ETG-konceptet får upp både lärare och elever på tå

Publicerad 25 sep 2017, 07:31

Elever på ETG-skolor är mer alerta, mer på tå. Något som sporrar lärarna att bli ännu mer engagerade i sin lärarroll. Det hävdar Stefan Achilles. Han har vandrat in och ut ur ETG-konceptet, så han borde veta vad han talar om.

Elinstallatören träffar Stefan Achilles på Alströmergymnasiet i Alingsås. Skolan har nyligen blivit godkänd som ETG-skola så Stefan och hans fyra kolleger bland yrkeslärarna på el- och energiprogrammet är förväntansfulla. 

För egen del vet Stefan vad som väntar – han har tidigare varit lärare vid det numera nedlagda Lichrongymnasiet i Trollhättan, en av de skolor som var riktigt tidigt ute med att anamma elteknikbranschens eget undervisningskoncept, ETG.

Mer bra utbildning: Elever kopplar elen till energisnåla Attefallshuset

– Jag börjde här på Alströmergymnasiet i augusti 2015, nu har jag arbetat ett par år på ett ”vanligt” elprogram igen och ser verkligen fram mot höstterminen när vi ska övergå till ETG:s utbildningskoncept här på skolan.

– Jag börjde här på Alströmergymnasiet i augusti 2015, så nu har jag arbetat ett par år på ett ”vanligt” elprogram igen och ser verkligen fram mot höstterminen när vi ska övergå till ETG:s utbildningskoncept här på skolan.

Stefan Achilles, Alströmergymnasiet, Alingsås

Efter att ha provat den gängse utbildningsmodellen igen under ett par år är Stefan helt övertygad om vad som är den stora fördelen med den modell som ETG-skolorna tillämpar:

– Vi såg tydligt på Lichron hur eleverna blev avsevärt mer engagerade, hur ETG-konceptet fick upp eleverna på tå och hur de därmed också fick oss lärare att skärpa till oss. Det betyder väldigt mycket för elevernas attityd till lärande och undervisning att de är medvetna om att de kan sluta skolan med ett yrkescertifikat i handen.

Läs om årets yrkeslärare 2016: ”Eleverna behöver inse hur viktigt det är att ­fungera socialt”

Stefan Achilles menar att de allra flesta elever vet att det ställs stora krav på dem själva, att de måste se till att skaffa sig de föreskrivna praktiktimmarna och att de ska klara de teoretiska prov som ETG-skolorna anordnar under utbildningens gång. 

På toppen av det vet de att de förväntas klara det avslutande praktiska examensprovet.

– ETG-konceptet fick upp eleverna på tå och hur de därmed också fick oss lärare att skärpa till oss.

– Sammantaget medför det här ett ökat engagemang och högre krav på att lärarna också ska vara alerta. Det är väldigt bra för undervisningsklimatet på skolan, menar Stefan Achilles.

SM-hjälten Robin inför VM: ”Jag känner mig inte alls nervös”

– Normalt har vi ett tjugotal elever på programmet. Mellan åtta och tio av dem brukar söka sig till automationsinriktningen, berättar Magnus Jansson.

Magnus är den av lärarna som ansvarar för den undervisningen. Han berättar att det var nära att automation försvann som inriktning för ett par år sedan. Men industrin satte stopp för de planerna.

FAKTA

Alströmergymnasiet

• Kommunal gymnasieskola i Alingsås kommun.
• Erbjuder undervisning inom ett stort antal teoretiska och yrkesförberedande program.
• Har ett Teknikcollege med tekniskt inriktad utbildning i tre år, alternativt med ett fjärde år med inriktning på informationsteknik.
• Här studerar drygt 1 000 elever.

– Skolan fick en tydlig signal om dynamiken mellan skola och näringsliv när företagen sade ifrån och krävde att automationsinriktningen inte skulle läggas ner. Intresset bland eleverna var på nedåtgående, men sedan företagen bidragit har trenden vänts, förklarar Magnus. 

Bakom företagens engagemang låg deras svårigheter att rekrytera kompetenta medarbetare. Med det tryck som råder i den västsvenska byggbranschen just nu får också de flesta elever på elteknikinriktningen lärlingsplats och senare anställning efter skolan.

