Logga in

6 råd när kunderna viker

Publicerad
20 mar 2020, 14:05

Är du drabbad av många avbokningar? Det finns många innovativa sätt att hålla verksamheten i gång! Installatörsföretagens näringspolitiska chef Johan Martinsson tipsar.

1 Ha dina kunder nära och hitta lösningar för att hålla produktionen i gång

– I en sådan här situation när folk lätt blir oroliga, stänger man sig och det är svårt att tänka på alla möjligheter som kan uppstå. Men det är inte bra att hamna i produktionsbortfall. Ring kunden och ge förslag på idéer som kan göras på stängda arbetsplatser. Titta på andra lösningar. Ett sjukhus är en stor arbetsplats, varför inte göra underhållsjobb i källaren eller går det att jobba i annan del av huset? Om ett fastighetsbolag säger att ”våra hyresgäster vill inte ta emot besök från elektriker just nu”, kanske ni kan renovera antennanläggningen på taket i stället eller göra service i driftcentralen?

– Ha kunden nära, var tydlig med att du respekterar och tycker att det är bra att de har stängt ner vissa platser, använda en mötande kommunikation, förstår du dem förstår de dig.

Kolla också in: Krisgrupp ska ge elfirmor snabb hjälp

Så påverkar coronaviruset elteknikbranschens största företag

2 Arbeta fram en konsumentpolicy för att minska risker och möjliggöra arbete

Installatörsföretagen har tagit fram en konsumentpolicy som man kan använda om det passar. Fokusera på trygghetsfrågor. Låt personalen känna sig trygg att åka till kunden, och låt kunden känna sig trygg att ta emot er.

Upprätta ett antal riktlinjer som ni ber kunden överväga. Exempelvis: 

  • Ingen av våra medarbetare som arbetar med service hos privatpersoner har under 14 dagar före servicebesöket varit i länder som UD avråder resa till.
  • Alla våra medarbetare inom service mot privatpersoner undviker att utföra uppdrag hos andra kundtyper, såsom företag eller myndigheter.
  • Alla våra medarbetare har fått instruktion att stanna hemma vid tecken på sjukdom.
  • Vi utför servicearbetet i rena arbetskläder och spritar oss varje gång vi går in och ut hemma hos kunden.
  • Vi ändrar för mars månad våra regler för sen avbokning och alla privatkunder som är sjuka kan under den perioden avboka servicebesök utan avgift.

Enkla knep som kan öka tryggheten och som i bästa fall leder till färre avbeställningar.

Trygghet minskar avbokningar. 

3 Säkerställ produktflödet med alternativ logistik och materiel

– Vi är så vana vid de flöden som vi har jobbat in oss i, men om de här flödena blir störda får vi hitta andra sätt och vara lite kluriga. Kan du flyga hem materialet? Går det att skicka en budbil från någon annan stad i landet? Kanske fråga en konkurrent om du kan köpa från dem? Kan du frakta direkt från fabriken? Avbryt inte jobb bara för att det saknas en produkt. Föreslå för kunden en uppgradering till en mer avancerad produkt om den billigare inte går att få tag på.

4 Se över personalsituationen löpande, prioritera och meddela dina kunder

– Nu är det viktigare än någonsin att morgon, lunch och kväll ha stenkoll på vilka som är i gång. Vilka är sjuka och vilka är på väg tillbaka? Se över kompetenser, välj vilka som kan åka på vilka jobb och utgå från konsumentpolicyn i punkt 2. Var noga med att meddela kunderna alla förändringar. ”I morgon skickar jag två personer och inte tre som sagt.” ”Det finns risk för att vi inte kan komma alls.” Låt inte kunden stå och undra var ni håller hus.

5 Planera din likviditet efter minskade intäkter och alternativ finansiering

– Ok. Några av dina kunder har fått svårt att betala, de är kanske rädda för konkurs eller helt inte har råd just nu. Bedöm kundfordringarna och uppskatta hur stor risk det är att du inte får betalt inom utlovad tid och jämför det med dina egna kostnader. Saknas det pengar – vidta åtgärder. Hitta alternativ finansiering, kanske du kan ansöka om anstånd med skatten? Du kanske har betalat en hyresdeposition som du kan få tillbaka om du pratar med fastighetsägaren? Det finns flera olika sätt för företag att skaka fram likviditet.

6 Se över hur ni leder verksamheten och frigör tid för åtgärder och information

– Du kanske är chef för 8–10 personer och hittills har du styrt ganska bra själv. Men nu plötsligt blir arbetsbördan så hög att du inte kommer att mäkta med. Inse det och be personalen om hjälp. En kanske löpande kan följa hur personalläget ser ut, en annan har koll på materialflödet och en annan är ansvarig för att skicka ut information till kunderna och att ni följer policyn. Stäm av med dina medarbetare och lita på att folk kan utföra arbetsuppgifter du alltid har gjort själv.