Byggnads hånas i sociala medier

Publicerad 8 mar 2017, 16:37

Byggnads hånas runt om på nätet och i sociala medier för att ha mer eller mindre kidnappat budskapet med sin ”pussyhat”-bild. På bilden poserar Byggnads styrelse, bestående av 15 vita män, i de rosa hattarna.

I debattinlägget på internationella kvinnodagen konstaterar Byggnads att styrelsen består av endast män och att bilden är ett sätt att, trots det, bidra till jämställdhetsfrågan. 

Initiativet har inte riktigt tagits emot på det sättet Byggnads nog hoppades på.

Ni representerar ju inte ens de tre procent kvinnor som finns i branschen. Hur svårt ska det vara att faktiskt agera utifrån de värderingar ni säger att ni står för? Omöjligt att ta denna bild på allvar.

En av kommentarerna på Byggnads Facebooksida

Även Twitter-flödet fylls med inlägg om Byggnads, se bilder här ovan.

Fenomenet ”pussyhat” uppstod i slutet av januari runt om i världen när Women’s March arrangerades som en protest mot Donald Trumps seger i det amerikanska presidentvalet.

Många av demonstranterna bar en rosa mössa, så kallad pussyhat, som sedan dess har blivit ett välkänt fenomen också här i Norden. Under den internationella kvinnodagen den 8 mars arrangeras bland annat en flashmob med pussyhat-demonstranter i Stockholm.