Elfirman tog 4 000 kronor för 2 minuter – fick rätt

Publicerad 27 jan 2020, 06:15 | Uppdaterad 29 apr 2021

”Hjälp mig. Vad ska jag göra. Jobbet tog 2 minuter” så skriver anmälaren till ARN efter ett jourjobb en söndagseftermiddag. Så här resonerar ARN när de ger elektrikern rätt.

En söndagseftermiddag i juli blev en jourelektriker i Sydsverige uppringd av en privatperson som bodde några mil därifrån. Hon berättade att värmepannan hade lagt av därhemma. Kaffekokare, diskmaskin och kyl- och frys fungerade inte heller.

Krävde lägre pris:
Tvist om materialpåslag – elfirman fick rätt

Elektrikern satte sig i bilen och körde dit, konstaterade att en huvudsäkring var trasig och bytte den. Därmed var elproblemet löst, och han körde tillbaka igen. Fakturan landade på 4 000 kronor efter rotavdrag. På tok för dyrt tyckte kunden och vände sig till ARN, Allmänna reklamationsnämnden. ”Hjälp mig. Vad ska jag göra. Jobbet tog 2 minuter” skrev hon i sin anmälan och begärde prisavdrag på 2 000 kronor.

Elfirman motsatte sig kravet. I sitt svar till ARN förklarar firman att kunden fick veta vad som gällde när hon ringde upp. Att felsökning inte kan göras via telefon och att kunden skulle debiteras för arbetstiden – inklusive restid på cirka 35 minuter i vardera riktningen. Därmed skulle en jourutryckning gå på minst 4 000 kronor. ”Fakturor görs också på heltimme, jag fakturerar inte minuter.” skriver elfirman.

ARN fällde den här firman: Debiterade 6 500 kronor för en kvart  

ARN fällde den här firman
Debiterade 6 500 kronor för en kvart

Enligt elfirman hade kunden på telefon accepterat kunden kostnaden för att slippa vara utan ström till nästa vardag. Hon hade även uppgett att hon hade testat att byta alla säkringar, inklusive huvudsäkringarna, utan att få strömmen tillbaka.

Elfirman håller med om att jobbet inte tog så lång tid, men poängterar att det är jouravgifter som gäller. Och att jourtaxan är i ungefär likvärdiga med vad andra företag tar för jour.

I december kom ARN:s beslut – och nämnden går helt på elfirmans linje. Utredningen visar att parterna inte har avtalat om ett fast pris, står det i motiveringen. ”Mot bakgrund av den långa resvägen och vad som får anses som gängse jourtaxa anser nämnden att elfirman har bevisat att priset är skäligt.” Därmed avslås kundens krav på prisavdrag.

Rättsfall:
Elfirma spänningssatte annans fulel – stäms efter villabranden