Här byggs de nya el- och vätgasstationerna för tung trafik

Publicerad 19 jul 2022, 11:19 | Uppdaterad 26 sep 2022

Antalet el- och vätgasstationer för tung trafik ska utökas rejält till hösten 2023. Detta efter att Energimyndigheten beslutat om stöd till ladd- och tankstationer för el och vätgas.

Hittills har Energimyndigheten beviljat stöd på sammanlagt 1,4 miljarder kronor till 139 laddstationer, 12 vätgastankstationer och en kombinerad ladd- och vätgastankstation.

Många använder eluttagen hemma för att ladda bilen, trots att det är en brandrisk
Var fjärde elbilsägare laddar brandfarligt

Försäljningen av elbilar och elhybrider till el- och VVS-företag ökar
Allt fler installatörer väljer elbil

– Det här blir ett rejält steg framåt för elektrifieringen av tunga godstransporter. Vårt beslut innebär en bra geografisk spridning av den publika ladd- och tankinfrastrukturen, säger Robert Andrén, generaldirektör på Energimyndigheten i ett pressmeddelande.

De som fått sin ansökan beviljad är alltifrån stora etablerade företag till mindre nya aktörer på marknaden. 

Kravet för att få stöd är att ladd- eller tankstationen ska vara färdigställd senast hösten 2023 och att man som stödmottagare delar med sig av sina lärdomar och information av användningen.

Stödet kallas för Regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter och ska påskynda elektrifieringen av godstransporter i Sverige. 

Syftet är att möjliggöra elektrifieringen av de relativt korta regionala godstransporterna, som utgör en stor del av godstransporterna i landet.

Vägkrogskedjan Rasta ska bygga 23 nya vätgastankstationer
Mr Vätgas rullar ut tankställen

Stödet täcker hela investeringskostnaden.

Här finns kartor över både el- och vätgasstationer.