Logga in

Försäljningen av laddhybrider tredubblades bland installatörer

Publicerad
9 feb 2021, 11:05
| Uppdaterad
22 mar 2021

Olika sorters eldrivna bilar utgjorde en tredjedel av Installatörsföretagens medlemmars bilköp under 2020, enligt ny försäljningsstatistik. Dieselbilarna minskade men är fortfarande i majoritet. Läs mer om vilka faktorer som driver medlemmarnas val inför bilköpet.

Allt fler efterfrågar bilar med eldrift. Det bekräftar Installatörsföretagens statistik över nybilsförsäljning till medlemmar 2019 och 2020, sammanställd av IN Rabatt.

– Framförallt gäller trenden personbilar, men intresset ökar också för några modeller av lätta lastbilar som har eldrift, säger Johan Lysholm, marknadsansvarig hos Installatörsföretagen, IN.

”…Bilköpare tittar idag mer på totalkostnaden för bilen och inte bara inköpspriset. Drivmedelskostnaden blir i längden avsevärt högre för en dieselbil än för en elbil…”

Johan Lysholm, marknadsansvarig hos Installatörsföretagen.

Priset påverkar: Sex av tio svenska bilister vill ha en elbil men få har råd och fler är kritiska

Samt enklare laddning: ”Så fort laddstationerna var uppsatta med Swish förstod folk hur de skulle göra”

Av de nya bilar som köptes in under 2020 var merparten ändå dieseldrivna – nästan 60 procent. På andra plats kom laddhybrider som utgjorde drygt 23 procent. Andelen bensinbilar var bara 3,6 procent – något mindre än elhybrider (3,9 procent).

– En del behöver starkare bilar som exempelvis kan dra tunga släp, och då är det fortfarande dieslarna som klarar mest, säger Johan Lysholm.

Så fördelades medlemmarnas inköp 2020

Samtidigt visar statistiken att bilförsäljningen totalt sett gått ner rejält från 2019. Och då är det framförallt inköpen av bensin- och dieseldrivna bilar som minskat. Köpen av laddhybrider har däremot ökat med 242 procent under samma period, och vanliga elbilar med 123 procent.

– Det är troligen flera faktorer som påverkar utvecklingen. Bilköpare tittar idag mer på totalkostnaden för bilen och inte bara inköpspriset. Drivmedelskostnaden blir i längden avsevärt högre för en dieselbil än för en elbil. Dessutom blir det lägre skatt och klimatbonusavdrag på mellan 30 000 och 60 000 kronor för en ny miljöbil, säger Johan Lysholm.

Många nöjda: Elektrikern Per kör elfirmabil: ”Det funkar suveränt”

Osäkerheten kring kommande skatteregler 2021 tror han har påverkat den generella minskningen av inköpta bilar. Mellan 2019 och 2020 minskade köpen av lätta lastbilar med 39 procent och av personbilar med 12 procent.

– Många medlemmar avvaktar nog i väntan på nya regler och ny förbättrad klimatbonus, och kör sina gamla bilar ett år till. Corona-pandemin har säkert också påverkat inköpen, säger Johan Lysholm.

Jämfört med nybilsförsäljningen i hela Sverige finns både likheter och skillnader. Mellan 2019 och 2020 har antalet inköpta dieselbilar minskat kraftigt – med 50 procent hos IN och 34 procent i hela landet, enligt vroom.nu. Samtidigt har antalet nya laddhybrider ökat rejält bland IN:s medlemmar, men minskat i hela landet.

– För miljön finns också annat som påverkar – till exempel hur många som tankar sina dieselbilar med HVO100. Bränslet är helt fossilfritt, men fortfarande dyrare än vanlig diesel, säger Johan Lysholm.

Den populäraste servicebilen under både 2019 och 2020 var av märket Volkswagen. Populäraste personbilen var en Volvo V60.