Låg dragvikt tvingar elektriker skippa eldrivna skåpbilar

Publicerad 28 sep 2021, 08:56

Hur mycket last får man egentligen dra med en laddbar servicebil? Efter att ha pratat med biltillverkarna konstaterar vi att vissa har noll kilo som rekommenderad dragvikt medan andra har upp till 1 500 kilo.

Rent krasst betyder det att elektriker som behöver en släpvagn för att köra ut material till bygget och som vill köra en elbil tvingas välja bort vissa bilmärken. Åtminstone elektriker som i första hand har behov av ett stort skåp. 

testa dig själv:
Quiz: Vad kan du om eldrivna lätta lastbilars dragvikt?

artikeln som väckte frågan om dragvikt
10 transportbilar som lättar på klimatsamvetet

Mercedes-Benz, till exempel, har två eldrivna bilar som alternativ till dieseldrivet, ett mellanskåp och ett stort skåp. Biljättens svar är att inte montera dragkrok på vare sig e-Vito eller e-Sprinter. Med andra ord är det noll kilo dragvikt på bägge bilarna som gäller.

Dragvikter för lilla klassen

Volkswagen ABT e-Caddy, 750 kg.
Volkswagen ABT e-Caddy, 750 kg.
Renault Kangoo E-Tech Electric, 375 kg.
Renault Kangoo E-Tech Electric, 375 kg.
Nissan e-NV200, 450 kg.
Nissan e-NV200, 450 kg.

Vi har varit i kontakt med samtliga biltillverkare som erbjuder eldrivna lätta lastbilar. Av de tillverkare som har en eldriven bil i den stora klassen resonerar de flesta likadant – deras skåpbilar kan inte köras med släp.
Ett av få undantag är den kinesiska elbilen Maxus e-Deliver 9, som enligt Maxus kan dra upp till 1 500 kilo och har en skåpvolym på max 11 kubikmeter.

Det finns så klart ett skäl till att de flesta stora skåpbilarna har noll kilo i dragvikt. Tung last minskar den redan relativt korta räckvidden rejält. Det gäller även lastvikten i skåpet, alltså inte bara om du kopplar på ett släp.

Några svar från biltillverkarna visar att de stora batteridrivna skåpbilar som finns i dag är i första hand byggda för att användas för planerade rutter i stadsmiljö.

Dragvikten för mellanklassen

Peugeot e-Expert, 1 000 kg.
Peugeot e-Expert, 1 000 kg.
Opel Vivaro-e, 1 000 kg.
Opel Vivaro-e, 1 000 kg.
Volkswagen ABT e-Transporter, 1 500 kg.
Volkswagen ABT e-Transporter, 1 500 kg.
Toyota Proace Electric: 1 000 kg.
Toyota Proace Electric: 1 000 kg.
Mercedes-Benz e-Vito, 0 kg.
Mercedes-Benz e-Vito, 0 kg.

Mycket talar alltså för att vi får vänta några år på att batteripaketen som sitter i de stora skåpbilarna innehåller fler kilowattimmar – något som alltså krävs för att klara av att dra tung last. Givetvis behöver laddinfrastrukturen också bli bättre än i dag. Till dess är det bara att gilla läget, eller om det är möjligt: Gå ner i skåpstorlek. Bland mellanklasskåpen och de minsta skåpbilarna finns det nämligen några olika alternativ för dig som har behov av att köra material på ett släp. 

Dragvikter för stora klassen

Renault Master E-Tech Electric, 0 kg.
Renault Master E-Tech Electric, 0 kg.
Volkswagen e-Crafter, 0 kg.
Volkswagen e-Crafter, 0 kg.
Maxus e-Deliver 9, 1 500 kg.
Maxus e-Deliver 9, 1 500 kg.
Mercedes-Benz eSprinter, 0 kg.
Mercedes-Benz eSprinter, 0 kg.

Det skiftar i dragvikt mellan bilmodellerna. De största differenserna för angivna dragvikter syns i mellanklassen. 

Här sticker några varumärken ut. PSA-gruppens bilar och samarbetspartnern Toyota med Proace Electric har en angiven dragvikt på 1 000 kilo medan konkurrenten Volkswagen med sin e-Transporter har en dragvikt på 1 500 kilo. Detta trots att e-Transporter har ett -batteripack med färre kilowattimmar än PSA-gruppens bilar.  

Av de fåtal eldrivna transportbilar i den lilla klassen skiftar biltillverkarnas angivna dragvikter mellan 375 och 750 kilo.

Hur det blir med framtidens möjligheter att dra tunga lass går förstås inte att veta till hundra procent. Men en trolig utveckling är att fler skåpbilar går att köra med släpvagn parallellt med att det går att lasta tyngre i skåpet. Det är i sin tur en naturlig utveckling av att batterierna kommer att bli kraftfullare. 

Kan vara farliga ibland:
”Golvet kan bli som en kniv som skär in i kupén”

Mycket talar också för att alla lätta lastbilar, som i dag finns med dieselmotor, inom tre år kommer att erbjudas med eldrift. En väg som är ett måste för att klara övergången till en hållbar värld.

El eller ej – en skåpbil behöver inredas:
”Mitt skåp är näst intill perfekt”

Ett annat alternativ för att minska klimat-påverkan, för dig som inte kan gå ner i storlek, eller av andra skäl inte tänkt köra eldrivet är att tanka med HVO, vilket allt fler bilar är godkända för. HVO100 är en förnybar diesel från biomassa som minskar klimatpåverkan med upp till 90 procent.