Logga in

Endast 11 av 41 hantverkarbilar är ”bra val”

Publicerad
20 mar 2020, 09:23

Krocksäkerhet, autobroms och antisladd? Folksam listar för första gången lätta transportbilar.

Folksam har i två decennier undersökt nya personbilsmodeller, utifrån hur säkra och bränslesnåla de är. Nu listar försäkringsbolaget för första gången de säkraste nya transportbilarna under 3,5 ton, alltså hantverkarbilar.

Läs mer: Inredning för elbilar popnitas på plats

Folksams forskare konstaterar att säkerheten är eftersatt jämfört med personbilar. De utsätts inte för konsumentkrocktester i lika stor utsträckning som personbilar, och det gör att säkerhetsutvecklingen inte skyndas på.

– Vid upphandling av transportfordon är ofta ekonomi och lastförmåga prioriterade och val av säkerhetsutrustning kan komma i andra hand, eftersom de ofta är tillval eller saknas helt, säger Anders Ydenius, som ansvarar för granskningen, i ett uttalande.

Men den nya listan kan ge vägledning till alla som vill prioritera ett säkert val bland utbudet av nya transportfordon. Av de 41 transportbilsmodellerna på listan klarar elva kraven för att kraven för att märkas som ”bra val”. Det innebär att krocksäkerheten uppnår högsta nivå, autobroms finns tillgängligt och antisladd är standard.

Läs mer: Var fjärde servicebil som köptes av en installatör var en Volkswagen Caddy

– Tyvärr går det inte att ha samma säkerhetskriterier för transportbilar som för personbilar, bland annat därför att de inte har samma nivå på säkerhetsutrustning. Bland transportbilarna har cirka 15 procent autobroms som standard på alla sina versioner – motsvarande bland personbilarna är ungefär 72 procent. Dessutom är autobromssystemen oftare av enklare typ utan fotgängar- eller cykeldetektion, säger Anders Ydenius.

Transportbilar skiljer sig från personbilar på flera sätt. De är oftast arbetsfordon och körs i genomsnitt 16 procent längre per år jämfört med personbilar. De är ofta tungt lastade med begränsade möjligheter att förankra all last. Det ställer större krav på bilens krocksäkerhet och förmåga att förhindra att last kommer in i förarkupén. Transportfordon används dessutom i snitt fyra år längre än personbilar, vilket gör att det dröjer längre tid för nya säkerhetssystem att få större genomslag.

Ur arkivet: Stölder i elektrikerbilar – polisen misstänker liga

Här är säkerhetskriterierna som måste uppfyllas för att få markeringen Bra val:

  • Minst 40 procent bättre än medelbilen i Folksams undersökning “Hur säker är bilen?” (samtliga storleksklasser) eller minst fem stjärnor i Euro NCAP:s* krocktester.
  • Krocktestresultat från Euro NCAP får vara max åtta år gamla.
  • Bilen ska ha autobroms med fordonsdetektion som standard eller tillval. Autobromssystemet ska åtminstone kunna bromsa automatiskt för personbilar i samma riktning.
  • Bilen måste ha antisladdsystem ESC som standardutrustning.
  • Bilen måste vara utrustad med bältespåminnarsystem på förarplats som når upp till Euro NCAP:s krav på bältespåminnare.

 *Euro NCAP, European New Car Assessment Programme, är ett trafiksäkerhetsamarbete mellan ett antal länder i Europa.

FAKTA

Här är de elva bilarna som klassas som ”bra val”

Folksam har delat in transportbilarna i fyra storlekar: liten, mellan, stor och pickup. Här är listan med de modeller som får märkningen Bra val och därmed uppfyller forskarnas säkerhetskrav.

Storlek          Bilmärke      Modell

Liten             Ford              Transit Connect

Liten             Peugeot         Partner

Mellan          Citroen          Jumpy

Mellan          Ford              Transit Custom

Mellan          Opel              Vivaro

Mellan          Peugeot         Expert

Mellan          Toyota           Proace

Stor               Volkswagen  Crafter

Pickup          Ford              Ranger

Pickup          Mercedes      X-Class

Pickup          Toyota           Hilux