Logga in

Farligt avfall: ”Så fort jag kommer i en privat bil får man göra vad man vill”

Publicerad
3 jun 2024, 07:00

Granitor Electro hanterar farligt avfall dagligen. Det innebär omfattande dokumentation och att företaget måste betala. ”Generellt tycker jag systemet har blivit ganska tungrott” säger Tommy Sjöberg.

Text

På Granitor i Västerås sker hantering av farligt avfall dagligen. Tommy Sjöberg, projektledare för service på Granitor Västerås, berättar att de anlitar kommunalförbundet Vafab när större mängder avfall på byggen ska hanteras. De sköter sedan hanteringen åt Tommy Sjöberg och hans anställda. Är serviceelektrikerna ute hos privatpersoner brukar de antingen ta med sig skräpet i företagsbilarna och lämna det för återvinning, eller be kunden att hantera avfallet på egen hand. 

Läs också:
Naturvårdsverket: ”Elavfall räknas ofta som farligt avfall”

Läs också:
Elavfall räknas oftast som farligt avfall – vad kan du om hanteringen?

För att få hantera och transportera farligt avfall som företag är det ett brett regelverk att ha hänsyn till. Det krävs dels ett godkännande från länsstyrelsen, men det ska även föras mycket dokumentation som skickas till bland annat Naturvårdsverket. Tommy Sjöberg upplever systemet som krångligt.

– Generellt tycker jag systemet har blivit ganska tungrott,  med tanke på att du ska ha godkännanden för att få hantera avfallet. 

Åker man till återvinningen i företagets namn behöver man även betala för att få återvinna avfallet. Men som privatperson undkommer man kravet att betala, vilket Tommy Sjöberg tycker är konstigt. 

–  Så fort jag kommer i en privat bil får man göra vad man vill. Men kommer jag i företagets bil räknas det som en transport av farligt avfall och det ska kosta pengar. 

Tommy Sjöberg menar också att det kan vara rörigt att hålla koll på hur ett visst material ska sorteras, och att inte ens personalen på återvinningen är mycket till hjälp alla gånger. 

– Det ska halshuggas om det görs fel på återvinningscentralen, men bara för att jag är här i företagets namn betyder inte det att jag är återvinnesexpert.

– Det skulle egentligen behöva bredare kunskap. Tittar du på helheten i en villa har du dimrad elektronik, lysrör, säkerhetslarm, kablar och plast. Det finns många material att hålla reda på. 

Läs också:
9 steg som gör den gamla armaturen godkänd

För det mesta undviker Tommy Sjöberg och hans anställda att frakta det farliga avfallet. Iallafall när det gäller stora mängder. Ibland kan de dock behöva hantera det själva. Om de har 40 lysrör att plocka ner åker de iväg med dessa i omgångar, men låter kunden stå för kostnaden att återvinna materialet. För att transportera materialet på ett säkert sätt använder de sig av de nya förpackningarna för det gamla materialet. 

–  Jag hade önskat att det var smidigare. Men ofta är det problem med förvaring, det ska ändå fraktas någonstans. Det känns ju dumt att frakta hit avfallet när det sen ska fraktas till återvinningen. Till mina anställda säger jag alltid att fråga kunden om de vill ta avfallet, eftersom de är producenten av avfallet och vi blir transportbolag, säger Tommy Sjöberg.