Logga in

Fyra skäl att laddbara bilar ökar mer i år än 2017

Publicerad
11 jan 2018, 10:17

Power circle spår att det i den svenska fordonsflottan kommer finnas 80 000 laddbara bilar vid utgången av 2018. Det betyder en ännu snabbare ökningstakt än 2017 då de laddbara fordonen ökade med 62 procent i Sverige. Här är fyra skäl till ökad ökningstakt.

 

1. Växande laddinfrastruktur

I den publika laddinfrastrukturen finns nu 4625 laddpunkter fördelat på 1263 laddstationer. Det är en ökning under 2017 med 76 procent. Det finns fortfarande en publik laddpunkt per tio laddbara bilar i Sverige. Siffran är för hela landet sammantaget, men i verkligheten finns det fortfarande många kommuner där laddinfrakstruktur helt saknas, som vi tidigare rapporterat.

2. Fler elbilsmodeller med bra räckvidd

Nya Nissan Leaf med 25 mils räckvidd börjar levereras i vår. Opel kommer med Ampera-e. Flera eldrivna stadsjeepar, en kategori som hittills saknats, kommer i år. Hyundai Kona och Kia Niro EV får räckvidd över 30 mill och kommer kosta runt 350 000 kronor. Jaguar I-Pace och Audi e-Quattro är också på gång.

3. Bonus malus-system vid halvårsskiftet

– Det är dags att ändra dagens miljöbilsdefinition. När bonus-malus träder i kraft bör den endast omfatta klimatbonusbilarna, det vill säga de med utsläpp under 60 gram koldioxid eller med gasdrift, säger Olle Johansson vd på Power Circle.

Bonus-malus träder i kraft 1 juli 2018 och innebär att nya bensin- och dieseldriva fordon får en förhöjd fordonsskatt under sina första tre år. Bonusdelen av systemet innebär att supermiljöbilspremien ersätts med en bonsu för bilar med mycket låga utsläpp. Läs mer om Bonus malus på regeringens webbplats.

4. Ladda hemma-bidrag

Privatpersoner som vill installera laddning för elbll eller hybridbil hemma, vid sitt hus eller fritidshus kan från 1 februari söka stöd för laddare som installerats från årsskiftet och framåt. Bidraget motsvarar upp till hälften av kostnaden för själva laddpunkten och elinstallationen. Taket för stödet är 10 000 kronor.