och sedan mycket Defa. Men nu är det Eldon och de är lättarbetade och jag tycker de är genomtänkta med hur de är byggda. Här är det utbytbara komponenter och inget kretskort som sitter monterat direkt under plasthöljet, säger Tommy Elfsö. 

Efter installation, mät ordentligt

Vad är då rådet laddbox-veteranerna kan ge de som kanske inte utföra installationer i parti och minut?

– Det jag tycker är att man ska mäta ordentligt. Och det är inte så lätt som det låter. Det finns ju inga riktiga mätinstrument som kan lägga samma last som en elbil – och egentligen måste man ju lägga mer än 6A-strömmar för att veta att det är rätt gjort. Men vi använder de instrument vi har, vilka är samma som de från laddbox-företagen – det är så nära man kan komma.

– Något jag även tänkt på i den här installationen har varit att få täckskenan på plats snabbt, det är mycket koppar vi kommer med och med tanke på kopparpriset och stölder är det sunt att att inte låta sånt här vara synligt, säger Tommy Elfsö.

Efter att alla boxar är på plats, kablarna dragna och allt inkopplat är det ett par slutgiltiga saker som ska genomföras. Först ska systemet kollas av.

– Vi använder oss av ett specifikt laddboxinstrument för att mäta. Effekten kan vi ju inte mäta ordentligt, men vi ser att alla faser ligger som de ska, att vi har jord och nolla samt att boxen släpper på ström. 

Även om man gjort enligt konstens alla regler är det först efter att man belastat boxen som man kan se att det är rätt utfört. Har du en egen elbil – använd den som ”testbänk”.

Läs också:
Installera laddbox: ”Egentligen är det gymnasienivå på det här”

Rasmus Sköld programmerar laddboxarna innan man avslutar jobbet.

Programmera

Efter att installationen checkats av är det dags att programmera. Det här momentet skiljer sig lite mellan olika boxar då de har egna mjukvaror. Men ofta handlar det om att man kopplar in sig mot boxen för att fixa det. När det kommer till installationer av flera boxar är det ganska många leverantörer som kör en masterbox och från den styr man de övriga i installationen, säger Rasmus Sköld.

Just programmerings-fasen skiljer sig mellan större installationer och en enklare villainstallation. I det förra ska ju ofta ett betalsystem implementeras – vilket då kräver ytterligare handpåläggning. Därtill har det även blivit vanligare att boxägare vill ha möjligheten att kunna hyra ut laddboxen.

– Ta en sådan här bostadsrättsförening då ska man lägga ett annat system utöver det grundläggande. Man använder sig av en så kallad OCPP (Open Charge Point Protocoll), som är en funktion som låter boken prata med olika betaltjänster om när det ska släppas på ström. I fallet som vi använder nu, Eldon, är det en öppen betaltjänstlösning, där man kan välja vilken som helst. Andra tillverkare kan ha sina boxar låsta mot en speciell betaltjänst. När allt det här är klart är det bara att lämna över till kunden och gå igenom systemet. Sen är vi färdiga. säger Rasmus Sköld.