Logga in

”En vd ska inte behöva syssla med försäljning”

Publicerad
6 okt 2020, 08:17
| Uppdaterad
9 apr 2021

Elteknikbranschen är jungfrulig mark för en försäljare. Det ­menar ­Elisabeth Nordberg som sedan i höstas är försäljningschef på ­Provektor i Skara. Företagets satsning på försäljning och ­marknadsföring är en god investering.

När Kenneth Johansson, vd och delägare i Skaraföretaget Provektor, drabbades av hjärtflimmer för några år sedan insåg han att han gasat på lite för mycket i sitt arbete med att utveckla företaget.

– Varken jag eller våra platschefer hade särskilt mycket tid över till marknadsföring och försäljning, lika lite som våra projektledare hann med att bearbeta våra befintliga kunder, säger Kenneth Johansson.

Fler smarta idéer för att göra firman mer lönsam: 8 sätt att bli en rikare elektriker

Så blev lilla A-Ljus stora på e-handel

 

Kenneth Johansson. Foto: Erik ElvmarkerSå Kenneth bestämde sig för att ändra på sakernas ordning och anställde en marknadschef i stället för att anlita externa konsulter.

Marie Ljungqvist var den som fick jobbet. Hon tar fram marknadsmaterial och presentationer och jobbar med företagets profil i form av kläder, bilar och sådant. Och så ordnar hon lokala mässor för att kunna möta kunderna ute på etableringsorterna. 

Men Kenneth förstod att även om Marie med sina insatser så att säga krattade manegen skulle hon inte ha tid att själv kliva ut i den och jobba aktivt med försäljning.

Provektor behövde alltså också en försäljningschef, så i höstas anställdes Elisabeth Nordberg. Hon hade en stark lokal förankring och erfarenhet som försäljningsansvarig inom foder- och livsmedelsindustrin och tryckeribranschen.

”Jag märker att folk är ovana att bli uppringda av ett elinstallationsföretag, men när jag fått förklara vårt erbjudande och bredden i vår kompetens är det många som blir intresserade.”

Elisabeth Nordberg

 

Provektor omsatte förra året 153 miljoner kronor. Den siffran ska Marie Ljungqvist och Elisabeth Nordberg se till att öka.

– Elisabeth hade det där som jag letade efter: En förmåga att ta folk, förmedla vad vårt företag kan och vad vi står för och den där envisheten som krävs för att hitta nya kunder, säger Kenneth Johansson.

Elisabeth Nordberg och Marie Ljungqvist jobbar tajt tillsammans. 

– Marie gör aktivitetsplaner och jag realiserar dem. På så vis håller vi varandra i gång. Hela tiden frågar vi oss: ”Var behövs det nya insatser?”

Provektors kontor i Skövde. Foto: Erik Elvmarker

Elisabeth Nordberg förklarar att läget kan variera mellan de olika orterna så det är viktigt att marknads- och försäljningsteamet också arbetar tätt samman med Provektors platschefer.

På det övergripande planet gör sig Provektor känt genom en aktiv närvaro på sociala medier, genom annonser i lokalpressen och jinglar i lokalradion. De här aktiviteterna har blivit än viktigare sedan coronakrisen lagt hinder i vägen för vanliga kundbesök.

– Så det har blivit ännu mer telefonbearbetning på senare tid. Jag märker att folk är ovana att bli uppringda av ett elinstallationsföretag, men när jag fått förklara vårt erbjudande och bredden i vår kompetens är det många som blir intresserade. Det krävs oftast aktiv bearbetning och lång tid för att komma in på en ny kund, säger Elisabet och menar att det är precis det som är försäljningschefens roll, och ingenting en vd ska behöva syssla med i ett så stort företag som Provektor.

Utifrån sina erfarenheter från andra branscher konstaterar Elisabeth Nordberg att elteknikbranschen är lite jungfrulig mark för en säljare. Hon är förvånad över att andra företag i branschen inte inser det och satsar mer på försäljning. 

Provektor är starkt positionerat i Skaraborg – inte minst inom industrin. Företagets kompetens på automationsområdet ger god draghjälp:

– Närmare 40 procent av vår omsättning är inom automation. Här i Skara konstruerar och bygger vi automationsskåp som i stor utsträckning exporteras till fjärran delar av världen. Vi arbetar bland annat åt svenska företag som specialiserat sig på sådant som sopsuganläggningar och sopsortering, bland annat, säger Kenneth Johansson, men konstaterar att den här verksamheten blev lite mer komplicerad nu när många länder införde reseförbud på grund av corona.

– Vi kan sköta programmeringen på distans härifrån Skara, säger han. Med detta sagt konstaterar Kenneth Johansson nöjt att satsningen på att anställa en dedikerad försäljningschef varit bra för Provektor.

– I dessa tider är det bra att samspelet mellan marknadsföring och försäljning kan driva firman framåt!