Logga in

”Kunderna vill inte betala för att vi ska stå och ladda i två timmar”

Publicerad
18 mar 2024, 05:00

Installatörerna har mycket att göra just i den del av centrala Stockholm som snart blir miljözon. Firman brottas med räckviddsångest och bollar en rad kreativa idéer för att lösa problemen som uppstår när servicebilarna måste gå på el.

Installatörsföretaget Rörett håller till i ett industriområde i Årsta strax söder om innerstan. De har ofta uppdrag innanför tullarna, inte minst i kvarteren direkt norr om Kungsträdgården som vid nästa årsskifte blir miljözon 3. Fyrkanten som ramas in av Sveavägen-Hamngatan-Birger Jarlsgatan och Kungsgatan blir då bara tillgänglig för elfordon med få undantag.

Testa dig själv:
Quiz: Vad kan du om elbilar egentligen?

Spara pengar på beslutet:
Patrik bytte till elbil: ”Jag tankar för under 100 kr i månaden”

De lätta lastbilar som firman kör med i dag får inte åka in i området nästa år. Hur ska man göra då? Vd Nicklas Strid är fullt upptagen med att räkna på saken. Rörett har en flotta på ett 20-tal fordon. De räknar med att miljözonerna kommer att utvidgas de kommande åren och att hela Stockholms innerstad på sikt blir fri från bensinbilar. 

– Vi kommer att behöva ställa om. Det vore inga problem om räckvidden var bättre. Det är biltillverkarna och infrastrukturen som är hinder. Vi har inga problem med att skaffa elbilar, det är klimatsmart på alla sätt och vis. Bekymret är att de går tungt lastade och räckvidden på vintern kommer inte upp i 10 mil, säger han.

Företaget har uppdrag över hela länet, från Norrtälje till Södertälje och kan komma upp i 20 mils körning på en dag. Då behövs laddplatser längs vägarna och de anställda behöver kunna ladda servicebilarna på nätterna hemma så att de är ”fulltankade” varje morgon. 

Patrik Wahlström är arbetschef på VVS-firman Rörett i södra Stockholm. Foto: DANIEL PERSSON

– Men vi har många som inte har den möjligheten, som montörer som bor i lägenhet, säger Patrik Wahlström, arbetschef på Rörett. 

Han efterlyser en förbättrad logistik för laddning och hoppas på bättre fordon som kan gå längre än vad de gör nu. Annars är han rädd att produktiviteten kommer att sjunka. 

– De snabba jobben får man verkligen tänka på vem som ska ta, vem har batteri? De små panikjobben som uppstår kanske inte går att ta, säger han.

Tanken på att byta ut hela fordonsflottan till eldrivet finns där, men den fastnar än så länge på behovet av att ladda ofta. Inte minst på grund av den tid det tar. 

– Kunderna vill inte betala för att vi ska stå och ladda två timmar om dagen. Vi har inte råd att bara ligga på fem–sex timmar debiterbar tid om dagen, det är inte heller hållbart, säger Patrik Wahlström. 

Samtidigt som läget orsakar huvudbry tycker han att förändringarna i stort är både nödvändiga och positiva.

Servicebilen går på diesel och än så länge går det att köra den på jobb i innerstan. Foto: DANIEL PERSSON

– Det är bra att man får lite press på sig. Det är en ganska stor boll som man gärna skjuter framför sig annars. Det kan behövas att man får sig en spark i häcken och tar tag i det, säger han.

Firman har som pilotprojekt skaffat två eldrivna servicebilar för att testa sig fram. Erfarenheterna så här långt säger dem att de miltal som bilarna ska klara på en laddning inte stämmer och att förarna drabbas av ”räckviddsångest”. 

– Kommer jag ens hem, undrar de. Det kan stå att det är 50 kilometers kraft kvar och så åker föraren två bil och då står det plötsligt 10 kilometer kvar. Vi har mycket verktyg och tungt material och det drar ned räckvidden jättemycket, säger Nicklas Strid.

Hur ska de då göra för att komma fram till en lösning? Cheferna berättar att de bollar alla möjliga tankar. Skulle det gå att ha bättre räckvidd med kombibilar som görs om till arbetsfordon? Kan man cykla? Åka moped? Dela upp fordonsflottan?

– Vi får prova oss fram för nu har vi ingen solklar lösning. Ett steg är att sondera terrängen efter bättre bilar med större räckvidd. Vi måste se till att våra montörer har laddplatser hemma. Vi kanske måste hyra garageplatser för elbilar inne i stan, säger Nicklas Strid.

VVS-montören Jonny Lindahl bor på en ö i skärgården. Möjligheterna att ladda en elbil nära hemmet är begränsade. Foto: Daniel Persson

En idé är just att ha en särskild innerstadsgrupp med elbilar som alltid står inne i stan så att de inte behöver åka så långt. Kanske kan man samarbeta med beställare som har utrymmen tillgängliga för att kunna parkera centralt.

Guide:
Stor genomgång av laddboxar

För att lämna kvarteren inom den nya zonen därhän och göra jobb på andra ställen är inte möjligt. Företaget har många uppdrag där och kommer under alla förutsättningar fortsätta att jobba i området.

– Vi har väldigt mycket i just de kvarteren, vi har ramavtal med fastighetsägare och måste behålla de jobben. Vi är tvungna att anpassa oss, så är det bara, säger Nicklas Strid.

Miljözon klass 3

Införs den 31 december 2024 i området innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen i centrala Stockholm. Det gäller även Klaratunnelns in- och utfart vid Mäster Samuelsgatan.

För lätta lastbilar och lätta bussar samt personbilar gäller: Rena elfordon, gasfordon med utsläppsklass Euro 6 och bränslecellsfordon är tillåtna. Laddhybrider är inte tillåtna. 

För tunga lastbilar och tunga bussar är även laddhybrider med utsläppsklass 6 tillåtna. 

EU-kommissionen granskar just nu om miljözonen är ett hinder för den fria rörligheten. Under tiden kan Stockholms stad inte fatta nya beslut om saken. 

En utvidning av zonen utreds och beslutas under första halvåret 2025.

Källa: Stockholms stad