Därför gillar läsarna Elinstallatören

Publicerad 3 mar 2021, 09:40 | Uppdaterad 22 mar 2021

Trovärdig. Aktuell. Och branschledande. Så är Elinstallatören när vi frågar läsarna i en ny undersökning.

Elinstallatören når ut brett i elteknikbranschen: 30 000 mottagare av nyhetsbrevet, webbjournalistiken når 70 000 personer i månaden och varje nummer av papperstidningen läses av 36 000 elteknikintresserade.

– Vi har mycket kontakt med våra läsare, bland annat i sociala medier, för att veta att vi bevakar just de frågor som läsarna är intresserade av och att vi skriver om dem på ett lättillgängligt och engagerande sätt. Vår läsarundersökning visar att vi lyckas och stärker oss i vårt fortsatta arbete, säger chefredaktören Fredrik Karlsson.

Läs också – chefredaktören möter: Därför är Traderagrundaren på jakt efter elföretag

Nio av tio är positivt inställda till tidningen. 69 procent svarar att den är branschledande, 89 procent att den är trovärdig och lika många att den är aktuell.

”Det är riktigt bra siffror och visar att annonserna har effekt. Ett snitt i denna fråga brukar i våra undersökningar ligga omkring 20 procent för facktidskrifter, så här är Elinstallatören en bra bit över.”

Thomas Juréhn, vd, Smart Company, ansvarig för undersökningen

– Vilket gott betyg! Det här är ju precis vad vi vill vara, säger Fredrik Karlsson, som även gläds åt fina resultat om systertidningen VVS-Forum.

Läsarundersökningen gjordes av Smart Company på uppdrag av Elinstallatören under 2020. 

Noterbart från undersökningen är att läsarna även uppskattar annonserna. Hela 8 av 10 läser, alltid eller ibland, annonser i tidningen. En tredjedel svarar att de har köpt något som har annonserats om i tidningen. 

– Det är riktigt bra siffror och visar att annonserna har effekt. Ett snitt i denna fråga brukar i våra undersökningar ligga omkring 20 procent för facktidskrifter, så här är Elinstallatören en bra bit över, säger Thomas Juréhn, vd på Smart Company och ansvarig för undersökningen.

Andra uppgifter som Thomas Juréhn tycker är värda att förmedla till annonsörerna: läsarna gillar att läsa om nya produkter och 9 av 10 av läsarna har inflytande över inköpsbeslut.

– Vi har också kommit fram till att Elinstallatören når delvis olika publik i olika kanaler så med dessa sammantaget nårman riktigt brett i elteknikbranschen, säger Thomas Juréhn.

Tidningen har haft koll på elteknikbranschen sedan 1934 och kommer att fortsätta med det.

– Det här är en bransch som sprudlar av kreativitet och framåtanda. Det sker en ständig utveckling av teknik, metoder och prylar. Och branschen har väl aldrig varit så het som nu då hela samhället elektrifieras för att bli mer hållbart, säger Fredrik Karlsson.