Ökade mest inom e-handel
Förra årets nätraket är, inte oväntat, bygghandeln. Förändringen av rot-avdraget som aviserades förra våren satte igång en byggboom som också fick bränsle från låga räntor.
Den stora vinnaren på en het e-handelsmarknad under 2015 var bygghandeln som växte med 38 procent och omsatte 2,8 miljarder kronor under året.
– Nu inser de flesta vilken fördel det är att e-handla otympliga saker som du ändå inte kan transportera hem från bygghandeln, det säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.
Undersökningen E-barometern kommer från Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research. I den står att läsa att bygghandeln länge var en sektor som låg efter i utvecklingen på nätet. Idag finns däremot i stort sett alla byggkedjor representerade. Förra året introducerade många möjligheten att också beställa hantverkartjänster i samband med sin beställning av varor, en utveckling som många tror på.
– Nästa steg tror jag blir att aktörerna ytterligare utvecklar tilläggstjänster, som montering av beställda produkter.
I sin helhet växte bygghandeln med 13 procent till 38 miljarder kronor. I slutet av år 2015 växte andelen som handlat byggvaror på nätet till fyra procent, av de som överhuvudtaget hade näthandlat. Än så länge har bara 2 procent av e-handelskonsumenterna använt sig av en mobiltelefon eller annan mobil enhet för att handla byggvaror.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen