Logga in

Nya instruktioner: Så ska elbilen laddas

Publicerad
13 jun 2025, 08:50

Antalet bränder i elfordon ökade kraftigt mellan 2023 och 2024. Brand uppstår ofta under laddning. Därför har MSB, Elsäkerhetsverket och Boverket nu samlat sina bästa råd för att undvika bränder.

Termisk rusning, ljusbågar och strömgenomgång är några kända risker med litiumjonbatterier i elfordon. Trots att kunskaperna om laddning av elfordon är större i dag än tidigare ökar antalet bränder. Mellan 2023 och 2024 var ökningen nästan 50 procent, enligt en rapport från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

”Vid laddning av mindre elfordon i bostaden rekommenderar vi att det sker under uppsikt och på en plats där utrymningsvägen inte snabbt riskerar att blockeras.”

Andreas Forsberg, Elsäkerhetsverket

Läs också:
Är det okej att ladda elbilen via schukouttaget?

Läs också:
”Jag måste kunna plocka ut 10 A – allt annat är skitsnack”

Det är vanligt att branden startar under laddning – framför allt av elsparkcyklar, men även elcyklar och elbilar. För att minska risken för bränder lanserar MSB, Elsäkerhetsverket och Boverket nu en vägledning för säker laddning av elfordon. Här är fyra råd:

1 Ladda inte större elfordon i vanliga eluttag

De flesta elanläggningar är inte anpassade för hög och långvarig belastning. 

– En rätt installerad laddbox är betydligt säkrare vid laddning av större elfordon som elbilar. Att ladda i vanliga eluttag kan öka risken för överhettning och brand, säger Andreas Forsberg, handläggare på MSB.

Laddning i ojordade eluttag bör undvikas, då de saknar skyddsjord. Vid ett elfel leder skyddsjorden bort strömmen så att utrustningen inte blir strömförande.

2 Betrakta alltid elfordonets kretsar som spänningssatta

Större elfordon omfattas av reglerna för elsäkerhet i fordon som följer av EU-förordningen 2019/2144 om allmän säkerhet från fordon (GSR). Enligt de reglerna ska elsystem i fordon vara konstruerade så att det går att koppla ifrån batteriet från det övriga högvoltssystemet i samband med fel och avvikelser.

Fel kan dock uppstå även i själva bortkopplingsdonet. Därför bör allmänheten alltid betrakta elfordonets kretsar som spänningssatta.

3 Ladda mindre fordon under uppsikt

– Vid laddning av mindre elfordon i bostaden rekommenderar vi att det sker under uppsikt och på en plats där utrymningsvägen inte snabbt riskerar att blockeras, säger Andreas Forsberg.

Det är också viktigt med fungerande brandskydd i hemmet – till exempel brandvarnare, pulversläckare och brandfilt.

4 Använd aldrig skadade batterier, sladdar eller laddare

Skadade delar och ovarsam hantering medför ökad brandrisk. Det gäller alla elfordon, men man bör vara extra försiktig med mindre fordon, som elsparkcyklar och elcyklar. Batterier i mindre elfordon regleras inte av samma standarder och regler som batterier för större fordon.

Läs också:
Litiumbatteriet exploderade i hemmet – försäkringsbolaget ersätter inte skadorna

Läs också:
Fem gånger vanligare med brand i bensin- och dieselbilar än i elbilar

Vägledningen har tagits fram inom ramen för ett regeringsuppdrag som pågår till 2029. Syftet är att ge stöd kring planering, installation och användning av laddinfrastruktur för elbilar, ellastbilar och elbussar. Råd ges också om förvaring och laddning av batterier för mindre elfordon som elsparkcyklar.