Logga in

Så går det till när bedragarna tömmer företagskontot

Publicerad
23 okt 2023, 07:30

Att länsa företagskonton genom bedrägerier ger gängkriminella mer pengar än narkotika. Men varför går företagare på bluffen? Och vilken är enklaste tumregeln för att inte drabbas?

Höretagskontot länsades:
Gabriel tar strid mot Nordea efter bedragarnas plundring

Hon utsattes för hackning och phising:
”Bedrägeriförsöken är ofta så sofistikerade att man inte kan ana att något är fel”

EN Färsk undersökning som intresseföreningen Företagarna har gjort visar att nära hälften av de svenska företagarna, runt 250 000, har utsatts för bedrägeriförsök på ett år, varav en betydande andel drabbats av ekonomisk skada.

Pontus Lindström, brott- och säkerhetsexpert på intresseorganisationen Företagarna, säger att han dagligen får samtal från företag som råkat ut för bedragare på liknande sätt som VVS-företagaren Gabriel Hübinette.

– I vår nyligen gjorda undersökning svarade 40 procent av enmansföretagarna och 50 procent av företagarna med anställda att det utsatts för bedrägeriförsök det senaste året, säger Pontus Lindström.

Pontus Lindström. Foto: Företagarna

”Det ger miljardbelopp till de kriminella gängen varje år, betydligt mer pengar än narkotika.”

Den kraftiga ökningen beror, enligt honom, framför allt på att kriminella nätverk insett att det är ett lukrativt sätt att komma åt stora pengar.

– Det ger miljardbelopp till de kriminella gängen varje år, betydligt mer pengar än narkotika.

Den vanligaste typen av bedrägerier sker via telefon, sms och ibland mejl, och går ut på att komma åt uppgifter, som bank-id, för att kunna länsa företagets konto. Metoderna är ofta mycket genomtänkta och övertygande. Något som även Anna-Karin Holzner, på El & Ventilationsstyr i Väst, även fått erfara, som hon berättar om i en artikel i Elinstallatören.

Hur ser ett typiskt bedrägeriförsök ut?

– Det ringer någon som utger sig vara från exempelvis Telenor och säger att någon har köpt något i företagets namn och att företagarens ID kan ha blivit hackat. Den som ringer erbjuder hjälp med att få problemet löst – ofta med tillägget att ”Vi förstår att du tror att det är bedrägeri så vår säkerhetsavdelning ringer upp dig så att du kan se att det är bankens spärrnummer”. När samtalet kommer är det just det numret som syns och när företagaren loggar in för att få hjälp med spärrningen börjar bedragarna överföra pengar medan samtalet pågår, berättar Pontus Lindström.

Vilka företag är mest utsatta?

– Företag inom bygg- och tillverkning sticker ut något i statistiken. I byggbranschen finns mycket pengar och även kriminella aktörer som är verksamma i branschen. Men ingen bransch är helt skyddad. Alla drabbas.

”Ska man bara göra en sak är det att aldrig någonsin logga in på sitt bank-id på uppmaning av någon annan när man inte själv är initiativtagare.”

Ni på Företagarna vill ha en lagändring som ger företagen samma skydd som privatpersoner vid bankbedrägerier. Vad har ni fått för gehör för det?

– Ibland känns det som att vi är ensamma om att vara högljudda i att driva den här frågan, att betaltjänstlagen ska harmoniseras så att företag har samma rätt till ersättning från bankerna som privatpersoner. Det är djupt orättvist att det inte är lika och inget som företagare i allmänhet har koll på. Bankerna borde vara tydligare i informationen om vilket skydd man har men även skapa rutiner som gör att det inte går att föra över pengar till andra länder mitt i natten. Jag är övertygad om att det kommer förändringar i detta så småningom, säger Pontus Lindström

Firmans datasystem kapades:
”Vi fick se de 60 000 kronorna som läropengar”

Vad kan företagare själva göra för att skydda sig?

– Ska man bara göra en sak är det att aldrig någonsin logga in på sitt bank-id på uppmaning av någon annan när man inte själv är initiativtagare till kontakten.

På Företagarnas webbplats rekommenderar juristen Philip Ekeroth företagare att fråga banken om det går att lägga in en spärr på utlandstransaktioner samt krav på att två på företaget ska signera transaktioner av större belopp.