Logga in

Amanda vill vaccinera eleverna mot machokultur

Publicerad
28 maj 2018, 08:17

Hur påverkar privilegier elektrikerns yrkesliv? Yrkesläraren Amanda Swedsudde som har upplevt elteknikbranschen som ensam ung tjej på byggena vill förändra branschen från skolbänken och vaccinera eleverna mot machokultur.

– Övningen var spännande. Det var kul att se hur långt fram man kom beroende på vilka förutsättningar man hade. 

Emil Wranning.Det säger Emil Wranning, andraårselev på el- och energiprogrammet, som precis har gjort övningen Privilegiepromenaden.

”Dra fittan i grus – vi drar el i horhus.” Se Elstudion om det sexistiska studentflaket i Uppsala förra året.

Yrkesläraren Amanda Swedsudde säger ett påstående, till exempel: ”Jag har aldrig blivit ifrågasatt för var jag kommer ifrån”. Den som kan svara ja på frågan tar ett kliv framåt. ”Jag kan gå hand i hand på stan med min partner utan att drabbas av hot eller hat”. Övningen syftar till att åskådliggöra privilegier och skapa självmedvetenhet*. Vissa elever stannar, andra tar ett stort kliv framåt i rummet.

Enkät: Hälften av de tillfrågade yrkeslärarna kommer att arbeta mer med jämställdhet framöver.

Problemet med privilegier är att den som har dem ofta inte är medveten om dem. Tillhör man innanförskapet ser man inte problemet. Om majoriteten inte drabbas av machokulturen för att de själva inte drabbas, varför ska de då bry sig om att ändra den?

– Du kan vara ganska oreflekterat nöjd om du stämmer in på normen. Den typiska hantverkaren är en medelålders vit man.

Amanda Swedsudde

Läs mer: Praktik ingen idé för Pauline – skulle inte få eljobb ändå

– Du kan vara ganska oreflekterat nöjd om du stämmer in på normen. Den typiska hantverkaren är en medelålders vit man. Däremot märker du direkt om du inte passar in i hantverkarnormen. Jag var ensam tjej, men det kan lika gärna handla om att du är icke vit eller inte heterosexuell, säger Amanda Swedsudde.

Läs mer om utbildning: Fredrik får inte bli elektriker

Könsbalansen bland eleverna i klassrummet på Thorildsplans gymnasium är som i elteknikbranschen: En tjej och ett fyrtiotal killar i tvåan är den här förmiddagen samlade för övningar om privilegier och värdegrund.

Under morgonen har Amanda Swedsudde pratat normer och nu handlar det om identitet och att tillhöra eller stå utanför. Arbetet går lite trögt. Många vrider sig i stolarna och det småpratas i bänkraderna.

Nybliven elektriker: ”Jag trodde attityden skulle vara tuffare”

Uppgiften ”grundskolan” handlar om att förstå utanför- och innanförskap. Eleverna ska på varsitt A4-papper rita en cirkel inne
i en annan cirkel. I den mindre cirkeln ska de beskriva det som kännetecknade innegänget i grundskolan och i den yttre större cirkeln ska de beskriva de som inte tillhörde innegänget. Amanda Swedsudde tycker att övningen var givande.

”Elever utan chans att klara utbildningen tar platsen från personer som både vill och kan”

– Jag pratade med två killar som nu är nära vänner. En av dem identifierade sig i grundskolan som en del av det coola gänget
– de med rätt kläder som alla ville hänga med. Den andre kände inte alls igen sig i det. Han klarade inte språket och hade ingen att vara med. När vänner med olika bakgrund möts i diskussioner tror jag att det ger reflektioner som går på djupet. Även om en del inte tog till sig i stunden tror jag att den här sortens övningar sätter i gång mycket tankar.

Brist på praktik hindrar blivande elektriker

– När vänner med olika bakgrund möts 
i diskussioner tror jag att det ger reflektioner som går på djupet. Även om en del inte tog till sig i stunden tror jag att den här sortens övningar sätter i gång mycket tankar.

Emil Wranning reflekterar över att könsbalansen är så sned på el- och energiprogrammet.

– Det handlar bara om normer. Tjejer väljer natur och samhälle – inte bygg eller el, säger han.

Därför är arbetskraftsbristen så stor

Emil är ganska klar över vad det är som behövs för att bryta normerna:

– Det handlar bara om mod. Fler måste våga. Det är lätt att säga förstås, men fler tjejer borde få som förslag att plugga till elektriker.

*Fotnot. Övningen lades upp så att eleverna inte utgick från sina egna erfarenheter. I stället fick de en lapp med en fingerad person.