Logga in

Tvist om materialpåslag – elfirman hamnade på Svarta listan

Publicerad
20 apr 2022, 08:36
| Uppdaterad
21 apr 2022

Kunden jämförde fakturan med nätpriser och blev djupt missnöjd. Ett feltänk, anser elfirmans vd Magnus Nilsson: ”Elektrikern valde med sin kompetens rätt produkter.”

Elinstallatören har skrivit om flera elfirmor som har anmälts till Allmänna reklamationsnämnden, Arn, av privatpersonen som ifrågasätter materialpriserna. För Elektrolund i skånska Kävlinge slutade ärendet med att företaget hamnade på Råd & Röns Svarta lista i början av året.

Han höjde timpriset:
”Behöver inte förlita oss på materialvinster för att gå runt”

Entreprenadjuristen svarar:
”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det?

Tvisten rörde en elinstallation till en pool. Kunden var mycket belåten med arbetet som utfördes. Men fakturan gjorde honom ”djupt missnöjd” och ”duktigt förbannad”. Det var inte timpriset på 525 kronor som fick honom att gå i taket. Men han jämförde materialpriserna med nätpriser och drog slutsatsen att Elektrolund gjorde påslag på flera hundra procent. En normkapsel kostade exempelvis 1 111 kronor på fakturan och 284 kronor i en elbutik på nätet. Oskäligt, enligt kunden.

Elektrolunds vd Magnus Nilsson tycker att hela resonemanget är ett feltänk.

– Elektrikern valde med sin kompetens rätt produkter för att anläggningen skulle fungera. Sedan använde kunden fakturan, där produkterna noggrant stod specade, som facit för att kunna jämföra med nätpriser. Men utan facit hade kunden inte ens vetat vilka prylar som behövdes, säger han.

Han förklarade för Arn att företaget lämnar garanti på arbete såväl som material, handlar materialet hos en stor grossist – inte på Byggmax, Jula eller Bauhaus – och att arbetet utfördes på löpande räkning utan någon förhandsuppskattning om vad kostnaden kunde landa på. Att kundens snickare hade gett en uppskattning om vad elinstallationen skulle kosta kände han inte till. 

Arn höll delvis med honom. Kunder kan inte förvänta sig att få samma pris från en elfirma som från näthandelsföretag. Men nämnden tyckte ändå att materialkostnaden var väldigt hög utan att Elektrolund motiverat det fullt ut. Därför rekommenderades Magnus Nilsson att betala tillbaka 3 249 kronor. Han vägrade eftersom ett rotavdrag i samma storleksordning inte blev godkänt.

Att företaget därför hamnade på Svarta listan tar han med jämnmod. Några negativa recensioner på sociala medier likaså.

– Jag har drivit elinstallationsföretag i över 20 år och har bra rykte i branschen. Och jag har väldigt mycket att göra. För mycket faktiskt, så jag bryr mig inte, säger han.

Att många elfirmor tar låga timpriser och kompenserar det med höga materialpåslag tror han bottnar i att elektriker har för låg status i samhället.

– Vi hantverkare som springer runt i arbetsbyxor värderas inte tillräckligt högt. Därför har vi svårt att ta betalt för vår kunskap och kompetens som exempelvis advokater kan göra, säger han.

Hör reporter Charlotta von Schultz berätta om reportaget i Elinstallapodden.

Fler Arnfall :
Elfirman fick rätt om materialpåslag

Fler elfirmor på Svarta listan:
”Privatkunder blir bara tjafs”

Samtidigt har han höjt timpriset från 525 till 600 kronor sedan Arnfallet.

– Jag var så illa tvungen eftersom elektrikernas löner går upp. Kunderna har faktiskt inte protesterat, säger Magnus Nilsson.