Logga in

Elgigantens spisinstallation förstörde köksbänken – eller? 

Publicerad
15 sep 2025, 05:29
| Uppdaterad
12 sep 2025

I vardagsrummet skrev kunden på protokollet som okejade spisinstallationen. Men ute i köket såg kunden att bänkskivan var förstörd. Men protokollet då! sa Elgiganten. Det hela blev ett fall för ARN.

 

Läs också:
Kunden: Elektrikern skruvade i proppen för dåligt – det orsakade vattenskadan

Läs också:
”Kan ha varit fel på laddaren men att det märktes först nu”

En kund i Julita köpte en spishäll på Elgiganten och utöver själva hällen valde hen till installation. Installationen genomfördes ett par veckor senare och efter jobbet bad elektrikern kunden att signera arbetet. Detta skedde i vardagsrummet. Men när kunden efter att ha tackat av montören gick in i köket blev hen bestört. Laminatbänkskivan i köket var uppbruten.

Kunden säger att hen anmälde skadan inom fem minuter från det att elektrikern lämnat – men företaget ville inte kännas vid skadan. 

Det fick kunden att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, och i sin berättelse skriver kunden att problemet blivit stort. Inte nog med att den skadade bänkskivan måste bytas – köksföretaget har inte längre kvar modellen i sortimentet. Därför kräver kunden att Elgiganten ska bekosta två bänkskivor samt monteringen av dessa. Totalt begär kunden ersättning med 27 225 kronor.

Elgiganten motsätter sig kravet och enligt dem så skadade deras montör inte alls bänkskivan. De menar även att kunden signerade ett installationsprotokoll på plats och där ”framgick det tydligt” att inga skador uppstått under installation. Elgiganten säger även att den elektriker som var på plats nekar att hen skulle orsakat några skador.

En kund som skyller på elektrikern, som i sin tur pekar på ett godkänt protokoll. Hur blev ARN:s dom i fallet?

Nämnden skriver att kunden lämnat in både fotografier, där det syns en skada precis vid spishällen, samt vittnesintyg som styrker att skadan inte fanns där innan installation. Således har kunden bevisat att skadan orsakats vid installationen. Företaget å sin sida har inte visat motsatsen. 

Så trots undertecknat färdigställandeprotokoll uppmanar nämnden Elgiganten till att ersätta kunden med belopp motsvarande byte och montering av nya bänkskivor.

Läs också:
40 000 kronor i prisavdrag – rimligt tyckte kunden när solcellerna gav mindre el