Mer om svårigheten att rekrytera: Akut brist på elektriker

– Skolan fick en tydlig signal om dynamiken mellan skola och näringsliv när företagen sade ifrån och krävde att automationsinriktningen inte skulle läggas ner.

Magnus Jansson, ansvarig automationsinriktningen

– Branschen signalerar full fart i vår del av landet och det är kanske också en förklaring till att företagen här är så positiva till att vi nu ska bli en ETG-skola. De upplever det som ett sätt att ytterligare höja kvaliteten på sina framtida medarbetare, förklarar Stefan Achilles.

Flera av företagen i Alingsås med omnejd är redan engagerade i skolans undervisning.
Då och då kommer företagsfolk in till skolan för att delta i undervisningen och dela med sig av sina erfarenheter. Det är ett utbyte som Stefan Achilles och hans medarbetare värderar högt.

Den här skolan lockar elever med projektarbeten som solcellsanläggningar

Just den dag då Elinstallatören är på besök är det Lars Hammar från Danfos som deltar
i undervisningen. Han är här för att lära eleverna att installera värmegolv.

FAKTA

Ett lysande prov

Sistaårseleverna på Alströmgymnasiets elprogram ställs sedan några år på ett årligt eldprov. Det är inför landets största ljusevenemang, Lights in Alingsås. På initiativ av elläraren Bernt Johansson är nämligen treorna med om att bygga upp ljusinstallationerna under två veckor.

– Ett uppdrag som verkligen får eleverna att växa ordentligt och som samtidigt ger dem bra träning i engelska språket, eftersom det är ljusdesigner från hela Europa som de får arbeta med.

– Jag måste säga att jag är väldigt imponerad av elevernas intresse och prestationer. Det tog inte lång tid för eleverna att fatta hur arbetet skulle utföras på smartast möjliga vis, konstaterar Lars Hammar.

– För oss lärare är det väldigt viktigt att folk som Lars kommer hit och bidrar till elevernas kunskaper, poängterar elläraren Ulf Carlsson.

– Jag måste säga att jag är väldigt imponerad av elevernas intresse och prestationer. Det tog inte lång tid för eleverna att fatta hur arbetet skulle utföras på smartast möjliga vis

Lars Hammar, Danfos

Det var lärarlagets fem yrkeslärare som tog det första initiativet till att ansluta Alströmergymnasiet till ETG.

Mer om ETG: Ella kan räkna med jobb direkt efter examen

– Vi fick med oss den förre rektorn på skolan och bjöd in Jonas Andersson från ETG till ett möte med företag, politiker och skolledning. Med stark uppbackning från styrgruppen för Alströmerskolans Teknikcampus fick vi alla instanser att sluta upp kring idén.

På el- och energiprogrammet är det bara enstaka kvinnliga elever som studerat under åren.

– Nu har vi startat en drive för att ändra på den saken, berättar Magnus Jansson.

Möt VVS-montören Jill, som trivs i installationsbranschen, på vår systersajt vvsforum.se 

Inför årets gymnasieansökningar bjöds alla flickor i åttan och nian på kommunens grundskolor in till skolan – flera av dem bussades hit. På skolan fick de träffa kvinnliga yrkesutövare – inklusive ett par kvinnliga elektriker – som berättade om vilken intressant utbildning som erbjuds med elteknik- och automationsutbildningen.

– Tjejerna fick pröva på vår undervisningsmateriel och de hade verkligen kul här, men vi inser trots det att den här övningen behöver nog upprepas under ytterligare ett år framöver för att vi ska få riktigt konkreta resultat, säger Magnus.

Elinstallatören följde med Augusta en dag på hennes praktikplats

– Tjejerna fick pröva på vår undervisningsmateriel och de hade verkligen kul här.

Magnus Jansson

Han berättar också att i ett annat initiativ för att öka mångfalden bland eleverna bjuds nyanlända in till el- och energiprogrammet.

– Redan i vår får intresserade en chans att vara med i undervisningen på måndagarna. Tanken är att de ska tas om hand av elever som agerar som faddrar. Men det är förstås mest killar som visat intresse för den här möjligheten, än så länge, konstaterar Magnus.