Pulvermos och korv. Snabbt, enkelt och smidigt. Foto Axel Larsson

Vad har du i lunchlådan?

15 februari 2021  |  Text: Charlotta von Schultz

Blev det korv&pulvermos i matlådan igen? Du är inte ensam. Men det finns smarta lunchknep som håller dig mätt och alert hela arbetsdagen.

Axel Larsson.Snabbt, enkelt och smidigt. Så beskriver Axel Larsson på Totalteknik i Dalarna sitt lunchknep som funkar fint i nödlägen.

–  Jag jobbar som service- och installationselektriker, och det är ofta tajt om tid när man ska göra en matlåda på morgonen om man inte har någon sedan tidigare, säger han.

Då plockar han fram det här receptet, som fler läsare säkert känner igen:

  1. Koka vatten i vattenkokaren.
  2. Blanda vattnet med pulvermos direkt i matlådan.
  3. Kasta i några kalla korvskivor eller köttbullar.
  4. Klicka på rejält med ketchup.
  5. Strö lite grillkrydda över anrättningen.

Vid lunchdags får ”nödlådan”, som Axel kallar den, åka in i mikron med ketchup och allt för att spara tid.

Voilá! Maten är serverad.
Eller…?

Läs mer: Svårt sälja sallad till elektriker

Slarvar aldrig med lunchen: ”Vi elektriker måste vara skärpta”

Vad sägs om att uppdatera receptet så här:

  1. Koka vatten i vattenkokaren.
  2. Blanda vattnet med pulvermos direkt i matlådan.
  3. Häll på färdigkokta bönor ur en tetra plus några nävar frysta grönsaker.
  4. Lägg i en bit färdiglagad lax.
  5. Strö lite persilja över anrättningen.

Charlotte Erlanson-Albertsson.Förslagen på en förbättrad pulvermoslåda kommer från Charlotte Erlanson-Albertsson, som är professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet. Hon har ägnat sitt yrkesliv åt att forska om aptitkontroll och hälsosam mat.

– Hantverkare är fysiskt aktiva och behöver större matportioner än kontorsarbetare som sitter stilla. Lunchen är ett väldigt viktigt mål som måste innehålla tillräckligt med energi för att man ska orka hela arbetsdagen, säger hon.

Att äta snabba kolhydrater, som finns i pulvermos, kan vara förrädiskt. Först känner man sig pigg när blodsockret stiger. Sen kommer dippen när kroppen pumpar ut insulin för att dämpa blodsockret. Det är därför en god idé att komplettera sitt moslådan med fiberrika råvaror som ger långvarig mättnad. Som bönor, linser och grönsaker i olika färger, kanske en färdig frysblandning med ärtor, majs och paprika.

–  Byter du ut korvskivorna mot lax också så är du i hamn, tipsar Charlotte Erlanson-Albertsson.

"Elektriker behöver ha den tänkande hjärnan med sig."
Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi

Samtidigt varnar hon för att sätta i sig så mycket att man blir knockad av måltiden. Stora lass av pommes och feta gräddsåser går bort.

Fet fisk som lax rekommenderar hon däremot av fler skäl.

– Elektriker behöver ha den tänkande hjärnan med sig, och fiskolja är dokumenterat bra för hjärnan. Blåbär är också bra, och det är gott med något sött till måltiden.

Något sött kan även stimulera hjärnan om man blir trött framåt eftermiddagen. Lite russin och fikon eller en bit choklad, gärna mörk, kan göra det lättare att hålla fokus och koncentrera sig på precisionsarbete.

Vad ska man tänka på om man är överviktig?

– Försök att hålla igen. Du behöver samma sammansättning på maten, men mindre portioner, säger Charlotte Erlanson-Albertsson.

Att maten smakar gott är också viktigt. Färska kryddor som dill, persilja, basilika och ingefära är toppen – och nyttigt. Detsamma gäller citron och starka kryddor. Så här i pandemitider vill hon slå ett slag för att äta extra bra.

