Logga in

Kunden klagar: Elektrikern tog betalt för onödigt jobb

Publicerad
16 jun 2025, 05:00
| Uppdaterad
13 jun 2025

En överflödig brytare, onödig kabeldragning – och ingen information. Det hävdar kunden som efter en värmepumpsinstallation klagar på elektrikerns jobb. Nu kräver hen pengar tillbaka.

När kunden beställde en installation av en luftvärmepump ville hen hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt. Ursprungligen beställdes installationen med att värmepumpen bara skulle placeras på altanen.

Läs också:
Är det okej att ta betalt för offerten?

Läs också:
“Tidsuppskattningen är inte i närheten av verkligheten”

Men under arbetet ändrades detta och ett stativ adderades och där uppstod en schism mellan  kund och installatör – och ärendet gick till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Enligt kunden la företaget bara till stativet och sedan installerade elektrikern en brytare samt extra ”förlängningskabel” – helt onödigt, menar hen. Utöver att information om merjobbet inte hade lämnats säger kunden även att det aldrig godkänts några extra kostnader.

Företaget uppger att i offerten står det tydligt att inget stativ var inkluderat – eftersom det inte var fastställt var utedelen skulle placeras. Därtill har information om kostnad för detta förmedlats.

Likaså när det kommer till elanslutningen, det har varit tydligt att det inte ingår fast elanslutning i standardinstallation.

När teknikern på plats inte kunde ansluta elsladd till uttag utan säkerhetsbrytare mellan, valdes den mest ekonomiska lösningen. Eftersom teknikern redan var på plats och kunde utföra arbetet med det material som fanns i servicebilen debiterades endast en timmes arbetstid – alltså inte den minimidebitering som annars framgår i offerten. 

Därför motsätter sig företaget alla delar i kundens krav.

Läs också:
”Det kändes som att det var lika bra att lägga ner”

ARN konstaterar att offerten var tydlig. Stativ ingick inte, därför kan inte kunden hävda att denna skulle omfattas av installationspriset. Därtill kräver fackmässig installation av en värmepump att strömmen ska kunna brytas till produkten, antingen med en stickpropp eller brytare. Företagets lösning kan därför inte anses felaktig i det här fallet – och som helhet avslås därför kundens krav.