Kombokabel för laddinstallation: ”Positivt överraskad”

Publicerad 16 maj 2022, 08:11

Installationen går snabbare – och blir snyggare – när laddkabeln kombinerar både kraft, styr och kommunikation. Elinstallatören hängde med när RD Elteknik gjorde sin första installation.

Jag är positivt överraskad, säger Tobias Mårtensson på RD Elteknik.

Vi befinner oss i ett parkeringsgarage i Sundbyberg där elva dubbla laddboxar ska installeras med en ny typ av hybridkabel: Amocharge från Amokabel.

Läs också:
Efter branden: ”Laddar aldrig med timer”

Fråga Cecilia Axelsson:
Måste laddboxen ha egen jordfelsbrytare?

Liksom flera andra kablar för laddinfrastruktur innehåller den såväl kraftkablar för strömförsörjning som signalledare för att styra lastbalansering. Men innanför manteln på den här kabeln döljer sig dessutom en Cat 7 nätverkskabel. Därmed kan laddboxarna kopplas upp mot internet utan vare sig separata nätverkskablar eller wifi.

Den nya kabeln är lite stelare och hårdare än traditionella kablar, men inte så mycket som Tobias Mårtensson hade trott. Han skalar vant kabeln, får till en lagom böj utan rynkor och lyckas peta in den i laddboxen efter lite meckande.

– Det här blir snyggare och mer enhetligt jämfört med att dra separata nätverkskablar, säger han.

Dennis Juelsgaard.

Uppe i garagetaket sitter en smal kabelstege med prydligt förlagda, svarta kablar. Med separata nätverkskablar hade det krävts en bredare kabelstege plus en avskiljningsvägg mellan de båda kabeltyperna.

Dennis Juelsgaard, grundare och delägare på RD Elteknik, sammanfattar den nya typen av hybridkabel så här:

– Installationen blir mer effektiv när du får fram allt i en enda dragning.

Tomas Lönberg.
Tomas Lönberg.

RD Elteknik installerar laddarna på uppdrag av Voltiva, ett företag som erbjuder helhetslösningar för elbilsladdning i fastigheter. Tomas Lönberg, teknisk projektledare på Voltiva, är också på plats i Sundbyberggaraget. Han berättar att företaget enbart säljer ”smarta” laddprodukter som är uppkopplade med kommunikationsprotokollet OCCP.  ”Dumma” lösningar, som många bostadsrättsföreningar lät installera förr om åren, går bort.

– Då fick någon gå runt och läsa av mätarna varje månad och lägga kostnaden på hyresavin. Med en smart laddlösning slipper man all sån hantering, säger han.

Tack vare uppkopplingen kan olika servicetjänster skötas i appar, som att starta och stoppa laddning, mäta elanvändningen och hantera debiteringen. Övervakning, fellarm, felsökning och återstart kan fixas på distans. Programvara kan uppdateras.

När det gäller kommunikationen ger wifi inte en tillräckligt stabil lösning, enligt Voltiva. Trådbundet, ska det vara. Antingen med separat nätverkskabel eller som här med en kombokabel. Företaget har hittills gjort sju–åtta installationer med Amochargeakabeln och räknar med att installera betydligt fler framöver.

Läs också:
Bilade av okänd elkabel – och kunden krävde ersättning

Efter hovrättsdomen:
Vattenslang i elinstallation – är det verkligen ok?

Ni berättar om många fördelar. Finns det några nackdelar också?

– Ibland kan kostnaden för själva kabeln bli något högre jämfört med separata kraft- och kommunikationskablar. Det beror på dimensionen. Å andra sidan sparar du ju tid i installationsarbetet med bara en kabel. Plasten är lite hårdare, och ibland får jag frågan om man måste skala mycket koppar för att få fram tillräcklig längd på kommunikationskabeln. Men nej, det behöver man inte, säger Tomas Lönberg.