94-åring utvecklar brandsäkrare batteri

Publicerad 12 apr 2017, 08:00

En ny, mer brandsäker batteriteknik har utvecklats av 94-åriga professorn John Goodenough i USA. 

Bärbar elektronik, elbilar och annan teknik med ellagring är i ständigt behov av bättre batterier. Hittills har litium-jonbatteriet varit ett bra alternativ. Men behovet av högre energitäthet och ökad brandsäkerhet gör att forskarna fortsätter att söka nya lösningar.

”Vi tror att vår upptäckt kommer att lösa många av de problem som finns inbyggda i dagens batterier.”

John Goodenough, professor vid universitetet i Austin, Texas.

Nyligen presenterade 94-åriga professorn John Goodenough och hans grupp vid Texas-universitetet i Austin ett nytt sorts batteri med elektrolyt av glas. Batteriet har en energitäthet som är cirka tre gånger den hos dagens kommersiella litium-jonbatterier. Det nya batteriet klarar också ett större antal laddningscykler, vilket ger ökad livslängd och kortare laddningstid.

– Vi tror att vår upptäckt kommer att lösa många av de problem som finns inbyggda i dagens batterier, säger John Goodenough i en kommentar på universitetets hemsida.

Kommersiella litium-jonbatterier har flytande elektrolyter för transport av litiumjoner mellan anod och katod. Om en battericell laddas för snabbt kan det formas dendriter av metall som sticker igenom elektrolyten och orsakar kortslutning, vilket i sin tur kan leda till explosioner och bränder.

Det bekymret slopas med den nya glaselektrolyten som gör det möjligt att använda anoder av alkali-metall (litium, natrium eller kalium) utan att dendriter bildas. Glaselektrolyten har också god ledningsförmåga vid så låga temperaturer som – 20 grader Celsius, vilket kan göra elbilar mer driftsäkra i kallare klimat. En fördel med att använda natrium som anod är att det är mer allmänt tillgängligt än litium, samt billigare.

Till sin hjälp i laboratoriet har John Goodenough forskarna Maria Helena Braga och Andrew J. Murchison som tillsammans har patenterat den nya glaselektrolyten. John Goodenoughs tidiga forskning ligger också till grund för hela utvecklingen av litium-jonbatterier. Utifrån hans och fransmannen Rachid Yazami resultat byggde japanen Akira Yoshino 1985 den första prototypen.