Nissan NV400: Ny modell – mossig teknik

30 augusti 2018  |  Text: Anders Myrdal

Nu släpps en fyrhjulsdriven modell av Nissan NV400. En bil för dig med höga krav på ett rymligt och välkonstruerat fyrhjulsdrivet fordon, men med låga krav på moderna digitala förarstöd.

I väntan på en mer uppdaterad NV400 har Nissan valt att, förutom en ny Euro 6 motor (2017), lägga allt krut på fyrhjulsdriften. Nissans fyrhjulsdrift kopplas in manuellt vid behov och bygger på den bakhjulsdrivna modellen av NV400. När fyrhjulsdriften är påkopplad driver alla fyra hjulen konstant via ett mekaniskt system.

Läs mer: Träpellets in – el ut

Bilen är förstås i första hand till för elektriker med behov av ett stort skåp, och som ofta kör på svårframkomliga vägar och måste komma fram i tid – på väg till och från nästa jobb. För dig som väljer fyrhjulsdrift är prislappen 130 000 kronor extra. Bilen går också att få med framhjulsdrift eller bakhjulsdrift. 

Fyrhjulsdriften i Nissan NV400 är riktigt bra. Det är för övrigt samma fyrhjulsdrift som sitter i nya Mercedes-Benz Sprinter. Den är tillverkad av tyska Oberaigner.

Fyrhjulsdriften i Nissan NV400 är riktigt bra. Det är för övrigt samma fyrhjulsdrift som sitter i nya Mercedes-Benz Sprinter. Den är tillverkad av tyska Oberaigner.

Jag testar bilen på kurviga grusvägar och kopplar på fyrhjulsdriften manuellt via en knapp på den mycket sparsmakade instrumentpanelen. Förutom fyrhjulsdrift går det också att välja lågväxel. Det finns även en funktion för stark lutning. Min reaktion är – som vid tidigare upplevelser av att köra ett så här stort skåp utanför trygga asfaltsvägar – att det känns fantastiskt och overkligt. Bilen glider stabilt i det lösa gruset och håller sig tryggt kvar på vägen. En suverän fyrhjulsdrift helt enkelt.

Quiz: Kan du installera åskskydd?

För att köra ett så stort skåp som NV400 i svår terräng har markfrigången på bilen utökats från 15 till hela 21 centimeter. Bilens underrede är också förstärkt. På landsväg med asfalt som underlag går bilen stabilt, men ett så här stort skåp ger föga förvånande en klumpig känsla i stadstrafik.

På landsväg med asfalt som underlag går bilen stabilt, men ett så här stort skåp ger föga förvånande en klumpig känsla i stadstrafik.

Det som bland annat talar emot NV400 4x4 är att Nissan inte kan erbjuda bilen med fyrhjulsdrift i kombination med en automatväxlad låda, vilket några av konkurrenterna kan.

Läs mer: 40-årig skarvsladd inte smartaste valet?

Men det som kanske är mer påtagligt är att bilen är i stora behov av modernisering. Det gäller inte minst det digitala förarstödet. Sedan bilen lanserades i Sverige 2011 är de enda nyheterna i stort sett nya motorer 2014 och 2017, plus funktioner som till exempel stop & start, Eco-drive körläge och backstartshjälp. Och visst ger mer avancerad utrustning en högre prislapp än den låga utrustningsnivå som NV400 erbjuder i dag. Så för elektriker med små behov av ultramoderna digitala lösningar kan NV400 4x4 så klart vara ett val.

Det som kanske är mer påtagligt är att bilen är i stora behov av modernisering. Det gäller inte minst det digitala förarstödet.

I väntan på en uppgraderad modell av NV400 får Nissan finna sig i att ligga långt efter några av sina konkurrenter. Det gäller
i synnerhet Volkswagen med sin Crafter och Mercedes-Benz, som nyligen kommit med en ny Sprinter.

Läs mer: ”Går visst att tjäna på att återvinna kabeltrummor”

Nissan kan inte svara på frågan när en ny modell, med modern digital teknik, av bilen kommer. Men den fyrhjulsdrivna varianten NV400 lanseras under hösten 2018.

FAKTA

Nissan NV400 4x4

Grundpris, (från-/tillpris): 421 200 kr. (L3H2)— 470 120 kr. (L4H3)

Första förhöjd leasingavgift: 84 000/ 94 000 kr.

Leasingtid: 36 månader

Leasingavgift/månad: 84 000/94 000 kr. inkl. försäkring

Restvärde: 130 000/140 000 kr

Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, från 8,2

Komfort/känsla/kör­egenskaper: Stabil på landsväg, med en riktigt bra fyrhjulsdrift som du kan ta dig fram med där du vill, på dåliga vägar i skogsterräng. Bilen är dock i behov av digital modernisering.

Säkerhet, grundutrustning i urval: Standard ABS-bromsar, ESP, förarkrockkudde, sidokrockkudde (förare), passagerarkrockkudde, nackstöd.

Motoralternativ: 2.3 dCi 145 hk./ 2.3 dCi 165 hk. 

Lastutrymme: 13—17 kbm.

Växellåda: 6-vxl man.

C02-utsläpp i g/km: 212.

Max lastvikt/dragvikt: 1 195 kg/2 500 kg med enkla bakhjul/ dragvikt 3 000 kg med dubbla bakhjul.

2- eller 4-hjulsdrift: AWD.

Fler nyheter