”Vi köpte in 40 bilar på ett bräde och fräschade upp loggan”

Publicerad 25 okt 2021, 15:07 | Uppdaterad 26 okt 2021

När branschprofilen Bendix Hermansson sålde Elektrobyrån i Hjo 2019 ­anade få att affären var embryot till en ny stor installationskoncern. Nu omsätter Hjo ­Installation nära 400 miljoner kronor – och fler affärer är på gång. Att förvalta ­servicemontörernas stolthet har varit en framgångsfaktor.

Lönsamheten var svag när Christoffer Olbrich och Mattias Ansgariusson, tillsammans med ytterligare några Hjo-entreprenörer tog över Elektrobyrån. Företaget hade förvisso vuxit till en omsättning på 80 miljoner kronor, men den första prioriteringen var att få ordning på bärigheten.

Oktober 2021:
Hjo-koncern köper i Nora

de siktar också på att växa
El-Finess i Göteborg blir sjätte bolaget i Sparc Group

Christoffer Olbrich och Mattias Ansgariusson, som är ekonom och tidigare hade hjälpt den förre ägaren Bendix Hermansson, satte upp en plan med 15 utvecklingspunkter. 

– Vi insåg till exempel att stora entreprenadprojekt inte var något för oss i nuläget. Det var inte där vi hade vår styrka, utan i stället på servicesidan och med mindre projekt. Det fanns en stolthet hos företagets servicemontörer som var viktig att ta vara på och sprida ut i hela företaget, berättar Christoffer.

För att lyckas med det krävdes några riktigt synbara förändringar.

– Det är få saker som montörerna tycker är lika viktiga som den ”egna” bilen. Medvetna om det bestämde vi oss för att köpa in 40 nya bilar på ett bräde och att strajpa upp dem med en uppfräschad logga. Alla fick också nya arbetskläder. På så vis kände sig personalen ännu stoltare – och det blev märkbart lättare att nyanställa. 

40 nya bilar köptes in strajpades upp med en uppfräschad logga. Här syns Sebastian Lundström framför en av bilarna. Foto: Jakob Boije
40 nya bilar köptes in strajpades upp med en uppfräschad logga. Här syns Sebastian Lundström framför en av bilarna. Foto: Jakob Boije

De här åtgärderna, som tog fasta på det faktum att personalen är företagets värdefullaste tillgång, var exempel på det grundtänk som Hjo Installation vill basera sitt koncernbygge på: Skaraborgskt bondförnuft.

– Mattias och jag är två enkla killar från Skaraborgsslätten. Vi tror på just enkelhet och rak kommunikation och det är med det budskapet som vi nu startat byggandet av en installationskoncern med bolag inom flera installationsdiscipliner.

Redan från start hade Christoffer Olbrich och Mattias Ansgariusson tanken om att köpa upp ytterligare något eller ett par installationsbolag i närområdet. Men redan efter ett år bestämde de sig för att spänna bågen ytterligare – de satte upp som mål att nå en miljard i omsättning år 2025, med en ökningstakt på 80 miljoner per halvår fram till dess. Och avsikten var att expansionen skulle ske med lönsamhet.

– Hjo Installations erbjudande är en kompott av tre huvudsakliga ingredienser: 

» Bibehållen identitet för de uppköpta bolagen 

» Fortsatt självstyre 

» Ett attraktivt ekonomiskt erbjudande till säljarna. 

”Vi erbjuder de lokala ledarna ett fortsatt starkt inflytande över verksamheten och erbjuder dem samtidigt delaktighet i en större gemenskap.

Christoffer olbrich

Nyckelpersoner inom de uppköpta bolagen erbjuds aktier i Hjo Installation till ett tilltalande pris och samtidigt delaktighet i att forma resan att skapa en attraktiv koncern med en god värdetillväxt. Christoffer Olbrich berättar att i dag är det 41 personer som är delägare och att han ser det utspridda ägandet som något väldigt positivt.

– Jag hoppas att vi blir många fler, i takt med att vi gör nya förvärv. Vi har de flesta installationsdiscipliner, med el som dominerande just nu, följt av ventilation, VS och styr/regler, berättar Christoffer Olbrich och avslöjar att långt framskridna förhandlingar pågår med ytterligare företag. 

Så här långt täcker Hjo Installation regionerna Skaraborg, Göteborg och Värmland, men ytterligare någon region lär tillkomma.

Christoffer Olbrich förklarar att det är bara företag med en bra marknadsposition som Hjo Installation är intresserade av och att det helst ska vara företag med geografisk närhet till varandra.

– Det är ju lättare att finna synergier då, att få företagen att inspireras av varandra, att samarbeta i gemensamma affärer och att till exempel utveckla verksamheter som grannföretaget haft framgång med. Vi erbjuder de lokala ledarna ett fortsatt starkt inflytande över verksamheten och erbjuder dem samtidigt delaktighet i en större gemenskap. Vem uppskattar inte utsikten att ha fler leenden att dela sin glädje och sina framgångar med, eller för den del att ha fler axlar att fördela utmaningarna på?

mer näringsliv
Stor elinstallatör i Kalmar försatt i konkurs

Undrar Christoffer Olbrich i samma andetag som han spår att Hjo Installation kommer att nå sitt enmiljardsmål snabbare än planerat och kanske växa till två miljarder i omsättning inom fem–tio år.

– Vi ser väldigt positivt på framtiden och känner att vårt koncept tilltalar många bolag och företagare. 

Hjo ­Installation består i dag av

Elektrobyrån, Hjo
KVT Klimat- och VVS-­teknik, Hammarö (Karlstad)
Ventilationsteknik, Kungsbacka
K&K Väst El, Göteborg
Filipstads Elbyrå AB, ­Filipstad
Elteknik i Kristinehamn
Rörteknik i Gullspång, ­Kristinehamn
Ströms El
Skövde Rörinstallation (som i sin tur precis har köpt Skaraborgs Värme & Ventilation)