Fem problem KNX behöver lösa för att få nya fans

Publicerad 6 sep 2022, 09:53

Allt fler vill ha ett smart hem och KNX är både bättre och billigare än någonsin. Men vad spelar det för roll om det inte finns några fans som berättar hur bra KNX är? Det frågar sig Elinstallatörens Henrik Sannesson i en analys.

I somras besökte jag Johnsons el i Åre. Vd Simon Jörgensen hade berättat om en installation med Plejd som företaget skulle göra åt en kommersiell kund. För två–tre år sedan hade den garanterat gjorts med KNX och Dali. Vi på Elinstallatören har skrivit ungefär sjuttioelva reportage om elektriker som älskar sönder Plejd. Det faller sig naturligt att skriva om ett system som kunderna gillar och som driver elektrikers försäljning.

Men i stället har vi nu gjort den största KNX-specialen i Elinstallatören på många år.

Vi åkte till Nälden där Simon Jörgensen visade mig en KNX-villa som fick mig att förstå hur det smarta hemmet borde fungera. Så skulle jag också vilja ha det hemma hos mig. 

En annan som entusiastiskt delar med sig av KNX-tips i sociala medier, bland annat i den här filmen, är Patrik Hedlund. Han gör mycket uppdateringar om hur kunderna får smarta funktioner tack vare KNX.

De här två är precis vad KNX behöver – elektriker som inte pratar teknik utan om funktionalitet och komfort. Simon Jörgensen vill dessutom att jag ska poängtera att han och Johnsons el inte är några fanboys. De installerar Plejdpuckar till höger och vänster medan KNX-jobben bara blir några stycken om året. De två systemen är helt olika och fyller helt olika behov, menar han. Och det har han helt rätt i. Problemet är bara att många vet vad Plejd är bra på men få kan säga detsamma om KNX. Om det ska bli några nya KNX-installationer i villor måste elektriker börja visa varför. Dessutom finns en del fläckar på KNX rykte som fansen, elektrikerna, behöver hjälpa till att tvätta bort. 

Billigare, snyggare och Dali:
10 skäl att välja KNX i villan 2022

Från arkivet:
Villainstallation blev billigare med KNX

1. Prata mindre om kassaklirr

Har ni hört en elektriker berömma KNX för att det ger merförsäljning när kunden inte kan göra ändringar i anläggningen själv? Varje gång jag hör den sortens prat kryper det i kroppen på mig. Det kan mycket väl vara bra för anläggningen och för kunden att det är elektrikern som gör justeringar. Men det är ett kommunikationsproblem om bilden av KNX är att det är till för lyxlirare utan utgiftstak. Går det att låta ett återbesök ingå i grundpriset? Eller finns det något annat du som elinstallatör kan göra för att förändra den allmänna uppfattningen?

2. Ge kunden inflytande

Med bra visualisering behöver kunden inte använda konfigurationsprogrammet ETS för att göra förändringar i scenarion. Men har elektrikern inte fixat den visualiseringen kan det vara värt att använda ETS Home Edition. Det kostar visserligen en slant, 350 euro för att vara exakt. Men då slipper kunden bli gisslan i sin egen anläggning och betala lösen varje gång elektrikern måste komma ut för att ändra något i ett scenario. 

3. Inget Apple för elektriker

I en analys i tidningen Affärsvärlden kallades KNX för ett Apple för elektriker. Näe, jag skojar… det var förstås Plejd som kallades ett Apple för elektriker. Plejd briljerar på interaktionsdesign – Apples styrka. Det är samtidigt KNX största utmaning. Elektriker är tekniker, inte interaktionsdesigner. Att skapa funktioner som kunderna intuitivt fattar är ingen barnlek. Kunder som inte förstår sin egen anläggning är sämsta möjliga reklam för ett system. Men du som elektriker behöver inte uppfinna hjulet – eller Iphonen – varje gång. Många funktioner i det smarta hemmet är redan efterfrågade på marknaden. Inspireras av de som löst problemen innan. 

4. Sverige är inte Italien 

Jag vet inte på hur många säljare jag träffat på branschmässor som entusiastiskt visat upp när KNX styr persienner. Sverige ligger tyvärr inte vid Medelhavet och kunderna här i Norden har helt andra behov. Tänk om någon på en elmässa hade kunnat visa hur KNX styr golvvärmen i stället?

KNX-vurmaren:
”Plejd för mig är en ren nödlösning”

5. Sälj komfort – inte valmöjligheter

KNX är ett system för den som vill ha många valmöjligheter. Allt går att finjustera och ställa in på precis det sätt som du som elektriker vill. Men som Simon Jörgensen uttryckte det om en klimatanläggning. Ingen vill att den ska ha 18 knappar. Tänk om den inte behövde några knappar alls utan fungerade automatiskt. Det är verklig komfort. ”På det sättet borde vi installera det smarta hemmet också.”