Logga in

”Ett hot mot deras möjlighet att bli elektriker”

Publicerad
26 mar 2020, 09:10

El- och energiprogrammet är en praktisk utbildning. Men just nu bedrivs den på distans över webben. Hur går det? Vi pratar med de ansvariga för ECY-provet och två ellärare.

Dagen innan det nationella branschprovet stängdes Sveriges gymnasier. 

Åsa Gabrielsson.– Det blev såklart en utmaning för oss alla, säger Åsa Gabrielsson på Elbranschens centrala yrkesnämnd, ECY. 

Och lärare vittnar om svårigheterna med att genomföra den praktiska undervisningen på distans.

När gymnasieskolorna stängdes den 17 mars erbjöd ECY möjligheten att göra det nationella branschprovet den 18–19 mars på distans. Provet har i många år varit webbaserat och det kunde ECY dra nytta av i det här läget.

Mer om coronakrisen i branschen:

Elektriker i Corona-krisen: ”Det har i princip gått ner till noll”

”Tyvärr ser vi redan varsel”

Men Daniel Carnegård, yrkeslärare på el- och energiprogrammet på Brinellgymnasiet i Nässjö, gjorde tvärtom och kallade in eleverna till skolan ändå.

– Jag tyckte inte det hade varit så bra att göra provet på distans. Det bör göras på plats så att alla får samma förutsättningar. Vi körde provet i väldigt små grupper och alla lärarna var delaktiga. Eleverna gick hem direkt efteråt. 

”Jag är jättemycket emot det här, men jag är ju ingen forskare förstås. Att lösa teorin är inga problem, ibland är det är till och med högre närvaro än vanligt. Men alla våra praktiska uppgifter blir väldigt lidande.”

Daniel Carnegård 

Kritiken mot prov på distans är Åsa Gabrielsson på ECY medveten om.

– En del lärare kände inte att de hade hunnit förbereda sina elever ordentligt, och vissa kände sig inte bekväma med upplägget, en del var oroliga för fusk. Vi har full respekt för det och det var upp till varje lärare att själv avgöra om man ville genomföra provet nu. Vi kommer såklart att tillse att alla som vill kommer att få genomföra provet vid nya datum. Men en stor del av skolorna valde att genomföra provet på distans och de allra flesta tycker att det fungerade bra.

Men hur löser man praktiska moment som att stå framför träväggar och skruva? Daniel Carnegård konstaterar att nedstängningen innebär stora problem.

– Jag är jättemycket emot det här, men jag är ju ingen forskare förstås. Att lösa teorin är inga problem, ibland är det är till och med högre närvaro än vanligt. Men alla våra praktiska uppgifter blir väldigt lidande. Vi borde i alla fall få ta in elever då och då i små grupper. Men det är ett väldigt motstånd mot det, och det upplever även kolleger över hela landet.

Han hoppas att gymnasiet ska kunna flytta ut undervisningen utomhus, men är orolig för elevernas framtid.

– Det här är absolut ett hot mot deras möjlighet att bli elektriker. De måste bli godkända för att kunna gå ut och arbeta. Kan vi inte mäta deras förmågor blir det svårt. Det finns risk att vi måste förlänga utbildningen och det är en resursfråga. Det rör sig om många elever och nya kommer till hösten. Därför försöker vi ligga på så att vi ska kunna ta in dem.

Åsa Gabrielsson ser också problematiken.

– Det är klart att det är utmaningar i att kunna genomföra de praktiska momenten och kurserna på distans. Vi uppmanar skolorna att vara kreativa och försöka hitta lösningar.

”Det här är något som varken vi eller Sverige varit utsatt för tidigare, men jag måste säga att det känns varmt i hjärtat. Engagemanget från lärare och elever i hela Sverige är så stort.”

Dennis Wihlstrand

Hon är också inne på Daniel Carnegårds linje att kunna ta in några i taget för att göra de praktiska övningarna.

Och hon understryker att hon tycker att alla lärare har varit fantastiska kring hur de samverkar och försöker lägga upp undervisningen på bästa sätt. Hur de delar med sig av sina uppgifter och spelar in olika moment och lägger ut på Youtube. 

Dennis Wihlstrand.En annan som ser ljusglimtar trots omständigheterna är yrkesläraren Dennis Wihlstrand på Knut Hahn-gymnasiet i Ronneby. Han berättar glatt att han tycker att hans elever är helt fantastiska. 

– Det är 100-procentig närvaro på lektionerna i mötesprogrammet Teams. Eleverna sitter framför sina skärmar på morgnarna på utsatt tid och säger ”God morgon”.

Men i den extrema situationen sluter hela Sveriges ellärare samman.

– Det här är något som varken vi eller Sverige varit utsatt för tidigare, men jag måste säga att det känns varmt i hjärtat. Engagemanget från lärare och elever i hela Sverige är så stort. Man får alltid hjälp, alltid svarar någon. Det här har bundit ihop Lärarsverige.