– Visst, håll avståndet. Men tänk på kosten också och satsa på C- och D-vitaminer, säger hon.

Paprika och blomkål är exempelvis rika på C-vitamin, medan lax är en bra D-vitaminkälla. Fibrer är också viktigt, både via grönsaker och spannmål. Välj gärna fullkornspasta och fullkornsbröd.

”Vi äter generellt för mycket kött, särskilt många män. Om du har kött i lunchlådan och sedan äter kött till middag så blir det lätt väldigt mycket kött. Det är varken bra för hälsan eller miljön.”

Anna Karin Lindroos, Livsmedelsverket

Anna-Karin Lindroos.Anna Karin Lindroos är legitimerad dietist på Livsmedelsverket. Hon tycker inte att det behöver vara fel att ha pulvermos och korv i lunchlådan någon gång ibland. Men ketchupen och grillkryddan kan gärna få sällskap av fler tillbehör.

– Måltiden blir klart bättre om du lägger till morot, broccoli eller kanske ärtor. Gör småförbättringar i stället för att sikta på den perfekta matlådan. Att ta litet steg i en nyttigare riktning är mycket bättre än att inte göra något alls, säger hon.

Ett annat förslag kan vara att byta falukorvskivorna mot fisk ibland. Eller att testa ett nytt vegoalternativ, som bönbiffar.

– Vi äter generellt för mycket kött, särskilt många män. Om du har kött i lunchlådan och sedan äter kött till middag så blir det lätt väldigt mycket kött. Det är varken bra för hälsan eller miljön, säger hon.

Vad svarar du personer som oroar sig för att deras hälsa ska påverkas om de minskar på köttet?

– Man kan klara sig bra utan kött om man i övrigt äter bra mat som frukt, grönsaker, baljväxter och fullkornsprodukter. Men ju fler livsmedelsgrupper en person utesluter ur kosten desto mer behöver hen tänka på att få i sig alla näringsämnen som man behöver, säger hon.

De näringsämnen som är viktigast att hålla koll på är vitamin B12, D-vitamin, riboflavin, järn, zink, kalcium, selen, jod, omega 3-fet-ter och protein.

Hon poängterar att det är viktigt att trivas med det man äter. Samtidigt är det ett faktum att många med åren får problem med övervikt och fetma, vilket innebär hälsorisker på sikt.

– Många skulle må bra av att äta nyttigare. Det låter kanske tråkigt men det krävs lite planering för att få till bra lunchlådor. Ett knep kan vara att laga några extra portioner när man ändå lagar middag på kvällen, säger hon.

Alla som föredrar att äta lunch på snabbmatskedjor kan numera välja nyttigare alternativ till klassiska köttburgarmenyer med pommes frites och läsk. En utmaning kan vara att gröna tillbehören inte alltid mättar lika bra som pommes och friterade ostbollar. Detsamma gäller om man byter sin mastiga lunchlåda mot en lätt sallad.

– Du blir inte mätt av samma volym grönsaker som mos- och korvlådan. Du måste äta en större volym och det tar längre tid. Annars finns risken att man fyller på med godis och fikabröd på eftermiddagen, säger Anna Karin Lindroos.

Att komplettera grönsakerna med bönor, linser och fullkornsbröd kan vara ett bra sätt att hålla sig mätt och nöjd längre.

Service- och installationselektrikern Axel Larsson i Rättvik försöker äta en bra och varierad matlådekost på jobbet. Nödlådan med varmvatten, pulvermos och korv svänger han bara ihop när det verkligen är tajt om tid.

Ungefär hur ofta gör du den här nödlunchen?

– Inte så ofta. Men någon gång i månaden blir det, när det är riktigt kris med tid på morgonen och man inte har förberett någon låda innan, säger Axel Larsson.

Snabbt, enkelt och smidigt som sagt – hur smakar det då?

– Det är helt klart gott med tanke på förutsättningarna, säger Axel Larsson.

Fler nyheter