Logga in

Så blev lilla A-Ljus stora på e-handel

Publicerad
25 maj 2020, 08:07
| Uppdaterad
15 apr 2021

Arac Elektriska lämnade Elkedjan efter 30 år och vd Jenny Sundberg valde att starta A-ljus.se. Men hur gick det till när ett litet familjeföretag i Västernorrland satsade allt på att blir störst i Sverige på ljuskällor?

Ljusbutiken har i många år spelat en central roll för Arac Elektriska i Örnsköldsvik. Den svarar för nästan två tredjedelar av företagets omsättning på drygt 10 miljoner kronor. Som medlemmar i Elkedjan hade Arac ett brett sortiment av belysning, vitvaror och andra elprodukter att erbjuda sina kunder.

Läs mer om utmaningar för företag: 50 solcellsinstallationer på raken gick back …

Efter raset för eljobben: ”Vi ser en återhämtning”

– Men så började det talas om att Elkedjan skulle slås samman med Elon för några år sedan och det såg ut som att Elon skulle bli namnet på kedjan. Det blev svårt för oss, för det fanns redan två etablerade Elon-butiker i stan, berättar Jenny Sundberg som nyligen har tagit över vd-jobbet i Arac efter sin pappa Carl-Gunnar.

Hon stod inför ett svårt beslut – men bestämde sig ändå för att Arac Elektriska skulle lämna Elkedjan och i samband med det smalna ner sortimentet.

Foto: Izabelle Nordfjell

– Tvättmaskiner och andra vitvaror är tunga att jobba med, så vi beslöt oss för att ta bort dem från vårt erbjudande och satsa mer på belysningsprodukter i stället, förklarar Jenny. 

Och dessutom skulle Arac Elektriska ge sig in på ett växande område – näthandel.

– Jag var inspirerad av Lampan i Uddevalla som gjort en lyckosam satsning på att sälja belysningsgrejor på nätet. ”Kan dom så kan vi”, tänkte jag. 

Jenny Sundberg berättar att arbetet med webbshopen inleddes 2016, samma år som Arac lämnade Elkedjan, efter 30 år som medlem.

”Jag tror att en nyckel till framgång med nätförsäljning är att det också ska finnas möjlighet för en tveksam kund att få råd om sitt köp via telefon eller via information vi tillhandahåller på nätet.”

Första åtgärden var att söka efter en erfaren webbutvecklare som kunde hjälpa företaget att sätta upp webbshopen. Valet föll på E37 i Stockholm, ett företag som redan då hade byggt ett stort antal webbshopar åt företag i olika branscher, idrottsföreningar, med flera. De bidrog med de verktyg Jenny och hennes kolleger behövde för att komma igång, sedan blev det deras jobb att lägga in alla de nästan 5 000 artiklar som skulle erbjudas webbshopens besökare.

– Redan från början var vi på det klara med att vi ville ha ett sortiment i webbshopen som speglade det vi erbjöd i butiken och via vår installationsverksamhet. På så vis skulle vi handla med produkter som vi redan hade god kännedom om. Jag tror att en nyckel till framgång med nätförsäljning är att det också ska finnas möjlighet för en tveksam kund att få råd om sitt köp via telefon eller via information vi tillhandahåller på nätet, säger Jenny Sundberg.

Foto: Izabelle Nordfjell

Den stora utmaningen var att dra till sig kunder. Det gällde att göra webbshopen synlig. Ett bra namn var första steget. Arac Elektriska blev A-Ljus på nätet.

– Och så förstod jag att vi behövde experthjälp för att göra A-Ljus synligt. Den fann vi hos ett lokalt företag, Brath, här i Övik. De arbetar med sökmotoroptimering på svenska och rekommenderade oss att köpa Google Adwords. På den vägen fick vi bättre fart på nätförsäljningen, berättar Jenny Sundberg. Hon erkänner att försäljningen på nätet inte, som hon tidigare trott, riktigt motsvarar det som säljs i butiken.

”Nu svarar A-Ljus för 15 procent av företagets omsättning och den är lönsam.”

– Många av våra populäraste varumärken i butiken är väldigt vanliga hos andra som säljer belysning på nätet. Vi behövde hitta en annan strategi för hur vi skulle bli intressanta i den hårda konkurrensen. Vi beslöt oss för att försöka hitta produkter från lite mindre leverantörer som vi kunde bli riktigt bra på och fastnade först och främst för ljuskällor.

Jenny berättar att A-Ljus i dag förmodligen har Sveriges bredaste sortiment av ljuskällor. Det är den största varugruppen och den som gett stadga åt A-Ljus försäljning. Men den största enskilda produkten är drivdon för halogenlampor av olika slag, till badrumsskåp och liknande.

Det första året med webbshopen innebar mycket arbete och stora investeringar för att komma i gång. Men redan andra året kunde Jenny Sundberg glädja sig åt en dubblerad försäljning. Förra året ökade omsättningen med ytterligare 70 procent och 2020 har börjat lika bra.

Jenny och hennes mamma Greta hjälps åt med det mesta packandet.

– Nu svarar A-Ljus för 15 procent av företagets omsättning och den är lönsam. Största kostnadspost är lagerhållningen, men eftersom vi tidigt bestämde oss för att låta butikslagret vara lager också för webbshopen så är det en kostnad som vi till större delen redan hade. Men just nu arbetar vi med att minska lagret – från 4 400 artiklar ner till 4 000 eller mindre. 

Jenny Sundberg berättar att det arbetet görs inte bara för att minska kostnaden utan också därför att det är en hel del arbete med att uppdatera priser och annan information om alla de produkter som finns i webbshopen. Att hålla webbshopen uppdaterad är ett heltidsjobb. Till det kommer den fysiska delen av arbetet:

– Min mor Greta och jag hjälps åt med det mesta packandet. Vi har lärt oss att det är på söndagskvällar de flesta order kommer in. Måndag förmiddag blir det packning för hela slanten så att vi kan lämna varorna till transportören Schenker klockan elva.

Foto: Izabelle Nordfjell

Arac är ett utpräglat familjeföretag där Carl-Gunnar fortfarande är verksam, liksom hustrun Greta. Jennys son Herman är en av Arac Elektriskas två elektriker. och hans flickvän Elina Nilsson jobbar i butiken, så Jenny Sundberg har många närstående att förlita sig på om det skulle köra ihop sig.

A-Ljus kunder finns över hela landet. På nätet spelar det ingen större roll var affären är belägen har Jenny Sundberg lärt sig.

– Vi trodde först att vi skulle kunna rida på det faktum att vi är ett Norrlandsföretag och ta en stor del av näthandeln med belysningsprodukter i norra Sverige. Men nu vet vi att de flesta kunderna finns i Stockholm och andra storstadsområden söderöver.